כאבי ברכיים

כאבי ברכיים מטופלות במרפאות אלטרנטיבה על ידי הטיפול המתקדם, החדשני והטוב ביותר בעולם.
במרפאות אלטרנטיבה מתבצע הטיפול המתקדם בעולם לכאבי ברכיים ושחיקת סחוס – > טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים משתנים.
הטיפול הוכח מחקרית וקיבל את אישור ה – FDA כטכנולוגיה מובילה לטיפול בכאבים כרוניים.
במרפאתנו נצבר נסיון רב של למעלה משלושים ושמונה שנה בטיפול בכאבי ברכיים.

מנהל המרפאה ד”ר פרימן מסביר על כאבי ברכיים ודרכי הטיפול בהם:

הגורמים המרכזיים לכאבי ברכיים

1. כאבי ברכיים יכולים לנבוע מנזק לרצועות הצידיות
בצד החיצוני ובצד הפנימי של הברך נמצאות רצועות שתפקידן למנוע את התרחקות עצם הירך מעצם השוקה (פיבולה Fibula וטיביה Tibia). הרצועה הפגיעה יותר היא הרצועה הפנימית (Medial Collateral Ligament). הסיבה העיקרית לכך היא, שהעומס התוך-מפרקי גדול יותר בצד הפנימי והעובדה שקו הכובד עובר בצד הפנימי של הברך.
הנזק לרצועות הצידיות יכול לנוע ממתיחה (צורת הפגיעה הקלה יותר) עד לקרע מוחלט. בד”כ מגבסים את הברך הפגועה למשך מספר שבועות.
לאחר מכן מחזירים טווח תנועה לברך ע”י חיזוק שרירי ארבעת הראשים וכופפי הברך יחד עם פיזיותרפיה.
2. כאבי ברכיים מדלקת פרקים ניוונית – אוסטוארתריטיס
דלקות פרקים היא אחד מן הגורמים להיווצרות כאבי ברכיים. בעיית המפרקים השכיחה ביותר היא אוסטאוארתריטיס – הגורמת לניוון (שחיקה) של הסחוס בברכיים.
הסימפטומים כוללים כאבי ברכיים, נפיחות, נוקשות, מגבלה בתנועה של מפרק הברך, חוסר יציבות של הברך וקושי בכיפוף / ישור של הברכיים.
3. כאבי ברכיים עקב פגיעה במיניסקוס
בברך קיימים שני מיניסקוסים: חיצוני ופנימי.
שניהם עשויים מרקמה סחוסית (Fibrocartilage). המיניסקוסים מונעים חיכוך בין עצם הירך ועצם השוקה, מגדילים את שטח המגע בין שתי עצמות המפרק ומגבירים את היציבות המפרקית. בעיות ברכיים רבות נוצרות עקב שחיקת מיניסקוס או קרע חלקי או מלא במיניסקוס.
4. כאבי ברכיים עקב נזק לגיד שריר ארבעת הראשים (Jumper’s Knee)
הגיד של שריר ארבעת הראשים (QUADRICEPS TENDON) נחשב לאחד מהגידים החזקים ביותר בגוף. הוא מחבר את עצם פיקת הברך (Patella) לעצם ה TIBIA (העצם המדיאלית הפנימית שמתחת לברך). שריר ארבעת הראשים הוא היחיד המיישר את הברך, לכן מופעל עליו לחץ עצום, בעיקר בקרב ספורטאים.
הנזק לגיד יכול להיווצר עקב מאמץ יתר (למשל ניתור או קפיצה לרוחק) ומתבטא בד”כ בקרעים מיקרוסקופיים של הגיד.
בד”כ כאבי ברכיים מופיעים בעיקר בזמן הפעילות הגופנית. במקרים קשים ניתן לקבע את הברך ע”י גבס – הדבר ימנע לחלוטין מאמץ של הגיד.
5. כאבי ברכיים על רקע כאב של קדמת הברך Chondromalacia
בקדמת הברך, מצויה עצם פיקת הברך, הפטלה, הממוקמת בתוך גיד שריר ארבעת הראשים. העצם יוצרת משטח החלקה עם עצם הירך.
במקרה של כאב ברכיים מסוג זה קיימים כאבים עמומים בקדמת הברך, המופיעים בד”כ בטיפוס מדרגות, לאחר ישיבה ממושכת או חוסר תנועה – למשל אחרי נהיגה.
אחד ממהסברים לתופעה זו גורס כי שחיקת סחוס של פיקת הברך, הנקראת גם Chondromalacia וכן לחץ ממושך על הפיקה גורמים לכאבים אלו. בד”כ הבעיה נפתרת ע”י מנוחה או הימנעות מתנוחה רוטינית (למשל הישענות רבה על הברכיים).
6. כאבי ברכיים עקב “ציסטה על שם בייקר”
המצב מכונה גם בשם popliteal cyst – בחלק האחורי של הברך (בקפל הפופלטלי ומכאן השם Popliteal Cyst) מצטברים נוזלים. הצ’יסטה היא למעשה ביטוי לבעיה אחרת במפרק הברך (למשל: קרע במיניסקוס, דלקת פרקים / שחיקת סחוס ועוד) ומלווה בד”כ עם כאב מקומי, נפיחות, נוקשות של הברך ו/ או מגבלה של מפרק הברך.
7. כאבי ברכיים עקב בורסיטיס – “מים בברך
כאשר יש הפרשת יתר של נוזל סינוביאלי לתוך חלל מפרק הירך נוצרת נפיחות בברך.
הנפיחות מתלווה לכאבים ולמגבלה בתנועה. בורסיטיס אינה תופעה הפוגעת רק בברך.
התופעה עלולה להתרחש במפרקים סינוביאליים – מפרקים בעלי יכולת תנועה חופשית שבהם קיימת רקמה סינוביאלית שנמצאת בחלל הפנימי של קפסולת המפרק. הרקמה הזו מפרישה נוזל סיכוך והזנה אל תוך חלל המפרק, בהתאם לצרכי המפרק ולעומסים המופעלים עליו.
בהרבה מקרים, הנפיחות מתרחשת מספר שעות לאחר פציעה. ומשמעותה הפרשת יתר של נוזל סינוביאלי עקב טראומה למפרק.
כגון מכה עזה, גירוי תוך מפרקי (למשל עקב חתיכת סחוס שנותקה מרקמת הסחוס) או דלקת מפרקים.

