h

כאבי שכמות

כאבי שכמות
כאבי שכמות

למרפאות אלטרנטיבה טיפול יחודי משולב, העוזר במקרים של כאבי שכמות טורדניים. לטיפול אחוזי הצלחה גבוהים.

בדף זה תקראו אודות כל הסיבות והגורמים לכאבי שכמות, אודות אבחנה מבדלת של בעיה מקומית בשכמות ממצבים אחרים המקרינים כאב לשכמה ועל אודות כל הטיפולים היעילים לכאב בשכמה.

לפני שנמשיך, נספר לך על טיפול בכאבי שכמות יחודי של מרפאת כאב אלטרנטיבה:

  • המרפאה המובילה בארץ בטיפול בבעיות כאב ומפרקים – 37 שנות נסיון
  • אבחון יחודי החושף את שורש הבעיה – כאבי שכמות עשויים להיות מוקרנים ממקום אחר או קשורים למבנה שלד לא מאוזן. תוכלו לקרוא על המצבים השונים היוצרים כאבים אלו בהמשך דף זה. חשוב מאוד לאבחן את שורש הבעיה על מנת להתאים טיפול אפקטיבי.
  • החזרים כספיים על חלק מהטיפולים – המרפאה משמשת כמרפאת הסדר של חברות הביטוח בביטוחי בריאות (רפואה משלימה וטיפול דוחה ניתוח). בנוסף, המרפאה משמשת כמרפאת הסדר לטיפולי פיזיותרפיה במסגרת כללית מושלם.

 

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

מהן שכמות?

שכמות הן חלק מהגב העליון. השכמות מהוות חלק בלתי נפרד ממפרק הכתף ולמעשה בעיות כתפיים רבות עלולות ליצור כאבי שכמות כרוניים.
השכמות הן לא רק ריכוז של שרירים, אלא איזור המשקף את מצבנו האנרגטי והנפשי. מטבעות לשון רבות גורסות כי “עומס החיים נמצא על הכתפיים (ועל השכמות) “. לכן כאבי שכמות אינם רק עניין אורטופדי ועל מנת לטפל נכון בכאבים אלו עלינו לאבחן את שורש הבעייה ביסודיות ולטפל באספקטים רבים אשר יכולים להשפיע על היתכנות הבעייה, ביניהם לחץ נפשי, דפוסי ישיבה ועבודה (ארגונומיה ) ועוד.

עצם השכם, המהווה חלק מחגורת הכתף, היא העצם שמחברת בין עצם הבריח לעצם הזרוע. מבנה העצם משולש והיא שטוחה ודקה מאוד.
שתי עצמות השכמות ממוקמות בחלק האחורי העליון של כלוב הצלעות ויש להן יכולת תנועה נרחבת ומורכבת על פני כלוב הצלעות. ליכולת התנועה של עצמות השכמות אחראים החיבורים שלהן לעצם הבריח (החיבור הקשיח היחיד של העצמות לשלד) ולמערכת שרירי חגורת הכתף.

הכאבים בשכמות יכולים להופיע למשך תקופה של מספר ימים או שבועות, אך יכולים בהחלט להפוך לכרוניים ולפגוע באיכות החיים של המטופל במשך חודשים ואפילו שנים. הכאבים מופיעים לרוב מעל השכמה הימנית, מעל השכמה השמאלית או בין עצמות השכם.

שיטות טיפול

מדוע כאבי שכמות כל כך נפוצים?

כאבי שכמות הנם מנת יומם של רבים מהאנשים. לא פעם כאבים אלו מוקרנים מהצוואר, או שהם תוצר לוואי של מתח נפשי, או לחלופין נובעים מדלקות שרירים. כיום בעידן המודרני אנשים רבים יושבים שעות מול המחשב ונוחות החיים שמה בצד פעילות ספורטיבית. כך קורה שאנשים יושבים זמן רב ועוד באופן כפוף ולא נכון.
מקצועות מודרנים רבים מצריכים הספק עבודה ויכולות ריכוז גבוהות בפרקי זמן ארוכים. הדבר יוצר סטרס גופני ונפשי, המחמיר את הבעייה. בהקשר הזה חשוב לציין שהתאמצות העיניים מול המסכים השונים למיניהם (מסכי סמארטפון, טבלט ומחשבים אישיים מצריכה הגעה של כמויות גדולות של דם לאיזור העיניים והשכמות. מצבים כגון לחץ דם נמוך ו/או זרימת דם לקויה מפחיתים את זרימת הדם אל הראש ואל השכמות והכתפיים. כל הגורמים האלו יחדיו מהווים קטליזטור לתחושות מיחוש שונות באזור השכמות.

