h

דורבן ברגל לספורטאים

דורבן ברגל לרצי מרתון

בעשור האחרון ניתן לראות מגמה מעניינת, הבאה לידי ביטוי בעלייה משמעותית בפופולריות של ריצת המרתון וריצה בכלל בקרב האוכלוסייה הכללית.

תופעה זו מורגשת בחלק ניכר ממדינות המערב ונראה שהיא לא צפויה להיעצר בקרוב. כך לדוגמה באפריל 2016, קרוב לחצי מיליון בריטים הגישו מועמדות למרתון לונדון, בארצות הברית ניתן לראות גידול של עשרה אחוז במספר רצי המרתון בשנים האחרונות ובאסיה גידול של כ-93 אחוזים. מעניין לציין שברוסיה נצפה הגידול המשמעותי ביותר (גידול של 300 אחוז בשנים האחרונות). מן הסתם, כפי שוודאי אין צורך לספר לכם, גם בישראל ריצת המרתון הפכה ליותר ויותר פופולארית בתקופה האחרונה.

ב-2008 לפי ההערכות, חיו בישראל בין 300-200 רצי מרתון. ב-2016 לעומת זאת, קרוב לאלף ישראלים השתתפו בכל אחד מחמשת המרתונים החשובים באירופה (ברצלונה, אמסטרדם, ברלין, וינה ופריז). בנוסף בשנת 2008 התקיים בישראל מרתון אחד בלבד: מרתון טבריה. במרתון זה השתתפו 834 רצים בלבד. ב-2017 לעומת זאת, השתתפו קרוב ל-5000 רצים, במרתונים שהתקיימו בטבריה, תל אביב וירושלים. מעבר לתחרויות הגדולות, התקיימו בישראל לאחרונה גם מרתון התנ”ך, המרתון המדברי ועוד.

מה הקשר בין דורבן לריצת מרתון?

במהלך ריצת מרתון, מופעלים עומסים עצומים על רגלי הרצים ועל כפות הרגליים באופן ספציפי. הואיל ורוב הבעיות של כפות הרגליים מתפתחות בעקבות עלייה משמעותית בעומסים, הרי שרצי מרתון נמצאים בסיכון מוגבר לפציעות ונזקים. הריצה הממושכת לאורך יותר מ-42 ק”מ, כרוכה בחבטות רבות בכפות הרגליים, כשבממוצע מדובר בכ-15,000 חבטות, בכוח שעוצמתו פי שלושה עד ארבעה ממשקל הגוף. כל זאת מבלי להזכיר את האימונים המפרכים.

בין הבעיות הנפוצות בקרב רצי מרתון ובקרב אנשים המתאמנים לקראת ריצת מרתון, חשוב להזכיר את הדלקות השונות כמו דלקת בגיד אכילס או דלקת בגיד הטיביאלי האחורי, את שברי המאמץ ואת הכאבים הכרוניים או האקוטיים שמתפתחים בכרית כף הרגל. בעיה שכיחה נוספת המאפיינת רצי מרתון, היא דלקת המתפתחת בחיתולית הכפית, הנקראת בשפת העם: “דורבן”.

מדוע רצי מרתון נוטים לסבול מבעיות דורבן?

במהלך ריצת מרתון מופעלים עומסים עצומים על רגלי הרצים ועל כפות הרגליים בעיקר. לכן יוצאי המרתון וגם הרצים לחצאי מרתון נמצאים בסיכון מוגבר לפציעות ונזקים. ריצה ממושכת מערבת חבטות רבות בכפות הרגליים. בריצת מרתון ממוצעת מדובר על כ 15,000 חבטות בכוח שעוצמתו פי שלושה עד ארבעה ממשקל הגוף, וכל זאת מבלי לקחת בחשבון את  האימונים המפרכים. בין הבעיות הנפוצות בקרב רצי המרתון ורצים חובבים ניתן למצוא גם דלקות שונות כמו דלקת גיד האכילס, שברי מאמץ וכאבים כרוניים ואקוטיים שמתפתחים בכף הרגל ובכרית כף הרגל.

כאב דורבן משולב עם גיד אכילס

מרבית הרצים החובבים ורצי מרתון סובלים בנוסף לכאבי דורבן גם מדלקת חריפה של נקודת החיבור של גיד אכילס מאחורי העקב, ומכיוון שהם לא מאובחנים בצורה נכונה, השילוב הזה הופך את הדורבן לבעיה הרבה יותר קשה לריפוי. לכן האבחון והניסיון של הגורם המטפל מאוד חשובים.

סיבות נוספות להיווצרות דורבן ברצים

  • כאמור הסיבה העיקרית מאמץ ועומסים עצומים שמופעלים על רגלי הרצים.
  • סיבה נוספת היא חוסר הכנה מספקת של הגוף, בעיקר לרצים המקצועיים יותר או רצי מרתון או חצאי מרתון. לכן חשוב לתכנן תוכנית אימונים שמצריכה מאמץ הגדל באופן הדרגתי וכן תוכנית לבניית שרירים וחיזוק הגידים בטרם עולים בסולם המאמץ.
  • חשוב מאוד, אפילו חובה, שרצי מרתון יתאימו מדרסים על מנת לאזן עומסים עם בולמי זעזועים. חשיבות המדרסים היא עצומה, במיוחד בכדי לבלום את החבטות. נציין גם ש 95%  מהרצים רצים על משטחים קשים וכבישים. כתוצאה מכך הם סובלים מעבר לבעיית הדורבן גם מבעיות בברכיים, שוקיים, שברי מאמץ ועוד. 

