דורבן בעקב בילדים

דורבן בעקב בילדים - אבחון וטיפול

דורבן הוא השם העממי שניתן לממצא רנטגני הנקרא בשפה המקצועית, “בלטת בעצם העקב”.
אבחנה זו מעידה על נוכחות של זיז גרמי הבולט מתוך עצם העקב, כשבדרך כלל הזיז צומח בחלק האחורי של העצם (באזור החיבור לגיד אכילס) או בחלק התחתון של העצם (באזור החיבור של רקמת החיתולית הכפית). הזיז מזכיר בצורתו קוץ וזהו למעשה המקור לשמה העממי של התופעה, הבאה לידי ביטוי בכאבים בזמן הדריכה על העקב.

במרוצת השנים המונח “דורבן”, החל לשמש לתיאור של מגוון מצבים נוספים הבאים לידי ביטוי בכאבים בעקב, שלא בהכרח נובעים מצמיחה של זיז גרמי בעצם העקב.
בילדים למשל, בדרך כלל המקור לכאבים בעקב המופיעים בזמן דריכה על הרגל, נובע כתוצאה מבעיה הנקראת “מחלת סבר”.

מה היא מחלת סבר (Sever’s disease)?

מחלת סבר היא לא מחלה אלא פציעה מסוג “שימוש יתר” (Over use), השכיחה בילדים בגילאי 14-7. עד גיל 14, עצם העקב נמצאת בתהליך של גדילה וצמיחה, כשההתארכות של העצם מתרחשת אך ורק באזורים קטנים בקצות העצם, הנקראים לוחיות גדילה. לוחית הגדילה של העצם היא רקמה סחוסית גמישה יחסית וכאשר מופעל על הרקמה המתפתחת עומס רב מהרגיל, עשויה להתפתח במקום דלקת ועשויים להופיע כאבים.

העומס הרב שמופעל על לוחית הגדילה יכול להיות תוצאה של משטר אימונים נוקשה הכולל קפיצות וריצות, בעיות ביו-מכניות ברגליים כמו קשת קמורה או כף רגל שטוחה, מתח יתר בגיד אכילס, השמנת יתר קיצונית ועוד. התסמינים של מחלת סבר כוללים כאבים באזור העקב, הנוטים להחמיר בזמן פעילות גופנית, בדגש על הליכה, קפיצה וריצה.

האם יש צורך להעניק טיפול לילדים הסובלים מכאבים בעקב?

באופן עקרוני ברוב המקרים הבעיה תחלוף מאליה ובמקרים נדירים בלבד המטופל יסבול מהפרעה תפקודית ניכרת. יחד עם זאת מומלץ בהחלט לגשת לאבחון ולקבלת טיפול בהקדם האפשרי וזאת על מנת שהילד לא ימשיך לסבול מכאבים. יש להבין כי בשלבים הראשונים הכאבים מופיעים בעיקר בזמן עיסוק בפעילות גופנית אך ללא טיפול הכאבים עשויים להופיע גם במנוחה. מעבר לכך, במקרים שבהם מדובר בכאבים חזקים במיוחד, הילד עשוי לפתח צליעה ולסבול מקשיים חמורים בהליכה.

כיצד מטפלים בכאבים בעקב בילדים במרפאות אלטרנטיבה?

הטיפול בילדים הסובלים מכאבי עקב במרפאות אלטרנטיבה, מתחיל בתהליך אבחון שמטרתו לשלול פתולוגיות שונות ולבודד את הגורם לתסמינים שמהם סובל המטופל. בין היתר תיערך שיחה עם הילד ו/או עם הוריו שמטרתה לזהות גורמי סיכון שונים וכן יבוצעו מספר בדיקות אורתופדיות שמטרתן להעריך את מידת החומרה של הבעיה. לאחר תהליך האבחון תותאם למטופל תכנית הטיפולים הרלוונטית עבורו באופן אישי, כשהטיפול יכול לכלול למשל דיקור יפני נוירולוגי, שימוש לדורבן בגלי הלם, טווינא (אורתופדיה סינית) ועוד.

במהלך העשורים האחרונים אנשי המקצוע של רשת מרפאות אלטרנטיבה (המפעילה סניפים בחולון ורעננה), צברו ניסיון רב הן באבחון ילדים הסובלים מכאבים בעקב והן בטיפול בילדים אלה. הודות לכך הם מסוגלים להתאים לכל ילד את התכנית הרלוונטית עבורו באופן אישי מתוך קשת רחבה של טיפולים.

הטיפול הביתי

בנוסף לטיפולים שיבוצעו באלטרנטיבה, הילד והוריו יקבלו הנחיות מפורטות להתנהלות עם הבעיה בחיי היומיום. כך למשל בדרך כלל יומלץ לילד להפחית את עומס הפעילות אך לא להגיע למצב של מנוחה מלאה. כמו כן ייתכן שיומלץ להורי הילד לשקול את האפשרות של התאמת מדרסים אורתופדיים. המדרסים האורתופדיים יובילו לחלוקה שונה של העומס המופעל על כפות הרגליים של הילד ויסייעו בזירוז תהליך ההחלמה.

לקבלת פרטים נוספים על דרכי הטיפול בכאבים בעקב בילדים ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ עם מומחה, צרו קשר עם המומחים של מרפאות אלטרנטיבה בטלפון מספר 072-3902476.

בעיות מטופלות
טיפולים לבעיות