כיצד מאבחנים כאבי שכמות?

בעל מקצוע רציני ייבחן כל מקרה לגופו לפני שימליץ על טיפול. הבחנה ראויה היא כזו אשר כוללת את תדירות הופעת הכאב, את סוג ועוצמת הכאב, את המיקום המדויק, את השעות ביום בו הוא מופיע, את הפעולות הצמודות לזמן הופעת הכאב, את התנוחות בהן הוא מופיע, בדיקות גופניות, תשאול לגבי שגרת היום וכדומה. במידה וכאבי השכמות מוקרנים מהצוואר אבחון נכון יכלול פיענוח של הדמיית CT או MRI (תהודה מגנטית) של עמוד השידרה הצווארית.

ממה נובעים כאבי שכמות?

1. כאבי שרירים כרוניים השכמה מורכבת ברובה משרירים ומגידים. כאבי שרירים עשויים להשפיע כעל איזור השכמה. הסיבות לכאבי השרירים הן רבות ומגוונות וכוללות מצבי פיברומיאלגיה, חוסרים במגנזיום הגורמים לספאזמים (התכווציויות חזקות), מתח וסטרס, תזונה לקויה, בעיות בזרימת הדם , מצבי לחץ דם נמוך ומחלות מסויימות הגורמות להופעת כאבים בשרירים.

2. שינויים ניווניים בצוואר ובעורף – שינויים בחוליות הצוואר או בחוליות הצוואר עלולים ליצור לחץ על עצבים וכלי דם המעצבבים את השכמות. המקרים הנפוצים הם בלט או פריצת דיסק בחוליות c4-c5, c5- c6, היצרות של המרווח הבין חולייתי, היצרות של תעלת חוט השידרה (Spinal Stenosis), אוסטיאופיטים ושינויים ניווניים נוספים. במצבים בהם הצוואר מעורב לרוב יתלוו לכאבי השכמות סימפטומים נוספים כגון הגבלה בטווח התנועה של הצוואר, כאבים בעמוד השידרה הצווארי, ולעיתים הקרנות ו/או נימלולים ורדימות באצבעות כף היד ולאורך הזרוע.

באיור הנמצא מטה תמצאו הסבר על פריצת דיסק בגב התחתון, אך התהליך נכון בצורה מדוייקת לפריצת דיסק צווארית, בה הלחץ העצבי מייצר כאבי שכמות והקרנות של כאב לידיים ולכפות הרגליים.

3. עקמת בגב (סקוליוזיס) – אנשים רבים סובלים ממצב בו גובה הכתפיים וגובה המותניים אינו מאוזן. כך, למשל, כתף שמאל מורמת יותר מכתף ימין. במצב כזה הגוף מנסה למנוע נזקים לעמוד השידרה על ידי כיווץ שרירי השכמות והגב התחתון. עקמת, המכונה גם בשם סקוליוזיס, יכולה להיות מולדת או נרכשת, כלומר מתפתחת עם השנים כתוצאה משינויים בעמוד השידרה או כיווצי שרירים כרוניים.

4. מחלות ריאה כרוניות כגון או אסטמה או שיעול כרוני – השיעול התכוף גורם להרעדה של בית החזה ומשפיע על קיר החזה האחורי – שהוא למעשה שרירי השכמות. הדרך הטובה ביותר היא לטפל במצב השורש על ידי טיפול בסאמה הוא בבעיות הנשימה.

5. שימוש יתר – כגון הרמת משאות כבדים, תנועות מונוטוניות לאורך זמן, אימונים מאומצים מדיי בחדרי כושר.

