תסמונת המעי הרגיז

טיפול במעי רגיז

טיפול בתסמונת המעי הרגיז – טיפול טבעי משולב
תסמונת המעי הרגיז, הנקראת גם מעי רגיז, הינה בעייה מטרידה המופיעה אצל חלקים נרחבים מהאוכלוסיה. בדף זה תוכלו לקרוא מהם התסמינים של מעי רגיז, איזה טיפול טבעי משולב קיים עבור תסמונת המעי הרגיז וכיצד נימנע מהחרפת הבעיה.
לאלטרנטיבה טיפול יחודי משולב, הכולל בין היתר דיקור נוירולוגי יפני, רפואת תדרים וצמחי מרפא.

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

מהי תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז הינה סוג של מחלת מעיים או הפרעת עיכול מסוימת, אשר לאורך עשרות השנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר ממנה, במיוחד בעולם המערבי. לבעיית תסמונת המעי הרגיז תסמינים רבים ושונים, כאשר על העיקריים שבהם נמנים שלשולים והקאות, כאבי בטן חדים ובחילות, עצירות, ריר ביציאות, גזי ועוד. בקיצור – כל התסמינים שניתן לצפות לראות בבעיה הקשורה במערכת העיכול.

אם כן, מהם התסמינים השונים אשר הופעתם צריכה לגרום לנו לבחון את האפשרות כי אנחנו סובלים מתסמונת המעי הרגיז?

כפי שכבר ציינו, תסמונת המעי הרגיז (המוגדרת בספרות המקצועית גם כ – IBS) כוללת בתוכה שורה ארוכה של סימפטומים המתרכזים באזור מערכת העיכול. סימפטומים אלו כוללים לרוב כאבי בטן חדים, נפיחות בבטן והצטברות גזים המעיקה על ההרגשה, עצירות או שלשול מתמשך, התכווצויות בבטן ועוד. סימפטומים אלו עשויים להופיע בבת אחת או לסירוגין. למשל, מטופלים מסוימים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז סובלים לסירוגין משלשול ואז מעצירות.

בנוסף לכך, אופי ועצמת הסימפטומים השונים משתנים ממטופל למטופל, בהתאם לנסיבות השונות ולגופו. אצל חלקם מופיעים כל התסמונת בצורה חלשה יחסית, בעוד אצל אחרים מופיעים רק חלק מהסימפטומים, אך בצורה חזקה. אצל מטופלים אחרים מופיעים חלק מהסימפטומים בצורה חלשה וחלק בצורה חדה וכואבת במיוחד וכד’.

מכיוון שמדובר בסימפטומים אשר לרוב מזכירים סימפטומים של בעיות ומחלות אחרות (למשל – קלקול קיבה..), בדרך כלל עוברים כמה חודשים עד שמגלים כי מדובר בתסמונת המעי הרגיז. האבחון נעשה לרוב על ידי רופא או מטפל מומחה, אשר יודעים לזהות את מכלול הסימפטומים השונים ולקשר אותם לתסמונת המעי הרגיז.

נקודה חשובה נוספת המאפיינת מטופלים רבים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, היא כי רבים מהם נוטים שלא לדבר על הסימפטומים השונים שהם מרגישים לאורך תקופה ארוכה. זה נובע מכך שאנשים רבים מובכים מסימפטומים כמו גזים, נפיחות בבטן, אי סדרים כאלו ואחרים ביציאות הגוף וכד’. בפועל, מומלץ כמובן לא להתבייש ולנסות ולאבחן את הבעיה אצל רופא או מטפל מומחה, ברגע שמרגישים בהצטברות סימפטומים אשר קשורים למעיים ומערכת העיכול. רק כך ניתן להתחיל לטפל בתסמונת המעי הרגיז באופן יעיל ויסודי, ולהתקדם לעבר ריפוי מערכת העיכול.

