h

טיפול בדורבן בעקב

טיפול בדורבן בעקב

טיפול בדורבן בעקב הוא טיפול משולב ממספר שיטות טיפול שונות. הטיפול מתחיל לאחר אבחון מדוייק של הגורמים לכאבי הדורבן והבנה מהן הסיבות שגורמות לכאבים.

לאחר סיום של תהליך האבחון, אנחנו מתחילים תהליך טיפול בדורבן ברגל. טיפול ייחודי כשלעצמו מכיוון שהוא למעשה מיקס של שיטות טיפול שונות שאנחנו מתאימים למטופל בהתאם למבנה הרגל, סוג הכאבים והבעיה הספציפית שמאפיינת את המטופל. מטבע הדברים, לכל טיפול, גם היעיל ביותר, יש יתרונות וחסרונות. לכן התוצאה המיטבית תתקבל בעקבות שילובן של מספר שיטות טיפוליות שונות, שמשלימות זו את זו. כיצד לבחור את טכניקות טיפול הדורבן בעקב המתאימות ביותר עבורכם?

דורבן ברגל או בעקב היא בעיה שכיחה מאוד, הנוצרת בעקבות סיבות שונות. בעיקר עקב לחץ תמידי על המיתר האורכי, שמשתרע מעצם העקב (קלקנאוס) ועד לבסיס האצבעות.

למרפאת אלטרנטיבה ניסיון והצלחה באלפי מקרים של כאבי דורבן באמצעות שיטה חדשנית המשלבת טכנולוגיית גלי הלם ושיטות טיפול מתקדמות.
אנו מבצעים שיטת אבחון יחודית, החושפת את שורש הבעיה. חשוב להבין שבבעיית דורבן  ברגל הכאב עשוי להיות מוקרן מאיזורים כמו עמוד השידרה וחוסר איזון מבני, כגון אגן לא מאוזן או אורכי רגליים לא זהים.

 

 אבחון והתאמה של שיטת הטיפול בדורבן בעקב

מהו הטיפול בדורבן ברגל המוצלח ביותר שיסייע לכם להשתחרר מהכאבים אחת ולתמיד? במרפאת כאב אלטרנטיבה מתמחים בטיפול בכאבים בכלל ובפרט בבעית דורבן בעקב, אבל בראש ובראשונה אנחנו מטפלים…בכם, בכל מטופל ומטופלת שמגיעים אלינו!
זו גם הסיבה שאנחנו לא יכולים להצביע על טיפול אחד ויחיד שיפתור לכם את הבעיה: אנו מודעים לכך שמידת הצלחתו של התהליך הטיפולי תלויה בהתאמה הנכונה של מספר טכניקות טיפוליות בהתאם לאבחנה האישית.
הצלחת הטיפול מאוד תלוי בניסיונו של המאבחן כדי לאתר את מקור הבעיה ולטפל בשורש הבעיה. כי לפעמים היווצרות הדורבן או הדלקת נובעת בכלל מאזורים אחרים כמו הקרנה מעמוד השדרה חוליות L5 ,F1, מצב בו העצב מקרין עד לעקב בצד הנטרלי או חוסר איזון באגן ומנח כפות רגליים לא מאוזן. 
חשוב להבין שבהרבה מקרי דורבן בכף הרגל, הכאב נובע מבעיה בנקודת החיבור של הגיד לעצם העקב, ולמעשה מדובר בכאב אשר נגרם עקב דלקת בגיד בכף הרגל ולא כתוצאה של הדורבן עצמו.
המיתר האורכי נושא את עיקר מרכז הכובד של הגוף בזמן הליכה או ריצה. כף רגל לא מאוזנת או מרכז כובד שהשתנה בגוף הם הגורמים העיקריים לבעית דורבן ברגל.

פגישת אבחון מקדימה – ייעוץ ובניית תוכנית טיפולים

כל טיפול במרפאה מתחיל משיחת היכרות ראשונית אישית ומעמיקה, שכוללת תשאול יסודי ואבחנה אינדיווידואלית.

המטפל יאבחן אתכם לא רק על ידי שאלות ובחינת ההיסטוריה והמסמכים הרפואיים שלכם, אלא גם באמצעות התבוננות על מרכז הכובד ועל מערכת היציבה. שני גורמים שמשפיעים באופן משמעותי על בעיות בכף הרגל.
כך למשל, אם העמידה שלכם אינה סימטרית, והיא גורמת לעומס רב על מרכז הכובד של אחת מהרגליים, הטיפול היעיל יהיה שילוב של גלי הלם, יחד עם שיטת הרכבות האנטומיות ופיזיותרפיה על מנת לאזן את היציבה ואת הדריכה. 

מהם הגורמים לכאבי דורבן בעקב?

בנוסף, למרות שבעיית דורבן בכף הרגל מהווה אבחנה רפואית אחת, ישנם גורמים רבים שעשויים לעמוד מאחוריה.
בהתאם לגורמים הספציפיים ולשורש הבעיה, שמאובחנים כבר במפגש הראשון במרפאה, לצד התחשבות בהעדפות האישיות של מקבל הטיפול – ייבחרו הטיפולים הנכונים ביותר עבורו או עבורה.   