6. עצב לכוד (לחץ עצבי) – בדרך כלל מדובר על לחץ על עצבים היוצאים מחוט השידרה, כאשר בעייה באחת החוליות הצוואריות (חוליות c4′ c5′ c6′ c7) או החוליות הטורקליות (חוליות הגב העליון T1′ T2′ T3′ T4 ) עשויה לגרום ללחץ על העצבים המעצבבים את שרירי השכמות והגב העליון. במקרה כזה ייתכנו סימנים נוספים כגון כאב חד או זרמים חשמליים לכיוון הזרועות ולכיוון כף היד והאצבעות. תופעה זו מכונה בשמה המקצועי בשם Impingement – שמשמעותו לכידה של עצב. הפתלוגיות העיקריות שעשויות להתרחש בחוליות ולגרום ללחץ עצבי הן בלט או פריצת דיסק צווארי, שינויים ניווניים בחוליות כגון היצרות של המרווח הבין חולייתי, היצרות של תעלת חוט השידרה הצווארי (מצב המכונה בשם spinal stenosis ) ועוד.

7. נקודות טריגר (Trigger point ) בשרירים – הצטברות של חומצות חלב בשרירים או מתח בגידים עשוי לגרום לשינוי בשרירים שיתבטא בהצטברויות על פני השריר. לעיתים במגע מרגישים במעין “גולה” . הצטברויות אלו יוצרות לחץ על עצבים וכלי דם וכתוצאה מכך נגרמים כאבי שכמות כרוניים.

8. כאבי כתף או כתף קפואה – שכמות הן חלק בלתי נפרד ממפרק מורכב הנקרא מפרק הכתף. מצבים של קרע בגידי הכתף, דלקת בכתף או כתף קפואה עלולים להקרין כאב אל השכמות, במיוחד במצבים בהם הדלקת מתפשטת.

9. שחיקת סחוס (נקראת גם Osteoarthritis) – בעיה זו אינה שכיחה באיזור השכמות ומאפיינת יותר מפרקים אחרים כגון מפרק הברך והכתף. עם זאת, במצבים שונים של דלקת פרקים או של שחיקת סחוס ייתכן שיהיה חיכוך בין מפרק השכמות למפרק הירך שיצור כאבים.

10. מזרן לא מתאים או כרית לא מתאימה – יוצרים דפוסי שינה בעייתיים המתבטאים בהופעתם של כאבי שכמות המופיעים מיד עם הקימה ושוככים במהלך היום. אנשים מסויימים הרגילים לישון על הבטן עשויים לפתח בעיה צווארית שתתבטא בהמשך עם כאבים המוקרנים אל השכמות.

11. בעיה עצבית – גנגיניולית של גנגיליון ה stellate – גנגיליון הוא מקלעת של עצבים כלומר מספר “חוטים” עצביים היוצא ממקומות שונים במוח או בעמוד השידרה. גנגיליון ה stellate יוצא מחוליות c7- t1 ומעצבב את הגרון, בית החזה העליון, השכמות והצוואר האחורי. הפרעה חשמלית בגנגיליון זה תיצור כאבי שכמות וצוואר כרוניים. הדרך הטובה ביותר לטפל במצב זה היא באמצעות רפואת תדרים.

הסבר על פריצת דיסק
תמונת חתך של עמוד השדרה והדיסקים שעלולים להיפגע כתוצאה מפריצת דיסק

שיטות טיפול בכאבי שכמות

עבור כאבי שכמות ניתן למצוא מספר חלופות יעילות לטובת שיכוך הכאב. קודם כל ניתן לפנות אל מחלקת התרופות בה ניתן למצוא משככי כאבים ובמקרה הצורך גם תרופות נגד דלקת. במקביל ניתן לקבל טיפול פיזיותרפי הכולל מגוון תרגולים וכמובן שגם עיסוי נקודתי.
בנוסף ניתן גם למצוא טיפולים המושתתים על גלי קול, על גלי הלם ועוד. עם זאת הכי חשוב לשנות את אורח חיים, לאמץ יציבה נכונה ולשלב פעילות ספורטיבית. הנחיות יותר מפורטות ניתן לקב אצל אנשי המקצוע השונים.
טיפול מונע השכמות בנויות כתצורת מניפה.
שרירי השכמות נפרשים ממרכז הגב אל עבר קצוות הצוואר ועל כן השכמות דורשות שיתוף פעולה הרמוני בין כל השרירים, הגידים, והמפרקים הנמצאים באזור.
על מנת למנוע כאבי שכמות יש להיות מודעים למערכת המורכבת ולספק לה את התנאים הנדרשים עבור תפעול חלק ושאינו מעיק. לשם כך יש מראש להיות מודעים לתנוחת הישיבה, לאופן ההתכופפות, לגובה המקלדת ביחס לגובה הכיסא, לבחון את זווית הגב בעת עמידה ממושכת ואת הרגלי ההליכה. כך שלא פעם כל שצריך הוא מודעות ובמקביל יש להיות קשובים למיחושי הגוף.

