h

דיקור יפני לטיפול בסכרת

תופעות
תופעות

נכתב על ידי:אופיר שגב פרימן La.c, מומחה מרכז אלטרנטיבה

סכרת היא מחלה הטומנת בתוכה סימפטומים רבים וסיבוכים רבים, כאשר חולים רבים סובלים מפגיעה באיכות חייהם. רבות נכתב כבר על הבעייה ועל הסיבוכים שלה. בדף זה נציג גישה טיפולית אלטרנטיבית – משלימה לבעייה נפוצה זו. 

חשוב להזכיר כי האפקט של כל שיטה טיפולית הינו אינדיבידואלי לכל אדם ואדם, גם אם זה טיפול תרופתי, ניתוחי או כל שיטה אחרת. לדיקור היפני גישה טיפולית מערכתית התומכת ומאזנת סיבוכי הסכרת, אך מיועדת לא רק לחולי סוכרת. במקרים רבים, דקירות קלות בכפות הרגליים, נימולים או תופעות אחרות הן רק רמז לבאות. בעזרת השיטה ניתן לאזן ואף למנוע התפרצות של סכרת באנשים עם מדדי סוכר גבולי ,שטרם אובחנו כחולי סוכרת. 

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

סכרת - סימפטומים שכיחים

במאמר זה לא אעסוק בסיבוכי הסוכרת בצורה ישירה. אך מאחר שסיבוכי סוכרת עשויים להיות מוקלים על ידי הגישה שתוצג, בחרתי להביא מספר סימפטומים שכיחים של הבעייה:

  • צימאון מוגבר
  • עור יבש
  • זיהומים בעור
  • התכווצויות שרירים ברגליים במשך הלילה
  • נוירופתיה סוכרתית
  • השתנה מרובה (אפילו בלילה)
  • ריפוי איטי של חתכים או עור מתקלף שאינו
  • מוחלף במהרה
  • ראייה מטושטשת או פגיעה ברשתית העין
  • רעב תמידי
  • עייפות וחולשה בלתי מוסברים
  • ירידה במשקל

כל הסימפטומים המוזכרים מעלה מקורם במטבוליזם גרוע של סוכר, שלא נכנס לתאי הגוף בצורה סדירה. שליטה ברמות הסוכר היא הכרחית להקטנת הסיכון לסיבוכים.

מהו דיקור יפני ?

דיקור יפני הוא שיטת דיקור שהתפתחה ביפן במאות האחרונות. לדיקור הסיני ולדיקור היפני אותם יסודות, אך קיימים הבדלים ביניהם. בנוסף, הדיקור היפני מכונה גם “אקופונקטורה מודרנית”, שכן הוא כולל טיפולים לבעיות רפואיות שהתפתחו במאה ה-20 ובמאה ה-21 ובכללן סכרת. אחד ההבדלים המשמעותיים בין דיקור יפני לבין דיקור סיני הוא צורת האבחון.

בדיקור יפני ממששים רפלקסים בגוף הקשורים לבעייה הרפואית. בעיות רפואיות ומצבי חוסר איזון בגוף גורמים לכך שהרפלקסים האלו יהיו פעילים. רפלקס יכול להיות איזור מסויים בגוף כמו בבטן וסביב הטבור, שרירים, נקודות על פני עמוד השידרה ובסמוך לעמוד השידרה, או נקודות הממוקמות בסמוך או על האיברים הפנימיים.
רפלקס פעיל שונה מאיזורים אחרים בגוף במספר פרמטרים: לחיצה עליו יכולה להיות כואבת מאוד או מציקה, הטמפרטורה או הטונוס של השרירים במקום יכולים להיות שונים מבאיזורים אחרים בגוף. לעיתים הפציינט מדווח על תחושה מוזרה כשנוגעים ברפלקס הזה, או שלחיצה עליו מחמירה בעייה אחרת שעליה מתלונן הפציינט.
כאמור, דיקור יפני מאתר את הרפלקסים הפעילים על מנת לקבל תבנית של חוסר איזון בגוף. לאחר מכן נבחרות נקודות דיקור שאמורות לטפל בתבנית שהתקבלה. הפחתה של הרפלקס היא אישור לכך שהגוף מגיב לטיפול ושהדרך שנבחרה לטפל בבעייה היא נכונה.

