h

כאבי אוזניים

כאבי אוזניים
כאבי אוזניים

כל אחד מאיתנו סבל לפחות פעם אחת מבעיה של כאבי אוזניים.
הבעיה מתחילה כאשר כאבי אוזניים הופכים לכרוניים. מצבים רבים עשויים לגרום לבעיה. האם ניתן להקל על אותם כאבים כרוניים? האם תמיד מדובר בנוזלים באוזניים?

למרפאות אלטרנטיבה טיפול טבעי יחודי עבור כאב אוזניים. הטיפול מתאים אף לנוזלים באוזניים ועשוי למנוע במקרים מסויימים ניתוח “כפתורים” באוזניים.

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

הגורמים לכאבי אוזניים

כאבי אוזניים יכולים להופיע בכל גיל החל מכאבי אוזניים אצל תינוקות וילדים וכלה בכאב אוזניים אצל מבוגרים גם הכאבי עצמו יכול לבוא בצורות שונות ומשונות החלה מכאב אוזניים פתאומי או כאב באוזן החיצונית.

לעיתים כאב אוזניים נלווה לבעיה בריאותית אחרת ולעיתים מופיע כבעייה יחידה. חשוב לזכור כי לא כל כאב אוזנים מקורו באוזן.
קיימות בעיות נוספות שעשויות להקרין כאב באוזן שמאל או ימין או לשניהם. הבעיות העיקריות שעשויות להקרין כאב אל האוזן הן:

  • כאבי שיניים
  • דלקת בגרון (במיוחד דלקת שקדים-שקרובים מאוד מבחינה אנטומית אל האוזן)
  • הפרעה המפרק הלסת – במיוחד תופעה הנקראת TMJ
  • מתח וסטרס

בהרבה מקרים מה שאנו מכנים דלקת אוזניים הוא דלקת באיזור ספציפי באוזן: האוזן התיכונה.
איזור האוזן התיכונה גובל בצידו החיצוני עם עור התוף ובצידו הפנימי עם האוזן הפנימית. האוזן הפנימית מחוברת אל תעלה או חצוצרה הנקראת תעלת אוסטכיאן (Eustachian tube) לחלל הלוע. תעלה זו תפקידה לווסת לחצים בחלל האוזן.
החיבור הזה לחלל הפה מסביר את הקשר בין מחלות של מערכת הנשימה (במיוחד אצל ילדים) לבין כאבי אוזניים. לא סתם הרופא שמתמחה בבעיות מסוג זה מכונה בשם רופא אף – אוזן – גרון.

שיטות טיפול

הסיבות לכאבי אוזניים

מערכת חיסון חלשה – מערכת חיסון חלשה מובילה לתופעות חוזרות ונשנות של כאבי גרון, דלקות גרון, דלקות אוזניים כרוניות ובעיות כמו סינוזיטיס כרוני, כאבי ראש ואלרגיות.
מערכת החיסון בגופנו נחלשת בעיקר על רקע תזונה לא נכונה, המכבידה מאוד על המערכת הלימפטית.
המערכת הלימפטית בגופנו מהווה חלק ממערכת החיסון ותפקידה לעזור בפינוי גורמים נגיפיים החודרים לממברנות (או ריריות: לדוגמא רירית האף).
התזונה בחברה המערבית מערבת חומרים רבים שהגוף מתקשה לפרק אותם. לא נועדנו לפרק סוכרים רבים, חומר שימור, מונוסודיום גלוטומאט וצבעי מאכל או הורמונים.
כאשר הגוף עסוק בפירוק של חומרים לא טבעיים ושל רעלים המערכת הלימפטית מותשת. בריריות הגוף מצטברת פסולת רבה. הקשר של אף – אוזן – גון אינו קשור רק לרופא שמתמחה בכך, אלא למעבר של חומרים בין הריריות.
כך, דלקות גרון שלא טופלו ראוי עשויות לתרום להופעתם של כאבי אוזניים או בעיות אוזניים בהמשך החיים.