בין הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי כאבי דורבן בעקב ניתן למנות:

1. עומס יתר על הרצועה החיתולית – הכפית בעקב, דלקת ברצועה זו וברקמות נוספות באזור
2. גדילה של בליטה זיזית מעצם העקב.
3. כאב עז בדריכה על הרגל.
4. במקרים רבים הכאב העז מתרחש דווקא בשעות הבוקר, בצעדים הראשונים שלאחר שנת הלילה.
5. כאבים המתחילים בכף הרגל לאחר הליכה או עמידה ממושכת.
6. בדיקה גופנית מגלה רגישות בחיתולית הכפית.
7. לעיתים מבחינים בקיצור של גיד האכילס שמחובר לעקב.
8. יש לשלול כמובן מחלות או בעיות אחרות בכף הרגל.

    • כאבים בלילה, למשל, אינם אופייניים לבעית דורבן הרגל.
    • יתכן בכלל שהכאב הוא ממקור עצבי (הקרנה מלחץ על עצב שדרתי היוצא מעמוד השידרה הלומברי), מזיהום או מגידול סרטני.
    •  צילום רנטגן על מנת לשלול בעיות אחרות כגון שברי מאמץ.

קבוצות סיכון לדורבן ברגל

אנשים עם פציעות חוזרות ונשנות בכף הרגל או בעקב עלולים למצוא את עצמם סובלים מכאבים חוזרים של דורבן ברגל.

  • אנשים שבוחרים נעליים לא מתאימות. כגון נעליים עם סולייה דקה מדי, נעליים ללא בולמי זעזועים באיזור העקב, נעלי עקב או נעליים גבוהות. הגורמות לקיצור של גיד אכילס ועל ידי כך להתכווצות שלו וליצירת גירוי בעקב. כמו כן באותה קבוצת הסיכון לסבול מדורבן בעקב נמצאות נשים שמרבות לנעול נעלי עקב.
  • אנשים עם עודף משקל – משקל היתר גורם ללחץ עצום על מיתר כף הרגל שבמקרים מסויימים עלול להתבאט בכאבי דורבן ברגל.
  • ספורטאים, אצנים ואתלטים – המאמצים את גידי כף הרגל באופן סדיר.
  • כף רגל שטוחה מידי –  ספיגה נמוכה של זעזועים בזמן הליכה וריצה או כף רגל עם קשת גדולה מדי – שגורמת לרקמות מתוחות מדי בכף הרגל.
  • לחץ קבוע על כפות הרגליים – למשל זבנים שעומדים רוב שעות היום או כל עיסוק שמצריך עמידה קבועה על הרגליים התקצרות של גיד אכילס ומגבלה בדורסיפלקציה של כף הרגל.
  • חולי סכרת – נמצאים בקבוצת הסיכון לסבול מבעית דורבן ברגל אך הקשר הרפואי בין 2 הבעיות טרם נמצא.

אנשים אחרי גיל 45 ובגיל העמידה

מדוע? מבנה העקב מותאם לבלימת זעזועים ומניעת שחיקה. העור בסוליית כף הרגל הוא עבה יותר מהעור במקומות אחרים בגוף. עם הגיל, עקב תהליכי שחיקה טבעיים של הגוף, עובי שכבות השומן התת עורי יורדת בגוף בכלל ובעקב בפרט.

הסבר על בעיות בדורבן

מה הסיבה להיווצרות הבעיות שמופיעות למעלה?

תהליכים אלו יכולים להתרחש בעקבות מצבים של:
1. עודף משקל
2. עמידה ממושכת
3. תרגול גופני אינטנסיבי הכולל ריצה וקפיצות
4. מבנה מולד של כף רגל שטוחה או קשת גבוהה מידי בכף הרגל – יציבה ודריכה לא נכונה נובעות פעמים רבות ממבנה כף הרגל המולד. אך במקרים אחרים יכולות דווקא להיגרם מהבדלים בין אורכי הרגליים או כתוצאה מחוסר איזון באגן.   
5. או אפילו בעקבות נעילת נעליים בלתי מתאימות

שינוי הרגלי היציבה והדריכה, התאמה של עוצמתה ואופייה של הפעילות הגופנית ואיזון המשקל הינם תהליכים שכורכים בתוכם היבטים עמוקים יותר, אשר נמצאים בשורשן של בעיות בתנוחת הגוף ובמשקלו.
המשיכו לקרוא ותוכלו לגלות מהם הטיפולים היעילים ביותר לכאבי דורבן בעקב. ומהם היתרונות והחסרונות המאפיינים כל אחד מהם.

טווח תנועה קצר מידי של שריר התאומים וגיד אכילס והרצועה הפלנטרית שמשתרעת כאמור מעצם העקב עד לאצבעות.

  1. חוסר איזון של האגן והשרירים, יציבה לא נכונה שגורמות עומס יתר על העקב .
  2. עמידה ממושכת עם נעליים לא מתאימות ומחסור במדרסים 
  3. מאמץ חזק מאוד שהגוף לא רגיל אליו בזמן הליכה מהירה או פעילות ספורטיבית שגורם למתח רב ברצועה, קרעים מיקרוסקופים ודלקת חריפה.