כיצד מתייחסת רפואה יפנית לבעיית סכרת ?

על פי הרפואה היפנית, סכרת מזוהה בעיקר עם חוסר איזון באחד או בחלק מהאיברים הבאים: טחול, לבלב, כבד ובלוטת האדרנל. חוסר האיזון הזה מביא להפרעות מטבוליות רבות ובכללן סכרת. הטחול והלבלב – נתפסים כאחראיים על הפרשת האינסולין ואנזימי עיכול.
חוסר איזון סוכרי מזוהה עם הפרעה בתפקוד של הטחול. הטחול הוא איבר הנוטה לסבול מחולשה. תפקודי ו נחלשים מאוד בעקבות סיבות פיזיולוגיות כמו צריכה מוגברת של סוכרים ושל פחמימות ובעקבות סיבות אמוציונליות כמו דאגה לאורך זמן או שוק פתאומי.

הכבד – לכבד תפקיד במטבוליזם של סוכר – הכבד אוגר סוכרים (בצורת גליקוגן) ומשחרר אותם לזרם הדם במידת הצורך.

בלוטת האדרנל (בלוטת יותרת הכליה) – בלוטת האדרנל, הממוקמת על הכלייה, אחראית על הפרשה של הורמונים כגון קורטיזול ואדרנלין.אדרנלין משפיע על לחץ הדם, על קצב הלב, על ההזעה ועל פעילויות אחרות המווסתות גם על ידי מערכת העצבים הסימפטטית.
קורטיזול והורמונים ממשפחת הקורטיקוסטרואידים מווסתים את לחץ הדם ואת רמת הנתרן והאשלגן בגוף.
בלוטת אדנרל לא מאוזנת עשויה לעכב ריפוי וטיפול בסוכרתיים. בלוטת אדרנל יכולה לצאת מאיזון גם עקב שוק פתאומי כמו אובדן, תאונת דרכים, ניתוח או אירוע טראומטי אחר. בדיקור היפני קיימים טיפולים ספציפיים לאיזון הבלוטה.
יש לציין, כי גם חוסר איזון במערכת העצבים המרכזית ומצב שבו הגוף נמצא במצב סימפטטי (סטרס או מצוקה) עשויים להביא להתפרצות המחלה או להחמיר אותה.

איך מטפל דיקור יפני בסכרת ?

דיקור יפני מטפל בבעיות מטבוליות שונות ובכללן סכרת. חוסר איזון סוכרי מטופל באמצעות פרוטוקלי טיפול שתפקידם לאזן את האיברים הפנימיים (טחול, לבלב, כבד ובלוטת האדרנל) ולשפר את התגובתיות של תאי הגוף לאינסולין.

סיבוכי סוכרת מטופלים באמצעות פרוטוקולי טיפול, שפותחו על ידי מאסטרים יפניים, בהתאם לסיבוך הספציפי. ההשפעה של הדיקור היא בכמה מישורים:

דיקור יכול להקל משמעותית על סימפטומי סכרת מסויימים ואף לבטל חלק מהם:

  • נוירופתיה סוכרתית – סוכרתיים רבים סבולים מדרגה מסוימת של נזק עצבי או neuropathy (נוירופתיה). התופעה מתפתחת אצל סוכרתיים מסוג1 ומסוג2 Iעקב שינויים מטבוליים הקשורים בסוכרת. רמת סוכר גבוהה וממושכת הורסת את סיב העצב ואת הבידוד השומני (מיאלין) העוטף אותו. העצבים שניזוקו אינם מעבירים את האותות בצורה תקינה. דבר זה גורם לירידה בתחושה, או רגישות יתר בתחושה, או כאב. דיקור יפני יכול להקל על מקרים רבים של נוירופתיה, תלוי ברמת הנזק שנגרם לעצבים.
  • כאבי שרירים / ספאזם של שרירים  – הדיקור יעיל במקרים רבים של כאבי שרירים והתכווצויות שרירים. בעייה נפוצה היא ספאזם בשרירי הרגליים (בעיקר בשרירי התאומים (גסטרוקנמיוס)), הנובע בעיקר מזרימת דם (וסקולרית) לקויה ומפגיעה עצבית. חולשה ועייפות מטופלים באמצעות צמחי מרפא ובאמצעות דיקור יפני. 
  • המושג “כף רגל סוכרתית” מתייחס לכף רגל שנוטה לפתח כיבים (בעור כף הרגל). כיבים אלה, אם אינם מטופלים בצורה אפקטיבית, גדלים ומעמיקים. הם מגבירים את הסיכוי לחדירה של חיידקים אלימים, שעשויים לחשוף את גוף החולה לזיהום חמור. התופעה נגרמת בגלל עודף סוכר בדם, המדכא את פעילות תאי הדם הלבנים. לדיקור יפני פרוטוקולים טיפוליים המיועדים להגביר את מצב החיסוניות (Immunity) של הגוף ולעזור בריפוי איטי של פצעים.
  • כיב סוכרתי וזרימת דם לקויה בחולי סוכרת –  הגורם הנפוץ ביותר להיווצרות הכיב הסוכרתי הוא הפרעה באספקת הדם לעור ולרקמות הרכות, תופעה הנקראת גם בשם כיב איסכמי.(איסכמיה = חסר חמצן ברקמה מסויימת בגוף). במקביל, אצל חולים מסויימים קיימת תופעה הנקראת לחץ נוירו – וסקולרי. זהו לחץ על כלי דם ועל עצבים בגוף, שעשוי להחמיר ולעכב החלמה של כיבים וחתכים אצל חולי סוכרת שגם כך אינם נוטים להחלים במהרה. לחץ כזה עשוי לנבוע משרירים מכווצים או מבעייה מכנית (למשל כרס גדולה הלוחצת על הרצועה האינגווינלית (האיזור שמעל המפשעה) או איזור בית החזה שנוטה להיסגר יחד עם שרירים מכווצים באיזור מקלעת העצבים הסמוכה לצוואר). לדיקור היפני פרוטוקלי טיפול המטפלים בבעייה זו, עם יכולת גבוהה לשפר את זרימת הדם לגפיים ולרקמות אחרות בגוף.
  • מניעת התפרצות של סכרת באנשים עם מדדי סוכר גבולי – פעמים רבות אנשים בעלי רמות לא מאוזנות של סוכר בדם (גלוקוז גבולי) סובלים מתופעות כמו דקירות בכפות הרגליים, עייפות רבה, כאבי שרירים כרוניים או ספאזמים בשרירים. דיקור יפני יחד עם משטר תזונתי יכולים להקל על כל אלו ואף למנוע התפרצות המחלה.
  • דיקור יפני יכול לאזן חולי סכרת מסויימים עם תנודות סוכר קיצוניות בדמם שהטיפול התרופתי לא מצליח לאזן.
  • סטרס וסוכרת –  ידוע היום כי אחד מהטריגרים להיווצרות סכרת הוא סטרס. נצפו מקרים של אנשים שהתפרצה אצלם סוכרת מסוג 1 עקב אירוע טראומטי כגון תאונת דרכים או משבר אישי משמעותי. בתקופות סטרס מערכת העצבים הסימפטטית הופכת לדומיננטית. במצב כזה הורמוני סטרס יכולים לחסום את השפעת האינסולין בפרט ולפגוע במטבוליזם התוך – תאי בכלל. דיקור יפני מטפל בהפרעות של מערכת העצבים ויכול למנוע התפרצות סכרת על רקע של מתח ומצוקה.
דיקור יפני וסכרת
דיקור יפני וסכרת

סכרת כמחלת שפע של העולם המערבי

סכרת כמחלת שפע או כמחלת “עודף” – לסיום, אציין, כי הרפואה המשלימה והדיקור היפני בכלל רואה את הבעייה כ “מחלת עודף” – אנשים רבים (על פי נתונים שונים כ -80%)  שמאובחנים כחולי סוכרת מבוגרים סובלים מעודף משקל בזמן אבחון המחלה. החסרה של סוכר ומלח מהתפריט ודיאטה מאוזנת עם מדד גליקמי נכון עשויים להעלים לחלוטין את סימני הסוכרת באנשים אלו. לכן גישה נכונה בטיפול במחלה ובמניעה שלה חייבת לכלול תמיד תפריט תזונתי מאוזן.

 

סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