טיפולי רפואה משלימה בביטוחי בריאות

נטורופתיה

שירותי הרפואה האלטרנטיבית בעולם ובישראל הופכים מקובלים ומבוקשים ושיתוף הפעולה בין הרפואה הקונבנציונאלית והרפואה האלטרנטיבית מתהדק. למרות זאת, רפואה אלטרנטיבית אינה חלק משירותי סל הבריאות הממלכתי, בין היתר כיוון ונושא הסמכת המטפלים עדיין לא הוסדר. מטופלים רבים מבקשים למצוא מענה למצבים איתם הרפואה הקונבנציונאלית מתקשה להתמודד, כמצבי כאב, מצבים שהרפואה האלטרנטיבית עוזרת בטיפול בהם, אולם מחירי קבלת שירותים אלו עולה על יכולתם הכספית של רבים. ביטוח בריאות לרפואה אלטרנטיבית, ביטוח המשווק על ידי חברות ביטוח רבות ככלל, דקלה, מגדל, והראל מאפשר קבלת שירותים אלו למזקקים.

מהי רפואה אלטרנטיבית ?
רפואה אלטרנטיבית הוליסטית מתייחסת למכלול אדם ולגורמי מחלות ורואה את האדם ובריאותו כהשתקפות של אורח חייו, שלוות נפשו והסובב אותו. קיימים ברפואה האלטרנטיבית אסכולות רבות שאינן מתחרות זו בזו אלא באות להשלים האחת את השנייה. בין טיפולי הרפואה האלטרנטיבית יש טיפולי מגע כגון שיאצו, רפלקסולוגיה ועיסויים שונים, טיפולים הוליסטיים, דיקור סיני, טיפולים בעזרת צמחי מרפא ועוד. תחת מטריית הרפואה המשלימה נהוג להוסיף סוגי טיפולים משלימים נוספים כשיטות תרגול שונות כדוגמת פלדנקרייז, שיטת פאולה ושיטת אלכסנדר, ומקצועות פרה-רפואיים ככירופרטיקה וכביו-פידבק.

מה כוללת פוליסת ביטוח בריאות אלטרנטיבית ?
פוליסת ביטוח בריאות אלטרנטיבית כוללת השתתפות בדמי הטיפול, בהתאם לטיפול הנבחר. חברות ביטוח רבות פועלות בשיתוף מרפאות הוליסטיות מסוימות, דבר העור בשמירה ובדיקת רמת המטפלים. כיוון ונושא זה פרוץ, ערנות ועין נוספת מקצועית בבחירת המטפלים חשובים מאד. בכל פוליסה מפורטים מהם השירותים הניתנים במסגרת הפוליסה, שירותים אלו ניתנים לאחר קבלת הפניה והמלצה מרופא. מספר הטיפולים השנתי וכן גובה השתתפות המירבי משתנים בין חברת ביטוח אחת לשניה ויכולים להגיע לכ 20% השתתפות בטיפול עד לגג 80 ש”ח לטיפול, עד 16 טיפולים בשנה ליחיד או 20 למשפחה.

השירותים הנפוצים הם:

• הנחה ברכישת תרופות, תוספי מזון וצמחי מרפא מתחום הרפואה המשלימה – עד כ-75% ממחיר מחירון במרפאות שבהסדר.
  • אקופנטורה – דיקור סיני על יד שימוש במחטים דקות
  • רפלקסולוגיה – שטית אבחון וטיפול בכפות הרגליים
  • שיאצו – טיפול מגע באמצעות לחיצות עם האצבעות על נקודות שונות בגוף
  • אוסטיאופטיה – טיפולי מגע בכאבים הנובעים מהשלד, השרירים ורקמות החיבור
  • כירופרקטיקה – טיפול מגע פרה-רפואי לטיפול בעמוד השדרה, העצמות והשרירים
  • הומאופתיה – טיפול באמצעות חומרים מדוללים
  • פלדנקרייז – שיכלול יכולת התנועה והרחבת המודעות, מתאימה לטיפול לאחר פציעה או פגיעה וכן לשיפור היכולות
  • טווינה – טיפול מגע המבוסס על משיכות ותפיסות
  • שיטת פאולה – שיטת אימון לשרירים הטבעתיים
  • שיטת אלכסנדר – שיטת לימוד חוויתית אישית
  • ביו-פידבק – שיטת טיפול המאפשרת קבלת שליטה טובה יותר על תגובות פיזיולוגיות ורגשיות במצב לחץ וחרדה
  • ייעוץ דיאטטי ונטורופתיה