טיפול בדורבן ברגל בשיטות ובטכנולוגיה חדשניות

אחד הטיפולים המתקדמים ביותר לכאבים בכף הרגל, בעיות דורבן בעקב הרגל ושינויים ניווניים בעקב הוא טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים.
הוא ניתן במרפאות אלטרנטיבה ומסייע גם במצבים קשים בהם טיפולים אחרים לא הועילו. מדובר במכשיר המשתמש במגנטים רבי עוצמה, ההמשרה שדה מגנטי בעוצמה ובתדירות משתנה על עצמות כף הרגל ועל הרקמות המודלקות באיזור בו התפתחה תופעת הדורבן ברגל.
המטופל שוכב על מיטה ובה שני שדות מגנטיים. יחידת מחשב מחוברת על המגנטים ומפעיל המכונה בוחר את התוכנית הרצויה.
המכשיר מייצר תגובה אנטי דלקתית חזקה באיזור כף הרגל והעקב. בנוסף, טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים משפר את ההולכה העצבית בין איזור כף הרגל למוח, משפר את זרימת הדם בצורה משמעותית בעקב וברצועות הסמוכות ובכך מאיץ בצורה דרמטית תהליכי ריפוי אנטי דלקתיים. מכשיר לטיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים משתנים המשמש לטיפול בדורבן ברגל.

את טכנולוגית גלי ההלם, טיפול מוכח מחקרית לדורבן, שקיבל את אישור ה FDA האמריקאי, אנו מפעילים במשך 18 שנה עם ניסיון טיפולי עצום.
לפניכם צילום רנטגן של עצם העקב לפני ואחרי הטיפול בדורבן בעקב.

 לאחר טיפול בדורבן ברגל

טיפול בדורבן בעקב – שיטות הטיפול שלנו

כאבים חזקים בעקב, על הדריכה הראשונה בבוקר, שמחמירים בעמידה ממושכת, שלא נדבר על העלייה הכואבת במדרגות – נשמע לכם מוכר? אם כן, ייתכן מאוד שגם אתם סובלים מדורבן בעקב, ויכול להיות שגם קיבלתם מהרופא המלצות למנוחה ולנעילת נעלי נוחות רכות. חשוב שתדעו שיש באפשרותכם לעשות הרבה יותר מאשר סתם לנוח כדי להשתחרר מהכאבים המציקים!

טיפול בדורבן בכף הרגל באמצעות פולסים אלקטרומגנטיים

טיפול בדורבן באמצעות גלי הלם

גלי הלם היא שיטת טיפול בדורבן בעקב פורצת הדרך, שהתפתחה על בסיס טכניקת גלי ההדף, אשר נמצאת בשימוש לריסוק אבנים בכליות מאז שנות השמונים בבתי החולים ובמוסדות הרפואיים.
גלי ההלם הותאמו לטיפול בבעיות אורתופדיות ומצויים בשימוש רחב כבר משנות התשעים.
גלי הלם לדורבן בעקב נמצאו כיעילים במיוחד לבעיית כאבי דורבן בעקב, ולכן הם מהווים חלק מרכזי בתמהיל הטיפולים המומלץ במרפאה לבעיה זו.

מהם גלי הלם?

מדובר בגלים אקוסטיים בעלי כושר חדירות של 35 מ”מ מתחת לפני העור. אשר משפיעים ביעילות יוצאת מן הכלל על הסתיידויות הרקמות והרצועות בכף הרגל. אשר מהוות גורם מרכזי בהיווצרותם של הכאבים והדלקת בעקב של הרגל.

גלי ההלם מופקים ומכוונים באופן מדויק לאזור הכאב, באמצעות מכשיר מתקדם שאושר לשימוש על ידי רשויות השוק האירופאי המשותף, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה – FDA, ומשרד הבריאות, ונחשב לאחת מהטכניקות האפקטיביות ביותר בתחומי האורתופדיה והראומטולוגיה. ריפוי הדלקת והעלמת הכאבים עשויים להופיע, במרבית המקרים, לאחר סדרה בת 7-11 טיפולים, בהתאם לחומרת הבעיה ולאבחנה האישית.

חשוב להבין, שגלי ההלם אפקטיביים ביותר לטיפול בדלקות ובהסתיידות של רצועת החיתולית הכפית ושל רקמות נוספות באיזור כפות הרגליים והעקבים. אך לא יכולים לפתור בעיות במרכז הכובד באגן או הבדלים באורכים בין הרגליים, שלעתים מחמירים את הבעיה. במקרה שהכאבים והדלקתיות בעקב נובעים או מוחמרים מגורמים אלו, ישולבו טיפולים נוספים לריפוי הבעיה משורשה, כמו טריגר פוינטס, טיפולי פיזיותרפיה ודיקור.