מה הם התסמינים של דורבן?

התסמינים של דורבן באים לידי ביטוי בכאבים המופיעים בעקב של כף הרגל. הכאבים מופיעים בעיקר בזמן דריכה על הרגל, בהליכה ובריצה. ברוב המקרים הכאבים יתחילו לאחר או בזמן פעילות פיזית אך ישנם חולים המדווחים על כך שהכאבים מופיעים בעיקר לאחר מנוחה, כאשר הם מניחים את כפות הרגליים על הרצפה. העוצמה של הכאבים המאפיינים את התופעה יכולה להיות בינונית במקרים הקלים וגבוהה במקרים החמורים. במקרים החמורים ביותר, הכאבים יקשו על ההליכה ויובילו אף לצליעה ומיותר לציין שישנם רצים הנאלצים להפסיק את שגרת האימונים שלהם מפאת חומרת הכאבים. בנוסף נציין כי ללא טיפול או התייחסות, התופעה עשויה להפוך מאקוטית לכרונית וישנם אף רצים הסובלים מהתופעה במשך שנים ארוכותחשיבות האבחון וניסיונו של המטפל. לכן חשוב לטפל בבעייה זו עם מדרסים איכותיים לבעיות דורבן ובעיות כף רגל אחרות דרך אטרקס

סיפורו המרתק של צבי דונת רץ מרתון שסבל מבעייה של דורבן 

צבי דונת, רץ מרתון ותיק מאוד, שהשתתף בכל התחרויות הנחשבות בעולם, הגיע אלינו לפני ריצת מרתון אמסטרדם. צבי  סבל מכאבי עזים בעקב ולאחר שאובחן בבית חולים המליצו לו על ניתוח, אף הוא היה מודע לסיכונים הכרוכים בפרוצדורה כזו וחיפש פתרון לא פולשני שיקל על מכאוביו, והכי חשוב יאפשר לו להמשיך לעסוק בתחביב שהוא כה אוהב. צבי הגיע אלינו לאחר ששמע מרץ מרתון אחר על מרפאת אלטרנטיבה וקיבל ממנו המלצה חמה. הוא נבדק על ידי משה פרימן, בעל ניסיון טיפולי של 40 שנה, שהתמחה בפציעות ספורט . בבדיקת האבחון שעשה לו משה נמצא שאינו סובל מדורבן אלא מכאב דלקתי חריף של הרצועה הפלנטרית (מחלת החיתולית הכפית). צבי  קיבל סדרה שכללה עשרה טיפולים של גלי הלם (מכשיר אורטוספק), בשילוב טיפולי פיזיותרפיה והצליח להשתקם ואף להתחרות במרתון אמסטרדם.

טיפול במרפאה

המומחים של רשת מרפאות אלטרנטיבה, המפעילה סניפים בחולון, נס ציונה ורעננה, מחזיקים בניסיון רב בטיפול באנשים הסובלים מדורבן ברגל, בדגש על ספורטאים חובבים ומקצועיים ורצי מרתון. כל טיפול מתחיל בתהליך אבחון יסודי ומקיף שבו המטפל מתחקה אחרי שורש הבעיה ומבין מה הם הגורמים העיקריים שהובילו להתפתחותה. בשלב האבחון המטפל מבין איזו שיטה טיפולית היא המתאימה ביותר למטופל ובסיום תהליך האבחון ממליץ על השיטה הרלוונטית ביותר עבורו..

הטיפולים המתקדמים שלנו כוללים:

את הטיפול המתקדם בעולם, טיפול בגלי הלם על ידי מכשיר אורטוספק שנמצא גם בבתי חולים. למרפאות אלטרנטיבה ניסיון של 18 שנים בטיפול בגלי הלם.

  • טיפולי פיזיותרפיה משולבים בגירוי חשמלי ונקודות טריגר.
  • טיפולים בפולסים אלקטרומגנטיים להקל על הדלקת ושיקום הרקמות הרכות.
  • במקרים מסוימים משלבים גם דיקור ניורולוגי מיוחד.

אחוזי ההצלחה נחשב מהגבוהים ביותר כ 85%. לקבלת פרטים נוספים על דורבן בעקב ולתיאום מועד לפגישת אבחון ללא עלות עם מומחה, צרו קשר עוד היום עם נציגי השירות של רשת מרפאות אלטרנטיבה,
במידה ואתם נמצאים בקופת חולים כללית – תוכלו לרכוש את המדרסים כללית במחיר מוזל.

כתבות נוספות
הסיבות העיקריות לכאבים ברגליים
חווים כאבים ברגליים, ואין לכם מושג מה אתם צריכים לעשות? עליכם לדעת כי אינכם נמצאים לבד.
כאבי ברכיים לאנשים עם מוגבלויות
טיפול בדורבן בעקב
במרפאת כאב אלטרנטיבית אלטרנטיבה מתמחים בטיפול בכאבים בכלל ובפרט בבעיית דורבן העקב, אבל בראש ובראשונה אנחנו מטפלים...בכם, בכל מטופל ומטופלת שמגיעים אלינו! זו גם הסיבה שאנחנו לא יכולים להצביע על טיפול אחד ויחיד שיפתור לכם את הבעיה: אנו מודעים לכך שמידת הצלחתו של התהליך הטיפולי...
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