מרכיבי הטיפול המשולב בכאבי ברכיים הם:

טיפול בכאבי ברכיים מצריך שילוב של מספר שיטות. במרבית המקרים אין להסתמך על שיטת טיפול אחת ומכאן ייחודיות הטיפול אותו מציעה מרפאת אלטרנטיבה.
הטיפול בכאבי ברכיים משמע, הפחתת העומס ממפרק הברך ומניעת / האטת שחיקת סחוס בברך, ע”י טיפול משולב.
משלב מספר טכניקות טיפוליות, להורדת רמת הכאב ממפרק הברך, הפחתת דלקתיות (אם קיימת), הגדלת טווח התנועה של המפרק ומניעת החרפת הבעיה.
 הדלקתיות והכאב במפרק מטופלות ע”י שילוב של טיפולים ביחד כמו, פולסים אלקטרומגנטיים, התאמת מדרסים – המרפאה מתאימה מדרס מיוחד המוריד עומס ממפרק הברך ומקל על הכאבים בברך.
פיזיותרפיה מיוחדת המשלבת תרגילים לחיזוק ושיקום הברכיים, מכשיר קוואנט לייזר, ושיטות נוספות שעוזרות לשיפור בכאבי ברכיים כגון: דיקור סיני, דיקור יפני ותוספי מזון המונעים שחיקת סחוס ודלקתיות במפרק.
מערכת חיסונית חלשה הפוגעת ברקמות ומחריפה כאבים בברכיים מטופלים הורדת העומס ממפרק הברך מתבצעת ע”י התאמת מדרס אורטופדי ועל ידי שימוש בנעל פיזיולוגית. בעיות הקשורות לבעיות בגידי מפרק הברך מטופלות על ידי אולי המסקנה החשובה ביותר, הן בנוגע למקרים של שחיקת סחוס וכאבי ברכיים והן עבור מקרים כלליים אחרים (דוגמת כאבים כרוניים, בעיות אורטופדיות וכד’..), הוא כי הרפואה האלטרנטיבית מציעה שילובים של טיפולים שונים, אשר מביאים למקסימום את סיכויינו להילחם ולנצח את הבעיה ממנה אנו סובלים.

טיפול בכאבי ברכיים באמצעות גלי הלם

ד”ר פרימן מסביר על הטיפול בבעיות ברכיים על ידי השימוש בגלי הלם:

טיפול בכאבי ברכיים בפולסים אלקטרומגנטיים

טיפול בכאבי ברכיים, שחיקת סחוס בברך, דלקת בברך וקרע במיניסקוס באמצעות פולסים אלקטרומגנטיים נחשב כאחד הטיפולים המתקדמים כיום.
טכנולוגיית הפולסים האלקטרומגנטיים PEMF נחקרה על ידי אוניברסיטאות בעולם ובארה”ב ונמצאה יעילה למגוון בעיות מפרקים וסחוסים.
טיפול בשדה מגנטי בשילוב דיקור נוירולוגי יפני ושאר שיטות הטיפול במרפאות אלטרנטיבה מעלה את אחוז ההצלחה באופן משמעותי.
ובמקרים רבים אף מבטל את הצורך בניתוחים כירורגיים. טיפול בשדה מגנטי גורם לתאי המפרק לחזור לתפקוד תקין, שולח שדר אנטי דלקתי חזק לתאי המפרק, משפר את זרימת הדם בברך ומשפיע על הולכת הכאב.