טיפול בדורבן בעקב באמצעות דיקור

טיפול בכאבי דורבן ברגל ובעקב באמצעות דיקור סיני ויפני לוקח חלק בגישה הכוללת של הרפואה הסינית והיפנית המסורתית על פיתוחיהן המודרניים. שיטות הטיפול בכאבי דורבן באמצעות הרפואה הסינית,נחקרו לעומק במחקרים רפואיים מבוקרים ונמצא בשימוש רווח במגוון בעיות רפואיות, לרבות כאבי דורבן בעקב.
מטופלים רבים כבר השאירו את כאבי הדורבן מאחוריהם בזכות האפקטיביות הרבה של הטיפול בדיקור. דיקור הוא טיפול שמתבסס על החדרתן של מחטי דיקור דקיקות, גמישות ועדינות לנקודות השפעה מרכזיות על גבי מסלולי זרימת האנרגיה (המרידיאנים). דיקור הוא טיפול בדורבן בעקב זה יעיל ביותר בכל הנוגע להפסקת תהליכים דלקתיים באזור העקב וברצועת החיתולית הכפית. כמו גם לשיכוך כאבי דורבן ושיפור זרימת הדם והאנרגיה.עוד משפיע הדיקור על הגוף בכללותו, ומחזק את מערכת החיסון. מה שחשוב במיוחד למניעת תגובות דלקתיות עצמוניות של הגוף, ולהגברת רמת החיוניות הכוללת.

ראוי לציין שכאבים וחולשה בכפות הרגליים עשויים לנבוע לפי הרפואה הסינית, בין היתר, ממצב של חולשה בכליות. לכן החיזוק הכולל של הגוף באמצעות דיקור חשוב לא רק לטיפול האפקטיבי בבעיה אלא גם למניעת הישנותה בעתיד.יחד עם זאת, דיקור כשלעצמו לא יכול לפורר הסתיידויות והידבקויות של גידים, רצועות ורקמות נוספות באזור כף הרגל והעקב.
לכן, במקרים שבם אנחנו מאבחנים בעיה כרונית שגרמה להסתיידויות והידבקויות של רקמות בכף הרגל, ניתן לשלב לצד הטיפול בדיקור גם טיפולים נוספים, כמו טיפל בדורבן עם גלי הלם.

טיפול בכאבי דורבן בעקב באמצעות טריגר פוינטס

הטיפול בטריגר פוינטס בא לידי ביטוי באמצעות אזורי כיווץ של סיבי שריר ורקמות חיבור, היוצרים ומקרינים כאב. טריגר פוינטס נחשב לפריצת דרך רפואית כבר משנת 1942. הטיפול התגלה על ידי הרופאה האמריקאית הנודעת  ד”ר ג’נט טראוול, ונמצא יעיל מאוד גם לטיפול בכאבי דורבן בעקב.
הלחיצה הידנית על נקודות הטריגר עצמן, אותן מאתר המטפל המיומן באמצעות מישוש, ובנקודות השפעה נוספות המרוחקות מאזור הכאב, מאפשרות להגיע להפחתה דרסטית בכאבים. עד לריפוי וחזרה לתפקוד תקין ומלא. זאת, כתוצאה משחרור של רצועת החיתולית הכפית, רצועות גידים ושרירים נוספים באזור כף הרגל והעקב, ובאזורים נוספים כמו הברכיים והגב התחתון, אשר יוצרים ומקרינים את הכאבים.

טריגר פוינטס – התנאים לאפקטיביות מקסימלית

ראוי לציין, שהטיפול בטריגר פוינטס אפקטיבי בעיקר במצבים בהם הכאבים נובעים מהרקמות הרכות, כלומר השרירים, הרצועות והגידים בעקב.
לעומת זאת, במצבים בהם מקור הבעיה הוא במפרקים ובעצמות כף הרגל עצמן, כמו במקרים בהם קיימת בליטה גרמית שצומחת מהעצם בעקב, חשוב לשלב את הטיפול בטריגר פוינטס עם טיפולים נוספים.
אין טיפול שיוכל לבטל את קיומה של הבליטה הגרמית בעצם העקב. אבל במרבית המקרים של הדורבן בעקב מדובר בכלל בדלקת שאינה מלווה בשינויים ברמת העצם.
זאת ועוד: גם כאשר קיימת בליטה של העצם בעקב, ניתן להקל משמעותית על הכאבים תוך שילוב עם דיקור סיני וטיפול בגלי הלם, בתמהיל הטיפולים הנכון שמותאם לכל מטופל ומטופלת על פי האבחנה האישית.

טיפול בדורבן בעקב באמצעות פולסים אלקטרומגנטיים

הטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, נחשב לאחד היעילים ביותר בתחום רפואת הכאב והבעיות הראומטיות בתקופתנו. כפי שמשתקף מהאישור לו זכה מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי,  – FDA, על בסיס הצטברותן של הוכחות מדעיות אמפיריות לבטיחותו ויעילותו בשיכוך כאבים כרוניים.

היתרונות בטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים

  • טיפול זה אפקטיבי מאוד גם בכל הנוגע לכאבי דורבן בעקב, כשהפגת הכאבים מושגת באמצעות איזון המטענים המגנטיים והשדות החשמליים.
    הודות למיכשור מתקדם המופעל בידיו האמונות של מטפל מנוסה.
    התוצאה – קידום תהליכי פינוי תוצרי לוואי של דלקת ועצירת התהליך הדלקתי בעצם העקב.
  • עוד תורם הטיפול בפולסים האלקטרומגנטיים להתחדשות התאים הבריאים ברקמות כף הרגל והעקב – ובכך מאיץ את תהליך ההחלמה.