  • הצטברות של נוזלים המביאה ללחץ באוזן התיכונה – נוזלים באוזן תיכונה מפונים על ידי תעלה (למעשה סוג של צינור) המפנה אותם לחלל הלוע. לתעלה זו רקמה רירית, שבמצבים שונים כגון אלרגיה או התקררות עשויה להתנפח. כאשר הרירית מתנפחת תעלה זו נסתמת. הביטוי המיידי הוא תחושה של כאבי אוזניים, ולפעמים אף ירידה בשמיעה. נוזלים שעומדים בתעלה הם מצע טוב להתפתחות חיידקים. חיידקים מתחילים לשגשג בתעלה וכמו בכל מצב דלקתי ישנן תופעות כמו חום או כאבים באוזן אחת או שניהן. תיתכן הצטברות של מים באוזניים לאורך זמן, במיוחד לאחר דלקת אוזניים חריפה.
  • כאבי אוזניים לאחר המראה או טיסה – אנשים רבים מדווחים על היווצרות של כאבי אוזניים לאחר טיסה או לאחר המראה, כאשר קייימים הפרשי לחצים הגורמים לגודש במעברי האף. תופעה זו מופחתת באמצעות “פימפום” – סתימת האף והפה תוך כדי פעולת נשיפה (מעין “קינוח” של האף) -הפעולה מחדירה אוויר לחלל האוזניים ומשווה לחצים ועל ידי כך מפחיתה את הכאב באוזניים.
  • פטריות – לעיתים כאבי אוזניים מתפתחים לאחר שחייה בים או בבריכה. הרבה פעמים על רקע פטרייתי. במצב של כאב אוזניים על רקע פטרייתי יש בדרך כלל הפרשה מהאוזן. הטיפול ניתן לפי האבחון ולפי צבע ההפרשה.
  • אנשים מסויימים מתלוננים על כאבי אוזניים במעבר מחום לקור  – על פי הרפואה הסינית ודיקור סיני, תופעה זו קשורה לחוסר איזון של מערכת החיסון וחולשה של הצ’י המגן (Wei Qi).

אבחון וטיפול בכאבי אוזניים

האבחון המערבי

האחבון המערבי ישלב התבוננות בעור התוף – כיון שלפעמים מקור כאבי האוזניים אינו בדלקתיות דווקא. אדמומיות תצביע בדרך כלל על דלקת אוזניים, אך אם המקור הוא וירלי (וירוס) מתן אנטיביוטיקה לא יועיל כלל למצב.

הטיפול המערבי בכאבי אוזניים כולל בדרך כלל:

  • מתן אנטיביוטיקה או חומרים להורדת הגודש במערכת הנשימה. כמו בכל בעייה כרונית, מתן תרופות וחומרים אנטיביוטיים לאורך זמן יהפוך את הבעייה לבעייה כרונית (עקב העמידות לאנטיביוטיקה). יש לשקול גם את תופעות הלוואי של טיפול אנטיביוטי. כאבי אוזניים כרוניים עשויים לפגוע בשמיעה (לפחות זמנית בזמן דלקת אוזניים) ולפגוע באיכות החיים של הסובלים מהבעייה.
  • אנטיהסיטמינים (כמו אלו הניתנים במצבי אלרגיה) מקטינים את הגודש בריריות ועל ידי כך משפרים את תנועת הנוזלים בצינור חצוצרת השמע (אותו צינור משמש כתעלה להעברת הנוזלים מהאוזן התיכונה אל תוך חלל הלוע).
  • במקרים של כאבי אוזניים המלווים בסחרחורות או בחוסר שיווי משקל בודקים את הבעייה באופן יסודי (בדרך כלל הבדיקה תיערך אצל רופא אף –אוזן – גרון).

טיפול טבעי בכאבי אוזניים

טיפול בכאבי אוזניים צריך להתייחס לשורש הבעיה. כאשר הבעייה היא אקוטית יש להתייעץ ברופא ובמקרים מסויימים אין ברירה אלא לשלב טיפול אנטיביוטי. אך אם הבעייה היא כרונית דיקור יפני, דיקור סיני ו/או רפואה סינית יעילים במיוחד לבעיות מסויימות של כאבי אוזניים.

האפקט של טיפולי דיקור הוא בכמה מישורים

  1. חיזוק המערכת החיסונית ללא תרופות ואנטיביוטיקה. חשוב לזכור כי מתן אנטיביוטיקה לאורך זמן עשוי להחליש את המערכת החיסונית. ·שיפור התנועתיות של המערכת הלימפטית.
  2. הפחתת סטרס ומתח – סטרס מתח הם הגורמים לתופעות כמו חריקת שיניים והפרעות של מפרק הלסת כגון TMJ. תופעות במפרק הלסת גורמות להקרנת כאב לאוזניים.
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