שיטות טיפול

תסמונת המעי הרגיז – גורמים עיקריים

יש לציין כי הרפואה בימינו עדיין לא מצאה גורם אחד, יחיד ובלעדי עבור תסמונת המעי הרגיז.
ההערכות גורסות כי הגורם העיקרי לתסמונת המעי הרגיז היא פגיעה כלשהי בחיידקים מסומים החיים באזור המעי, חיידקים אשר בלעדיהם נחשפת מערכת העיכול שלנו לרגישויות ובעיות שונות מהסוג שהזכרנו. בנוסף, גורם אחר המיוחס לתסמונת המעי הרגיז הוא לחץ ומתח נפשיים.
ההערכה היא כי עומס של מתח נפשי ולחץ מצטבר בגופנו גורם למעיים לפתח סוג של אלרגיה לסוגי מזונות מסוימים, וכך לפתח את תסמונת המעי הרגיז. בנוסף לכך, השערות חדשות ואחרונות מדברות על סוגי הפרעות שונות במערכת העצבים כגורם העיקרי לתסמונת המעי הרגיז.

חשוב לציין כי הגורמים העיקריים הגורמים לתסמונת המעי הרגיז, הם לרוב מתח ולחץ נפשי. עם השנים מכירים יותר ויותר אנשים בהשפעה המוחשית והמורגשת כל כך שיש למתח והסטרס המופעלים על הנפש שלנו כגורמים לבעיות בריאותיות של ממש, בעיות במערכות השונות של הגוף, ולא רק בעיות מנטאליות ונפשיות. תסמונת המעי הרגיז היא דוגמה מצוינת לכך, שכן כיום מרבית הרופאים, החוקרים והמטפלים השונים מסכימים כי מתח ולחץ נפשי הם הגורמים העיקריים לתסמונת המעי הרגיז, הבאה כאמור לכדי ביטוי בשורה ארוכה של סימפטומים מורגשים ובלתי נעימים כלל.

דרכי טיפול בתסמונת המעי הרגיז

בכל מקרה, סביר להניח כי עודף לחץ ומתח נפשי לאורך זמן, מסייעים לתסמונת המעי הרגיז להתפרץ, בין אם מדובר בגורם יחיד ועיקרי או בגורם משני. לכן, הטיפול בתסמונת המעי הרגיז חייב לכלול גם התייחסות מסוימת למצב הנפשי של המטופל, ולהכיל שיטות האמורות לסייע למצב זה, ולעזור למטופל להירגע ולהיפטר מחלק מהמתח הרב הקיים בגופו.
אורח החיים המודרני מלווה לרוב ברמות גבוהות ביותר של חרדה, (ראו גם: טיפול בחרדה ),מה שאולי יכול להסביר את העלייה החדה במקרים של תסמונת המעי הרגיז בקרב בני אדם במהלך עשרות השנים האחרונות. כמובן שטיפולים אלטרנטיביים של רפואה משלימה שונים מתייחסים לגורם המנטאלי ומנסים לטפל בו (למשל, על ידי שיטות שונות של דיקור אשר בין השאר מביאות לרגיעה מסוימת בגוף ולהשבת האיזון ההורמונאלי).

טיפים להקלה ומניעה של תסמונת המעי הרגיז:

מעבר לטיפול המנטאלי והשבת האיזון ההורמונאלי לגוף המטופל ולמערכות השונות בו, נדרש שינוי מסוים באורח החיים מבחינתו של המטופל המעוניין להירפא מ תסמונת המעי הרגיז. השינוי המהותי ביותר אולי הנדרש מכל מי שסובל מבעיית תסמונת המעי הרגיז הוא שינוי בהרגלי התזונה.
מדובר כאמור בתסמונת המתמקדת באזור המעיים ומערכת העיכול, ולכן לתזונה שלנו השפעה מרכזית וגדולה על התסמינים ועל הריפוי הצפוי. כדאי לעבור לתפריט מאוזן יותר אשר יורכב בהתייעצות עם מומחי תזונה שונים, להימנע מארוחות גדולות מדי ומארוחות בשעות בלתי שגרתיות (כמו ארוחות לילה, בהם כולנו חוטאים מפעם לפעם…) וכד’.
מלבד לכך, גם שגרה של פעילות גופנית סדירה ויומיומית יכולה לסייע מאוד במקרים של תסמונת המעי הרגיז, שכן הפעילות הגופנית מחזקת את הגוף, וגורמת לשחרור כימיקלים מסוימים וטבעיים במוח, אשר מסייעים לנו ולגוף שלנו להירגע ולחזור לאיזון הרצוי.