שילוב של פולסים עם שיטות טיפול אחרות כפתרון לבעיות כרוניות

אולם חשוב להבין שישנם גורמים נוספים המשפיעים על הכאבים בעקב, שחלק מהם לא ניתנים לטיפול באמצעות הפולסים האלקטרומגנטיים.
כמו חוסר איזון באגן, שגורם ליציבה לקויה ובעקבותיה להישענות ועומס יתר דווקא על כף רגל אחת. וכן כיווצים כרוניים בסיבי השריר וברקמות החיבור שנוצרים במקרה והבעיה קיימת מזה זמן רב.
במקרים אלו, ישולב הטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים עם טיפולים נוספים, כמו דיקור סיני וטיפול בטריגר פוינטס – כדי לתקוף את הבעיה מכמה מוקדים, על מנת להבטיח תהליך ריפוי מיטבי ולמנוע את הישנותה בעתיד.

טיפול בדורבן בעקב באמצעות מדרסים אורטופדיים

מדרסים אורתופדיים המותאמים אישית למבנה כף הרגל הם חלק חשוב ומרכזי בטיפול בכאבי דורבן בעקב.חשוב להיות מודעים לכך שבעיית דורבן בעקב והדלקת בעצם העקב מתחילה במקרים רבים בהרגלי היציבה מזיקים. לא פעם כתוצאה מליקויים מולדים במבנה כפות הרגליים.מצבים מולדים כמו קשת שטוחה או גבוהה מידי בכף הרגל, יוצרים עומס רב על הרצועה החיתולית – כפית, משנים את היציבה כולה, ויוצרים מעגל קסמים שהולך ומחמיר את הכאבים בעקב. לכן, חשוב לשלב מדרסים רפואיים בהתאמה אישית עבור כל מי שסובל מכאבים ודלקות בעקב.עם זאת, מובן שהמדרסים עצמם לא יכולים לפורר הסתיידויות של רקמות בכף הרגל, לרפא דלקות כרוניות בעקב או לשחרר כיווצים בסיבי השריר ורקמת החיבור. לכן, לצד המדרסים התומכים בדריכה נכונה, אגן מאוזן ויציבה תקינה, חשוב לשלב טיפולים נוספים כמו דיקור סיני ויפני, גלי הלם, אולטרה – סאונד ופיזיותרפיה, כדי להבטיח פתרון מלא ולוודא שהבעיה לא תחזור על עצמה בעתיד.

כאבים חזקים בעקב, על הדריכה הראשונה בבוקר, שמחמירים בעמידה ממושכת, שלא נדבר על העלייה הכואבת במדרגות – נשמע לכם מוכר? אם כן, ייתכן מאוד שגם אתם סובלים מדורבן בעקב, ויכול להיות שגם קיבלתם מהרופא המלצות למנוחה ולנעילת נעליים רכות. חשוב שתדעו שיש באפשרותכם לעשות הרבה יותר מאשר סתם לנוח כדי להשתחרר מהכאבים המציקים!

לסיכום – אינכם חייבים להמשיך ולסבול מכאבים מעיקים בעקב של הרגל, ולהמתין בחוסר אונים להקלה.
בקליניקת אלטרנטיבה עומדות לרשותכם שיטות טיפול בדורבן ברגל, טבעיות בעלות אפקטיביות מוכחות, אשר יותאמו לכם אישית על בסיס אבחנה מעמיקה, על ידי מטפל מיומן ומנוסה.

כיצד מאזנים במרפאת אלטרנטיבה את מרכז הכובד על מנת לטפל בכאבי דורבן ברגל?

  • התאמת מדרסים לדורבן ברגל שיתנו תמיכה נכונה בקשת ושחרור אזור העקב.
  • תירגול ומתיחות לטווח התנועה של הקרסול יחד עם גיד אכילס והרצועה הפלטנרית.
  • שיטת הרכבות האנטומיות – שיטה שבה מטפלים באמצעות הידיים באיזון מנח כפות הרגליים, איזון גבהי האגן ויצירת סימטריה בדריכה בין צד ימין לצד שמאל של הגוף.

התקשרו עכשיו ותאמו מועד לפגישת אבחון ללא תשלום, שתהווה את הצעד המשמעותי שלכם לדריכה, צעדים וחיים נטולי כאב.

יכולים להקל בכאב. עד 10 אחוז

 אבל לא יטפלו בדלקת ולא ירפאו. 

רגל אחת 350 שקל 2 רגליים שנעשים באותו יום . 550 שקל.. למבוטחי בריאות יש החזר על הטיפולים.

עקב כך שבעית הדורבן בכף הרגל מוגדרת כהסתיידות, היוצרת מעין זיז (בליטה בעצם בעקב) שגורם לכאב חד בדריכה על כף הרגל. הטיפול מתבצע בעיקר ע”י שימוש בגלי הלם, השולחים לאזור העקב גלים, המרעידים את מקום ההסתיידות ומפוררים אותה, עד שהיא מתמוססת ונספגת בתוך הגוף. יתרונות הטיפול הם הגברה של זרימת הדם לאזור, מה שמסייע בהעלמת כאבי דורבן ודלקות בגיד בכף הרגל.

