h

הפיזיותרפיסט

סטודנטית לפיזיותרפיה
medical-student

פיזיותרפיה היא תחום שרבים נהנים ממנו, משתחררים באמצעותו ממכאוביהם, ומסתייעים בו לריפוי מגוון רחב של בעיות אורתופדיות וראומטיות.
החלטנו להציג בפניכם את הדרך אותה עובר הפיזיותרפיסט מהרגע בו הוא מתחיל ללמוד את התחום, עד לשלבי פעילותו הקלינית, כשהכשרתו מאפשרת לו להעניק מזור למטופליו.

מה מניע אנשים ללמוד פיזיותרפיה?

הפיזיותרפיה הנה שיטת טיפול רבת עוצמה, המסייעת באופנים מרחיקי לכת למגוון בעיות רפואיות עצביות, במערכת השלד-שרירים, ביציבה, במקרים בהם קיים צורך בשיקום לאחר תאונות דרכים, פגיעות ספורט, אירועים מוחיים ועוד.
טיפולי הפיזיותרפיה מסייעים לאוכלוסיות בכל הגילאים, לרבות ילדים, מבוגרים ואף ביילודים ופגים הזקוקים לטיפול פיזיותרפי-נשימתי. אמנם הסיבות שמניעות כל אדם לבחור במקצוע מסוים הן, מטבע הדברים, הן ערכים ואמונות שונות.
אך לאור האפקטיביות הרבה של הפיזיותרפיה והפוטנציאל הרב להעניק מזור בשפע של בעיות רפואיות, קל להבין מדוע רבים בוחרים לגשת למסלול הלימודים המאתגר.

לימודי תואר ראשון בפיזיותרפיה

לימודי תואר ראשון בפיזיותרפיה נמשכים ארבע שנים, במהלכן עובר הסטודנט הכשרה מקיפה ומעיקה בתחומי לימוד רבים. לפניכם עיקר תחומי הלימוד, ההכשרה והקורסים, אותם עובר הסטודנט המתעתד להיות פיזיותרפיסט במהלך לימודי התואר הראשון:

לימודי אנטומיה מורחבים ומקיפים

ידיעת האנטומיה של כלל מערכות ואיברי גופנו על בוריה ולעומק מהווה בסיס חיוני לכל פיזיותרפיסט. לפיכך, כוללים לימודי הפיזיותרפיה לתואר הראשון לימוד שעות רבות מאוד של לימודי אנטומיה, לרבות אנטומיה של הראש והצוואר, הגפיים העליונות והתחתונות, מפרקי הגוף השונים, עמוד השדרה, מערכת העצבים והדרמטומים השונים ועוד.

נוירואנטומיה

הקשר הקרוב בין איברי הגוף השונים ומערכותיו לבין מערכת העצבים והרמה הנוירולוגית, מהווים גוף ידע רחב וחשוב, שמאפשר לפיזיותרפיסט לאתר במדויק ובמהירות את הקשר בין תסמינים שונים, כדוגמת כאבים, רמת חישתיות משתנה, שיתוק, נימול וכיו”ב באזורים שונים בגוף, לבין העצבוב ומערכת העצבים המרכזית. לאור זאת, עוברים הסטודנטים לפיזיותרפיה שעות הכשרה רבות בנוירואנטומיה, ברמת פירוט והעמקה גבוהות במיוחד.

ביומכניקה

התכונות המכניות והעקרונות ההנדסיים העומדים בבסיס תנועת גופנו, מהווים מידע חשוב להבנת הגבלות ובעיות שונות בתנועתיות וביציבה. לפיכך, כוללים לימודי הפיזיותרפיה לתואר ראשון לימוד מעמיק של היחסים בין תפקודי גופנו למבנים המרכיבים אותו, החל מרמת מולקולות ביולוגיות ורמת התא וכלה ברקמות איברים שלמות.

