כאב ראש במהלך ההריון

כאבי ראש במהלך ההריון

כאב ראש הוא בין התסמינים השכיחים ביותר הפוגעים באיכות החיים של נשים הרות. בדרך כלל כאבי הראש מופיעים בעיקר בשליש הראשון של ההיריון, לקראת הלידה ובתקופת ההנקה בשל הירידה ברמת האסטרוגן.

יחד עם זאת, הואיל וישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שעשויים להוביל להופעת כאבי ראש בזמן ההיריון, הרי שהכאבים יכולים להופיע לאורך כל ההיריון.

יש לציין כי במקרים מסוימים הכאבים מהווים תסמין של בעיה רפואית הדורשת טיפול ללא דיחוי. כך לדוגמה במקרים מסוימים הכאבים עשויים להוות סימן מקדים לרעלת היריון.

מה הם הגורמים לכאבי ראש בהיריון?

להלן מספר גורמים אפשריים להופעת כאבי ראש במהלך ההיריון:

• לחץ נפשי ומתח נפשי – השינויים הרגשיים המתחוללים במהלך ההיריון, החשש מפני העתיד, הדאגה לבריאותו ורווחתו של התינוק, אינספור הסידורים והניסיון להסתגל למציאות החדשה, במקרים רבים באים לידי ביטוי בכאבי ראש ולעיתים אף בכאבי ראש חמורים. במקרים אלו, הלחץ הנפשי מהווה טריגר להופעת כאבי הראש ואפילו טריגר להתפתחות של מיגרנות.
  • רעלת היריון – כאבי ראש בעוצמה גבוהה מהרגיל המופיעים לאחר השבוע ה-20 להיריון, עשויים להעיד על התפתחות של רעלת היריון. רעלת היריון היא מצב רפואי המופיע בשכיחות של חמישה עד שבעה אחוז מהנשים ההרות ומאופיין בשלושה תסמינים מרכזיים: עלייה בכמות החלבון המופרש בשתן (פרוטאינוריה), בצקות ועלייה בלחץ הדם. מצב זה דורש התערבות רפואית ללא דיחוי שכן הוא עשוי לסכן הן את האם והן את העובר המתפתח ברחמה.
  • שינויים הורמונליים – לאורך ההיריון מתרחשים שינויים הורמונליים מגוונים בגוף האישה ההרה. נשים שונות יגיבו לשינויים באופנים שונים אך לרוב כאבי הראש מאפיינים את השלב הראשון של ההיריון, כשבהמשך ההיריון, נשים הרגילות לחוות כאבי ראש בשגרה, מדווחות דווקא על ירידה בשכיחות הכאבים.
  • התייבשות – העלייה בנפח הדם והצטברות מי השפיר מגבירות את הדרישה לנוזלים. כל עוד האישה ההרה לא תתאים את צריכת הנוזלים לדרישות הגוף במהלך ההיריון, היא תימצא בסכנת התייבשות ואחד מהתסמינים המאפיינים התייבשות הוא כאב ראש חזק.
  • עייפות כבדה – השינויים הפיזיים וההורמונליים, המתחים והחששות המאפיינים את תקופת ההיריון, מעלים בין היתר את מפלס העייפות ועייפות כבדה במקרים רבים מובילה להתפתחות של כאבי ראש.
  • מיגרנה – נשים הסובלות ממיגרנה מדווחות על שינויים בתדירות ההתקפים המיגרנוטיים: ישנן המדווחות על תדירות נמוכה יותר במהלך ההיריון בעוד שישנן הסובלות מהגדלה בתדירות ההתקפים.
  • יתר לחץ דם או לחץ דם נמוך – שינויים בלחץ הדם לא אחת באים לידי ביטוי בכאבי ראש. לפיכך חשוב לבצע בדיקת לחץ דם בכל מקרה של כאבי ראש במהלך ההיריון.
  • בעיות שריריות באזור הצוואר המקרינות לאזור הראש – לא אחת הכאבים מתפתחים באזור הצוואר ומקורנים לאזור הראש. במקרים אלו יתכן שנחוצה התאמה ארגונומית של סביבת העבודה, יתכן שיש לעבוד פחות שעות, לשנות את תנוחת השינה, להימנע מביצוע פעולות מסוימות ועוד.
  • היפוגליקמיה (רמות נמוכות של גלוקוז בדם) – היפוגליקמיה מהווה גורם נוסף לכאבי ראש במהלך ההיריון. הירידה ברמות הגלוקוז במהלך ההיריון היא תופעה שכיחה יחסית המתרחשת בשכיחות שנעה בין שישה ל-27 אחוזים. למרות שמדובר בתופעה שעשויה לסכן הן את העובר והן את האישה ההרה, נכון להיום למרבה הצער לא נהוג לייחס לה חשיבות מיוחדת ובאופן כללי מדובר בתופעה מוכרת פחות מהיפרגליקמיה (עלייה ברמות הסוכר בהיריון).

חשיבות האבחון המדויק של מקור הכאבים בנשים הרות

מטבע הדברים, הואיל וישנו מגוון רחב כל כך של גורמים לכאבי ראש בהיריון (שרק חלקם הוצגו לעיל), הרי שחשוב לבצע תהליך אבחון יסודי לפני שניתן יהיה להתאים למטופלת את תכנית הטיפולים המתאימה עבורה באופן אישי.

מעבר לזה, כפי שציינו, במקרים מסוימים יש בכאבי הראש כדי להעיד על מצב רפואי מסוכן כמו רעלת היריון. זוהי לפיכך סיבה חשובה נוספת בגינה יש להתעכב על תהליך האבחון.

זהו אם כך המקום לציין כי אחד היתרונות המובהקים שעומדים לצד המומחים של רשת מרפאות “אלטרנטיבה”, בא לידי ביטוי בניסיון האבחוני העשיר שלהם. המומחים של “אלטרנטיבה”, מחזיקים בניסיון אבחוני עשיר במיוחד ומיומנים ביותר בביצוע בדיקות מקיפות ובזיהוי הגורמים והטריגרים לכאבי ראש בנשים הרות.

אילו טיפולים מוצעים לנשים הרות הסובלות מכאבי ראש במרפאות “אלטרנטיבה”?

ברשת מרפאות “אלטרנטיבה”, מוצעת למטופלות קשת רחבה של טיפולים והודות לכך כל מטופלת יכולה לבחור את הטיפולים הקוסמים או המתאימים לה ביותר. בין היתר מבוצעים במרפאות הרשת טיפולים בשיטת הדיקור הנוירולוגי היפני, בשיטת הפולסים האלקטרומגנטיים (באישור ה-FDA),

בשיטת הדיקור הסיני, ברפואת תדרים (ביוריזוננס) ועוד. כל השיטות מתאימות עבור נשים הרות וכולן ללא יוצאת מן הכלל נטולת תופעות לוואי שליליות. הטיפולים מתקיימים בסביבה שקטה, רגועה ושלווה, על ידי מטפלים המעניקים טיפולים לנשים הרות כבר שנים רבות.

לקבלת פרטים נוספים על כאבי ראש בהיריון ולתיאום פגישת ייעוץ עם מומחה באחת ממרפאות הרשת, ברעננה, חולון או נס ציונה, צרי קשר עוד היום עם נציגי השירות של “אלטרנטיבה” בטלפון מספר 072-3902476.

בעיות מטופלות