לעיתים מבחינים בצילום רנטגן בזיז גרמי היוצא מעצם העקב. חשוב לציין, כי זיז זה קיים גם במצבים בהם אין דורבן בעקב. כמו כן, לא תמיד יווצר זיז זה במצב של כאבי דורבן בכף הרגל. היווצרותו קשורה לשינויים גרמיים הקשורים בגיל ובמשקל המטופל.

לעיתים הזרקת קורטיזון עשויה להועיל למצב זה. אך חשוב לזכור כי מקור הבעיה המכונה דורבן ברגל היא בחוסר איזון של מבנה כף הרגל או של מפרקי האגן. הבדלים באורכי הרגליים, נעליים לא מתאימות, נטייה של כף הרגל החוצה או פנימה כולם מחמירים את הבעיה. זריקת קורטיזון תקל זמנית על המצב אך חוסר האיזון יוביל בסופו של דבר לכך שתופעת הדורבן ברגל תחזור שוב. לעיתים גם הקרנה מעצב שידרתי היוצא מעמוד השידרה עשויה לגרום לכאבים בכף הרגל ויש לשלול בעיות בעמוד השידרה במקביל לטיפול בכף הרגל.

כאבי דורבן ברגל מחמירים בעקבות קשת פלנטרית גבוהה מדי. אנשים עם קשת גבוהה בכף הרגל דורכים בעיקר על העקב ועל כרית האצבעות. הדבר יוצר מתח עז על הקשת הפלנטרית ועלול לגרום למצבי דורבן פלנטרי.

טיפול אנטי דלקתי יכול להקל במצבים מסויימים, אך כיון שהבעיה היא מכנית (כף רגל לא מאוזנת) או גרמית (הסתיידות בעקב שיוצרת זיז גרמי המכונה דורבן בעקב הרגל) חוסר האיזון יביא למצב דלקתי חוזר ונשנה. יש לפתור את הבעיה מהשורש – לאזן את כף הרגל או לפורר את ההסתיידות.

בזמן מנוחה לא מופעל לחץ על הקשת הפלנטרית (החיתולית הכפית או Plantar Fascia). כאשר דורכים על כף הרגל, הלחץ מתחדש וכאבי הדורבן ברגל מתחדשים.

נעל אורטופדית היא נעל היוצרת נוחות בהליכה והיא כמובן עדיפה על כל נעל אחרת כגון נעלי מגף, פלטפורמה או נעליים היוצרות לחץ על העקב.

בעיות אחרות שמחקות כאבים של דורבן בעקב

  • לעיתים דלקת בגיד אכילס המתחבר עם העצם של העקב, היא מחלה המזכירה דורבן ברגל, ועלולה להקרין כאב בעקבים.
  • גם הקרנה של עמוד השדרה בעיקר בחוליה L5F1 יכול להראות כמו דורבן העקב, וזאת כי ישנו מסלול של הקרנה מהרגל התחתונה אל כף הרגל. לכן יש לעשות בדיקה מקיפה וזאת על מנת שנוכל לדעת אם הכאב נובע מהגב או לא.
  • דלקות ברקמות הרכות של כף הרגל גם הן יכולת להראות למטופלים לעיתים כמו כאבי דורבן ברגל, ולמרות שהדורבן אכן יוצר דלקות, לא תמיד כל ההדלקות ברגליים קשורות דווקא לדורבן ברגל. 
  • שקעים בכף הרגל גם יוצרים כאבים ודלקות, כמו למשל דלקת של הקשת הפלנטרית,
  • כאבים בכרית כף הרגל – לעיתים מגיעים למרפאתנו מטופלים שמרגישים שיש להם דורבן בכף הרגל, משום שישנם כאבים בכרית. מדובר בטעות נפוצה וזאת משום שהדורבן נמצא בעקב.
  • דלקות פרקים כרוניות שגרומות לנפיחות ברגל. גם כאן לא מדובר בדורבן בעקב, אלא בדלקת התוקפת את המערכות בגוף. 

אנו ממליצים להגיע למרפאתנו לפגישת אבחון ויעוץ, לכל בעיה כדי לבדוק אותה, לאבחנה, ולהתחיל בטיפול.

 

מהי מחלת החיתולית הכפית?

Plantar Fasciitis – החיתולית הכפית היא רקמת חיבור שמשתרעת בין עצם העקב (קלקנאוס) לבין בסיס האצבעות. יש לה תפקיד חשוב בשמירת תפקוד הקשת האורכית הפנימית בכף הרגל. פעמים רבות כאשר מאבחנים דורבן ברגל, הכוונה היא בכלל לבעיה בחיתולית הכפית.
כאשר מתבצעת דריכה על כף הרגל, המשקל הרב שמופעל גורם למתיחה של החיתולית הכפית. מתיחה חוזרת ונשנית שלה עשויות לגרום לקרעים זעירים בחיתולית.