היסטולוגיה

חקר הרקמות הביולוגיות, העומד בבסיסן של בדיקות ביופסיה מכל סוג, כלול בלימודי הפיזיותרפיה, ומעניק לסטודנטים רקע רחב המאפשר להם להבין ולפענח ממצאים מעבדתיים רפואיים לעומקם.

פיזיולוגיה כללית ושל התא

לימודי הפיזיותרפיה כוללים התעמקות מקיפה בפיזיולוגיה, החל מרמת התא וכלה באיברים ומערכות גופנו השלמים. הבנה ובקיאות מרביים בתפקודם הפיזיולוגי התקין של אברי ומערכות גופנו חשובות במיוחד על מנת ללוות מטופלים ממצבי חולי וחוסר איזון חזרה לבריאות טובה, תנועתיות ויציבה אופטימליות ותפקוד מלא.

ביולוגיה של התא

הסטודנטים לתואר ראשון בפיזיותרפיה לומדים לעומק את המבנה והתהליכים הביולוגיים המתרחשים בתאי גופנו, על מנת לדעת באופן בהיר ומקיף את הבסיס למצבי בריאות וחולי גופניים מגוונים.

כימיה אורגאנית ואנאורגאנית

היכרות ולימוד מדעי מקיף של חומרים אורגאניים ואנאורגניים שונים והתנהגותם בסביבות חומריות שונות, חיוני לסטודנטים המתעתדים להיות פיזיותרפיסטים, על מנת לתמוך בידע הביולוגי, הפיזיולוגי והרפואי שלהם.

פרמקולוגיה

חלק מתכנית הלימודים לתואר הראשון הנה לימוד כולל ומקיף של פרמקולוגיה, להיכרות קרובה עם התרופות השונות הרווחות לטיפול במגוון מצבים בריאותיים ומחלות, על כלל השפעותיהן הרפואיות, תופעות הלוואי והתוויות הנגד שלהן.

אורתופדיה

ענף הרפואה המתמקד במחלות, פציעות, פגיעות טראומטיות ומוגבלויות במערכות השלד והשרירים בגופנו, מהווה נדבך מרכזי בלימודי הפיזיותרפיה לתואר הראשון.
בין היתר, לומדים הסטודנטים לפיזיותרפיה אודות מחלות של השלד כדוגמת רככת עצמות, עקמת בעמוד השדרה, פריצות דיסק, ניוון חוליות, זיהומים ודלקת בפרקים, העצמות והשרירים ובעיות יציבה ותנועתיות.

קינסיולוגיה

בחלק זה בהכשרתם לומדים הסטודנטים לפיזיותרפיה אודות תנועתיות גופינו, באופן רב תחומי המתבסס, בין היתר, על מדעי האנטומיה, הפיזיולוגיה, הביומכניקה, הפסיכולוגיה והנוירולוגיה. ידיעת הקינסיולוגיה חיונית על מנת להשפיע באופן אפקטיבי על מצבי חוסר איזון וחולי בקרב מטופלים באמצעות פעילות גופנית פאסיבית ואקטיבית.

תרמותרפיה

לימוד בנושא זה כולל את האפקטים הרפואיים השונים של טיפול באמצעות חימום, אשר ביכולתו לסייע בריפוי מחלות שונות, החל מכאבים ובעיות במערכת השלד-שריר וכלה בהשפעה נוגדת הסרטן.

פסיכולוגיה ותקשורת בינאישית

הכשרתם של הפיזיותרפיסטים כוללת לימוד בתחומי התקשורת הבינאישית והפסיכולוגיה, כחלק מהבניית עמדה טיפולית וקשר נכונים עם מטופלים הנמצאים בתהליכי החלמה, שיקום וריפוי מגוונים.

פיזיולוגיה ופתולוגיה של הכאב

הטיפול בכאבים מהווה תחום מרכזי בפיזיותרפיה, ולפיכך כוללים הלימודים התעמקות משמעותית ומקיפה בפיזיולוגיה ובפתולוגיה של הכאב. תחום זה כולל, בין היתר, מידע על תהליכי הולכת כאב עצביים, חישת כאב והיבטים נוירולוגיים של כאבים, וכן לימוד אודות שיכוכם של כאבים בדרכים מגוונות.