המהפכה בשירותי הבריאות והשפעותיה על מבנה ביטוח בריאות
לפני כעשרים שנה נכנס חוק הבריאות הממלכתי לתוקף במטרה להעניק לכל אזרחי המדינה שירותי בריאות נחוצים שווים, אולם הכספים אשר הממשלה הקציבה למטרה זו הספיקו למתן שירותים מסוימים בלבד, ולא לאחרים, עובדה אשר הביאה להקמתם של שני ערוצים נוספים שהעניקו שירותי בריאות עבורם לא היה כיסוי בסל שירותי הבריאות הממלכתיים: השב”ן (שירותי בריאות נוספים) סופק תמורת תשלום נוסף על ידי קופות החולים, ופוליסות ביטוח בריאות פרטיות ששווקו על ידי חברות הביטוח. עם השנים, סל השירותים הממלכתיים התדלדל בעוד סל השירותים הנוספים והפרטיים התרחב: תרופות חדשות, טיפולים אמבולטוריים מתקדמים, שירותי רפואה אלטרנטיבית, ביטוח סיעודי ושירותי בדיקות המנע – לתחומים אלו ניתן מענה במסגרות הנוספות והפרטיות, אך לא במסגרת סל שירותי הבריאות הממלכתיים.

ביטוח בריאות בנוי לרוב על בסיס פוליסה אותו יש חובה לרכוש. הבסיס מעניק כיסוי לניתוחים והשתלות שאין להם מענה בסל הממלכתי. נוסף על בסיס זה אפשר לרכוש הרחבות שונות: כיסוי לתרופות שאינן סל, פיצוי במקרי גילוי מחלה קשה, טיפולים אמבולטוריים וגם הרחבה לטיפולי רפואה משלימה. לפני כשנתיים, בניסיון לשוב ולתת מענה לתפיסת רפואה שווה לכולם, הממשלה החליטה כי קופות החולים לא יוכלו להמשיך ולתת כיסוי עבור תרופות מאריכות ומצילות חיים במסגרת השב”ן. החשש העיקרי של הציבור מהחוסר בשירותי הרפואה הציבורית סבב סביב נושא זה, דבר שהביא את קופות החולים לנסות ולעקוף את ההכוונה על ידי יצירת ביטוחיים ייחודים קולקטיבים עם חברות הביטוח שהבטיחו כיסוי עבור נושא זה בלבד, ושיווק פוליסות אלו למחזיקי שב”ן מורחב. הממשלה התערבה שנית, ואסרה על המהלך תוך מתן הוראה לאפשר לציבור לרכוש פוליסות אלו ישירות מחברות הביטוח, ללא תלות בחברות בקופת חולים כזו או אחרת או התניית רכישת הפוליסה ברכישת שב”ן.

מהלך זה הביא חברות ביטוח רבות דוגמת מגדל והראל לשקול לשנות את מבנה ביטוח הבריאות המיושן ולאפשר לציבור לרכוש את הנספחים השונים על פי צרכיו, גם ללא חובת רכישת ביטוח בריאות מקיף ויקר. אחד הנספחים אשר ניתן כיום לרכוש בדרך זו, בין אם כנספח או כפוליסה נפרדת, הוא הנספח המעניק כיסוי לשירותי הרפואה המשלימה.