כאבי דורבן העקב מקורם, כנראה, בהתמעטות של קולגן (Collagen) באיזור שבו מתחילה החיתולית הכפית (Plantar fascia), המתחילה בעקב. קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגוף האדם (כ- 30% ממשקלו של גוף האדם להוציא מים), המהווה מרכיב עיקרי בסיבים אשר מצויים ברקמות החיבור – כגון גידים, רצועות, עור, עצמות וסחוסים.

התרומות של מחלת החיתולית הכפית לכאבי דורבן העקב

עקב קרעים מיקרוסקופיים כרוניים המתרחשים באיזור החיתולית הכפית, מתמעטת כמות הקולגן. במצבים רגילים הגוף מצליח לתקן קרעים מיקרוסקופיים אלו. אך במקרים רבים יכולת הריפוי העצמי של הגוף לא מספיקה להדביק את קצב הפירוק של הקולגן ולתקן את הקרעים המיקרוסקופיים.
הניסיונות של הגוף “להצמיד” את החיתולית הכפית לעצם יוצרים במקרים רבים זיז גרמי הנראה בצילומי רנטגן של העקב – אשר מכונה דורבן בעקב הרגל (spur). הזיז הגרמי נראה בכ – 50% מהסובלים ממחלת החיתולית הכפית.

אז מה ההבדל בין דורבן ברגל לבין Plantar Fasciitis?

דורבן ברגל הוא הכינוי הרווח בציבור לזיז גרמי שנוצר בעקב (עצם הקלקנאוס). הרבה פעמים נוטים לבלבל בין שני המושגים: דורבן בכף הרגל ו Plantar Fasciitis, אף על פי שיש קשר הדוק ביניהם. הכוונה במושג Plantar Fasciitis או דורבן פלנטרי הוא לתהליך דלקתי בקשת (או מיתר) האורכי של כף הרגל. קשת זו משתרעת מעצם הקלקנאוס (מה שנקרא עקב הרגל) ועד לכריות האצבעות. הכאב העז שמורגש במצבי דורבן ברגל מקורו פעמים רבות בכלל בתהליך דלקתי ואז הבעייה מכונה דורבן פלנטרי (Plantar Fasciitis). למעלה מ 50% מהאנשים הסובלים מדלקת בכף הרגל (Plantar Fasciitis) מפתחים גם זיז גרמי, אותו זיז הנקרא דורבן בעקב או דורבן ברגל.

 

אנטומיה ופיזיולוגיה של כף הרגל

כף הרגל שלנו מורכבת מעצמות רבות המאפשרות לה יציבות, דריכה נכונה, גמישות וחוזק. כף הרגל שלנו תומכת במשקל גופנו ובכל הפעולות הבסיסיות כגון הליכה וריצה.  כף הרגל מורכבת מחלק קדמי, חלק אמצעי וחלק אחורי.

החלק הקדמי של כף הרגל – (איזור כריות האצבעות)

חלקה הקידמי של כף הרגל מורכבת ממפרקים פלנגליים (Phalange). מאיזור זה משתרעת הקשת הפלנטרית (Plantar Fascia) המגיעה עד לאיזור העקב (עצם הקלקנאוס Calcaneus) ועצמות מטטרזליות (למעשה עצם הקרויה עצם המסרק).

החלק האמצעי של כף הרגל

חלקה האמצעי של כף הרגל משמש כמחבר בין החלק הקדמי לבין החלק האחורי (שמורכב מעצם הטאלוס ומהעקב עצמו), שלאורכו עוברת הרצועה הפלנטרית.

החלק האחורי של כף הרגל

חלקה האחורי של כף הרגל מורכב מעצם גדולה הנקרת עצם הטאלוס (ראו באיור מטה) ומעצם העקב, שהיא העצם הגדולה ביותר בכף הרגל. איזור זה נושא בעומס רב, במיוחד אם כף הרגל היא בעלת קשת גבוהה המכונה “אולפוס”. לעצם העקב מתחבר גיד ארוך ונוקשה המכונה גיד אכילס. פעמים רבות תתלווה דלקת בגיד אכילס למצב של דורבן בכף הרגל.

 
תרשים שמתאר את מבנה כף הרגל
תרשים שמתאר את מבנה כף הרגל
 

 

כאבי דורבן ברגל – סיבות אחרות

כאבי דורבן בעקב הינו כיום בעיה כואבת ומציקה, ממנה סובלים לא מעט אנשים. הסיבות לכאבי דורבן בעקב עלולות להיות שונות ונפרדות, ובטרם נסקור כמה מהגורמים האפשריים העיקריים נציין רק כי אורח החיים המודרני המכתיב לכולנו סגנון הנעלה מסוים.

גם עומס מסוים שאנחנו מפעילים על כפות הרגליים והגוף שלנו בכלל, מביא לבעיות רבות אשר באות לכדי ביטוי בסופו של דבר בכאב בעקב. בכל מקרה, חשוב לאבחן ולטפל בבעיות הגורמות לכאב בעקב באופן יעיל ומהיר עד כמה שניתן, הן על מנת לפתור את הכאבים והן על מנת למנוע את החמרת המצב.
בסופו של דבר, היעדר טיפול מתאים עלול בהחלט לבוא לכדי ביטוי בהתפתחות דלקות חמורות יותר ויותר, ובשיבוש מהותי באורח החיים.