מה הם הגורמים לכאבי שכמות?

ישנו מגוון רחב של גורמים שעשויים להוביל להתפתחות של כאבי שכמות, אך בגדול נהוג לסווג את מכלול הגורמים ל – 2 קבוצות עיקריות:
כאבים שמקורם בפציעה טראומטית בעצם השכם או באחד מהמבנים באזור השכמות (עצמות, גידים ושרירים בעיקר) כתוצאה מנפילה, פציעת ספורט או חבלה וכאבים שמקורם בנזק מצטבר על רקע חשיפה לעומסים חוזרים ונשנים או ביצוע תנועות חוזרות ונשנות. יש לציין כי לא אחת מתברר כי מקור הכאבים הוא במתח נפשי הגורם לכיווצים כרוניים של השרירים המחוברים לשכמות. במקרים האלו, הפגת המתח הנפשי לרוב מובילה להיעלמות הכאבים גם ללא טיפול נוסף.

עוד חשוב להזכיר כי במקרים מסוימים מתברר כי מקור הכאבים באיברים שאינם מהווים חלק ממערכת השלד. כך לדוגמה ישנה שורה ארוכה של מחלות המערבות את המעיים, הרחם, הכליות, הלבלב הלב והריאות, שעשויות לגרום להופעה של כאבים באזור השכמות. זוהי אחת הסיבות בגינן חשוב שלא להתעלם מכאבי שכמות, אלא לפנות לאבחון בהקדם האפשרי.

כיצד מטפלים בכאבי שכמות במרפאות אלטרנטיבה?

הטיפול הראשוני בסובלים מכאבי שכמות במרפאות אלטרנטיבה, כולל תהליך אבחון יסודי ומקיף שבו מנסים להתחקות אחרי שורשי הבעיה. המומחים של אלטרנטיבה, מחזיקים בניסיון רב שנים באבחון של בעיות במערכת השריר והשלד, לרבות באבחון של כאבי שכמות מכל הסוגים במגוון אוכלוסיות. כאשר מתקבלת אבחנה בנוגע למקור הכאבים, המטופל מקבל הנחיות בנוגע לטיפולים הרלוונטיים עבורו באופן אישי, מתוך מכלול הטיפולים המוצעים במרפאות אלטרנטיבה. לצד טיפולים כמו דיקור נוירולוגי יפני, טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, טווינא (פיזיותרפיה סינית) ודיקור סיני, ניתן לקבל במרפאות הרשת, טיפול בגלי הלם.

כיצד מסייע השימוש בגלי הלם לסובלים מכאבי שכמות?

הטיפול בגלי הלם מתאים כמו כפפה ליד עבור הסובלים מכאבי שכמות אקוטיים וכרוניים כאחד. זאת כיוון שגלי ההלם מסוגלים לטפל במקביל במספר בעיות הגורמות לכאבי שכמות. בין היתר באמצעות גלי הלם ניתן לפרק משקעי סידן המצטברים ברקמות הקשורות לשכמות (הסתיידויות) ולשחרר הידבקויות בין הרקמות, הגורמות לכאבים. בנוסף גלי ההלם מאיצים את זרימת הדם לאזור, מסייעים לחידוש רקמות פגועות ומפחיתים תהליכים דלקתיים מקומיים.

מה הם היתרונות של השימוש בגלי הלם?

לשימוש בגלי הלם ישנם יתרונות רבים ולכן אין זה פלא שמדובר בשיטת טיפול שהופכת ליותר ויותר פופולארית בשנים האחרונות. מעבר לכך שמדובר בשיטה יעילה מאוד, הגורמת להפחתה משמעותית בחומרת הכאבים ואף להיעלמותם תוך זמן קצר, הרי שמדובר בשיטת טיפול שלא כרוכה בתופעות לוואי ושלא מעמידה את המטופלים בסיכון לסיבוכים.

כמו כן הטיפול עצמו לא כרוך בכאבים ולא גורם לאי נוחות למטופלים. כמו כן משך הטיפול קצר ועומד על כ-20 דקות בלבד, כאשר לרוב כבר אחרי הטיפול הראשון ניתן לראות שיפור ניכר בתסמינים.

סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