התפתחות הילד

ידע מדעי מקיף אודות התפתחות הילד על כלל היבטיה, מהווה היבט חשוב בפיזיותרפיה, הכוללת גם התמחויות שעוסקות באבחון וטיפול בליקויים התפתחותיים בקרב ילדים ונוער.

טכניקות שיקומיות

לימוד אודות מגוון טכניקות שיקומיות באמצעות פיזיותרפיה, מקנה לסטודנטים המתעתדים לעסוק בתחום בסיס ומדעי תיאורטי ומעשי חשובים בכל הנוגע לטיפול פיזיותרפי שיקומי. הודות לכך, מסוגלים הפיזיותרפיסטים להעניק מזור וללוות נכים ונפגעי תאונות, פגיעות ספורט, טראומות ואירועים מוחיים בתהליכי שיקום.

התנסויות קליניות

במרבית האוניברסיטאות ומוסדות החינוך האקדמיים המכשירים פיזיותרפיסטים, השנתיים הראשונות בלימודי התואר הראשון מוקדשות ללימוד עיוני, ואילו השתיים האחרונות מיועדות להתנסויות קליניות אינטנסיביות ומקיפות. בין היתר מתנסים הסטודנטים לפיזיותרפיה בבתי חולים במחלקות האורתופדיות ולטיפול בטראומה, במרכזים התפתחותיים לילדים ובמכוני שיקום.

סטטיסטיקה, קריאה ביקורתית וכתיבה מדעית

הפיזיותרפיה, ככל תחום לימוד אקדמי, כולל גם גופי ידע בסיסיים להתמצאות ושימוש באפשרויות הלימוד המדעיות, לרבות סטטיסטיקה, קריאה ביקורתית של מחקרים וכתיבה מדעית.

לימודי תואר שני בפיזיותרפיה

לימודי התואר השני בפיזיותרפיה נמשכים שנתיים, ומיועדים לפיזיותרפיסטים בעלי תואר ראשון, המעוניינים להרחיב ולהעמיק את הכשרתם, עם דגש על התמחות בתחום טיפולי ממוקד. לפיכך כוללים לימודי התואר השני בפיזיותרפיה מספר תחומי לימוד קבועים, המהווים קורסי חובה לסטודנטים, ולצדם גופי ידע והכשרה הנתונים לבחירה אישית, על פי תחום ההתמחות המבוקש. לפניכם עיקר תחומי הלימוד הקבועים, אשר מהווים קורסי חובה בלימודי הפיזיותרפיה לתואר שני:

למידה מוטורית

למידה מוטורית הנה מושג המתייחס לתהליכים בהם רוכש הלומד שליטה חדשה בתנועתיות גופו, בעקבות אימונים ופעילות גופנית. תהליך זה נבדל משיפור מובנה הנובע מתהליכי התפתחות וגדילה נורמליים. היכרות מעמיקה עם תהליכי לימוד מיומנויות מוטוריות, והבנת השלבים והאופנים בהם מתקיימים הטמעה וזיכרון בעקבות אימונים תנועתיים, חיוניות לטיפולים פיזיותרפיסטים התפתחותיים ושיקומיים, ולסיוע במצבי הגבלת תנועה וטראומות שונות.

חקר מדעי התנועה

היות והפיזיותרפיה מתבססת בעיקרה של האפקטים הטיפוליים המרפאים של תנועה אקטיבית ופאסיבית על מצבי חולי גופניים מגוונים, קיימת תועלת רבה להרחבת הידע של הפיזיותרפיסטים הממשיכים ללימודי תואר שני בתחום מדעי התנועה.

סטטיסטיקה ושיטות מחקר

העמקת הידע של הסטודנטים לתואר שני בפיזיותרפיה בתחומי הסטטיסטיקה ושיטות המחקר, מסייע להם להגיש תזה בתחום התמחותם הנבחר.

הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה)

מרבית הסטודנטים לתואר שני בפיזיותרפיה מגישים עבודת תזה ואילו אחרים עובדים על פרויקט גמר, אשר מהווים מחקר אקדמי במסגרת התמחותם בתחום. בנוסף לקורסי החובה, קיימים מגוון מקצועות לימוד, שכל פיזיותרפיסט הלומד לתואר שני מונחה לבחור מביניהם את אלו שתואמים את תחום התמחותו הנבחר, בהנחייתם של פיזיותרפיסטים בכירים המרצים באקדמיה. לפניכם דוגמא לחלק ממקצועות הלימוד הכלולים בתחומי ההתמחות השונים, אשר נתונים לבחירתם של הפיזיותרפיסטים בלימודי התואר השני:

פיזיולוגיה של המאמץ במבוגרים וילדים

לימודי הפיזיולוגיה של המאמץ עוסקים בתהליכים שונים המתקיימים בגופנו כתוצאה ממאמץ וביצוע פעילות גופנית. תחום זה של ידע מסייע להבנה מעמיקה של התהליכים הפיזיולוגיים העומדים בבסיס מצבי חולי ושיקום, ומשפר משמעותית את אפקטיביות ויכולות הטיפול של הפיזיותרפיסטים הבקיאים בו.

פיזיותרפיה של מערכות השלד – שריר

העמקה והרחבה של הידע העיוני והמעשי אודות טכניקות הטיפול והתהליכים המשפיעים על מערכות השלד-שריר באיברי הגוף השונים, במטרה לייעל ולמקסם את תוצאות הטיפולים, ולקדם תהליכי ריפוי, שיקום והחלמה.

לימודי התפתחות הילד

הפיזיותרפיסטים המעוניינים להתמקד בטיפול התפתחותי, אשר עוסק בליווי ילדים ונוער במגוון ליקויי התפתחות גופניים, מרחיבים את הידע העיוני והמעשי שלהם בתחום במגוון קורסים ושדות ידע הנוגעים בו.

פיזיותרפיה נוירולוגית

לימוד מקיף אודות שיטות אבחון וטכניקות טיפול, בקרב מבוגרים וילדים הזקוקים לליווי פיזיותרפי בתהליכי ריפוי ושיקום נוירולוגיים.

לסיכום, לימודי תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה, מהווים מסלול אקדמי ארוך, ממושך, מדעי ומעמיק, ומקנים הכשרה והסמכה נרחבות לעומדים בהצלחה במכלול דרישות הלימוד, המבחנים וההתנסות המעשית.

אינטנסיביות ההכשרה ובקיאותם הרבה של הפיזיותרפיסטים העוברים אותה בתנועתיות הגוף, מבנה השלד והשרירים, תפקודי מערכת העצבים והמוח ובתחומים רבים נוספים, מאפשרת להם להגיע לאפקט טיפולי אופטימלי בתהליכי חולי והחלמה, טראומות ושיקום מגוונים.

טיפולים לבעיות
כתבות נוספות
הסיבות העיקריות לכאבים ברגליים
חווים כאבים ברגליים, ואין לכם מושג מה אתם צריכים לעשות? עליכם לדעת כי אינכם נמצאים לבד.
כאבי ברכיים לאנשים עם מוגבלויות
טיפול בדורבן בעקב
במרפאת כאב אלטרנטיבית אלטרנטיבה מתמחים בטיפול בכאבים בכלל ובפרט בבעיית דורבן העקב, אבל בראש ובראשונה אנחנו מטפלים...בכם, בכל מטופל ומטופלת שמגיעים אלינו! זו גם הסיבה שאנחנו לא יכולים להצביע על טיפול אחד ויחיד שיפתור לכם את הבעיה: אנו מודעים לכך שמידת הצלחתו של התהליך הטיפולי...
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