 

הסיבות והגורמים לכאבי דורבן ברגל

כפי שצוין לעיל, אולי הנקודה החשובה ביותר בכל הנוגע לכאב בעקב, היא האבחון הנכון והמדויק של המצב אזור כף הרגל כולו. אזור העקב בפרט, נחשב לאחד האזורים ה”חמקמקים” ביותר מבחינת אבחון רפואי.
פעמים רבות תופעות שונות באזור זה גורמות לכאבים המדמים בעיות אחרות, וכך מבלבלים את הפציינט והמטפל גם יחדיו. בלבול מסוג זה עלול לגרום למתן טיפול לא מתאים אשר לא יסייע לפתור את הכאב בעקב במקרה הטוב, ואף יחמיר את המצב במקרה הגרוע יותר.
לכן, במקרים של כאב בעקב חשוב מאוד להפקיד את העקב שלכם בידי מומחה כף רגל או כל מטפל המתמחה באזור זה, ומחזיק במספיק ידע וניסיון על מנת לשקול את כל הגורמים האפשריים השונים, ולאבחן בצורה מדויקת את הבעיה ממנה אתם סובלים, אשר גורמת לכאב בעקב. דורבן בכף הרגל מהווה סיבה עיקרית לכאב בעקב.

Plantar fasciitiss

בעיה נפוצה נוספת אשר עשויה להיות הגורם לכאב בעקב היא דלקת במיתר הפלנטרי, זה המחבר את העקב לאצבעות כף הרגל, ועלול לגרום לכאבים חריפים באזור כולו. בעיה זו מכונה בשם Plantar fasciitis. מהי Plantar fasciitiss? התופעה היא למעשה דלקת של רקמת החיבור התומכת בקשת האורכית של כף הרגל. לעיתים מתרחשים קרעים מיקרוסקופיים באותה רקמה או בחיבור שלה לעצם הקלקנאוס (עצם העקב) הגורמת להופעתם של כאבים בעקב, אשר עשויים להיות עזים ומטרידים. כחמישים אחוז מהסובלים מהתופעה יפתחו במקביל גם זיז סידני , מה שמכונה דורבן או דורבן בכף הרגל. העובדה החשובה ביותר לגבי התופעה היא שלמעלה מ 40% מהסובלים מבעיות של כאבים בעקב סובלים ממשקל יתר. כאבים בעקב על רקע Plantar Fasciitis מופיעים בעיקר בשעות הבוקר, לאחר הקימה ובעיקר בצעדים הראשונים. לאחר מספר דקות כאב בעקב מסוג זה נמוג או מוקל באופן משמעותי. כנראה זרימת הדם המוגברת למקום וריכוך הגידים בעקבות הליכה מפחיתים כאבים בעקב שהופיעו לאחר שנת הלילה בה זרימת הדם מופחתת באופן משמעותי.

דלקת של גיד אכילס

דלקת של גיד אכילס, היא גורם שכיח נוסף להיווצרות כאבים בעקב. במצבים של דלקת, גיד אכילס בצד המודלק יהיה בדרך כלל מעובה ורגיש מאוד לצביטה או למגע, בהשוואה לגיד ברגל השנייה. רגישות עזה של החיבור של גיד אכילס לעצם העקב עשויה להצביע אף על בורסיטיס של גיד אכילס. בכל אופן, שתי הבעיות הללו של גיד אכילס עלולות לגרום להופעתם של כאבים בעקב.

בעיות נוספות שגורמות לכאבי דורבן בעקב

  • דלקת או בעיה בשריר ה soleus – שריר אשר מתחבר אל שרירי השוקיים (שרירי התאומים). בעייה בשריר זו יכולה לגרום להופעתם של כאב בעקב.
  • לכידה של העצב הפלנטרי המדיאלי – זהו מצב מיוחד שאינו שכיח, אך גם הוא עלול להקרין כאבים בעקב. מה שמייחד מצב זה הוא דווקא הקלה של הכאבים בבוקר (בניגוד למצב של דורבן בעקב בו בכאבים מוחמרים דווקא בדריכה הראשונה לאחר הקימה משנת הלילה), והחמרתם לאחר הליכה ממושכת , שוב פעם להבדיל ממצבי Plantar fasciitis , בהם כאבים בעקב מוקלים דווקא לאחר הליכה המחממת את המפרק.

 

כתבות נוספות
הסיבות העיקריות לכאבים ברגליים
חווים כאבים ברגליים, ואין לכם מושג מה אתם צריכים לעשות? עליכם לדעת כי אינכם נמצאים לבד.
כאבי ברכיים לאנשים עם מוגבלויות
מחקרים על גלי הלם
גלי ההלם ורבים מהמכשירים המפיקים אותם זכו להכרה מטעם רשויות השוק האירופאי המשותף, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, ומשרד הבריאות, ונחשבים לאחת מהטכניקות האפקטיביות ביותר בתחומי האורתופדיה והראומטולוגיה. לפניכם מקבץ מחקרים מדעיים מבוקרים שהתבצעו על ידי מיטב המוסדות הרפואיים והאקדמיים ברחבי העולם, ומשקפים את האפקטיביות...
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