כיצד מטפל המכשיר פולסים בכאבי ברכיים?

1. פולסים בשדה מגנטי משפרים את הולכת הדם למפרק הברך, מסייעים בריפוי הסביבה הדלקתית ומרפים את השרירים והגידים של המפרק, מה שמשפר את טווח התנועה של המפרק.
  2. הטיפול גורם לתאי המפרק לחזור לתפקוד תקין. הנשימה הבינתאית ותהליכי הפינוי של חומרי פסולת מהמפרק משתפרים באופן משמעותי.
  3. הטיפול משפיע על הולכת הכאב מהמפרק אל המוח ובחזרה, מפחית עת עוצמות הכאב ובכך מסייע להחלמה מהירה יותר של המפרק

דיקור יפני מיוחד לכאבי ברכיים

הדיקור היפני עשוי לסייע לנו באמצעות האפקט האנטי דלקתי, והאופן בו הוא עשוי להביא לאיזון האגן. במסגרת הדיקור היפני נשלחים אותות שונים למערכת העצבים ונוצרת הרפיה של השרירים.
טיפול בדיקור יפני גורם לגירוי של בלוטת האדרנל, המפרישה קורטיזול המשמש כחומר אנטי דלקתי.
אחד הגורמים העיקריים לכאבי ברכיים הוא חוסר איזון של האגן. אשר עשוי למשל להביא למצב בו רגל אחת ארוכה יותר מהשנייה, אשר יוצרת חוסר איזון בלתי רצוי.
חוסר איזון מבני יכול להתבטא באורך בלתי שווה של הרגליים, חוסר איזון בגובה אגן הירכיים, סטייה של כפות הרגליים החוצה (eversion) או פנימה (inversion) הגורמים ללחץ קבוע ולעומסים על מפרק הברך.

סרטון המסביר על מבנה הברך:

כאבי ברכיים עקב חוסר איזון בשלד ובמפרקים:

• שחיקת סחוס
  • דלקת מפרקים ניוונית – אוסטיאוארתריטיס הנעלה לא נכונה (למשל: נעלי עקב בנשים)
  • קרע במיניסקוס המדיאלי
  • עומס יתר על הברכיים כתוצאה מספורט מאומץ,הרמת משקולות, עמידה מרובה על הרגליים
  • דלקת פרקים
  • טראומה לברך כגון סיבוב של הברך
  • הנעלה לא נכונה הגורמת לשחיקת הגידים והרצועות

טיפול בכאבי ברכיים על ידי השימוש בנעל אורטופדית

התאמת נעל פיזיולוגית טיפולית להפחתת עומסים ממפרק הברך והפחתת כאב משמעותית. במרכז כמה סוגים של נעל פיזיולוגית, המותאמים לפי אופי הבעיה.

נעל אורטופדית טיפולית יוצרת אי יציבות בזמן הליכה, המאלצת את המטופל להפעיל שרירים התומכים בגב ובמפרקים, ובנוסף יוצרת גירוי שרירי – עצבי. הפעלת השרירים יחד עם הסטת מרכז הכובד תגרום לחיזוק מערכות השרירים התומכות במפרקים, תמנע את המשך השחיקה ותביא להקלה הדרגתית בכאב. כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה ביותר כיום, המשבשת באופן ניכר את חייהם של אינספור אנשים. הכאבים עלולים לתקוף את הסובל מהם בכל שעות ואפילו רק במהלך השינה.

מהי נעל אורטופדית?

נעל אורטופדית טיפולית היא נעל המצוידת בבולמי זעזועים מיוחדים, המפחיתים את העומס המוטל על הברכיים, ובכך מסייעים להפחית את רמת הכאב. היא מורידה לחץ ועומס רב מהמפרק, ומונעת את החרפת המצב, אשר הינה רק עניין של זמן במידה ולא מטפלים במצב כמו שצריך.
על ידי האיזון שמעניקה הנעל לגוף שלנו אנחנו מתחילים להפעיל יותר את השרירים, אשר נוטלים את העומס מהמפרק עצמו, ובכך מסייעים להפסקת ההתדרדרות, ומאפשרים את התחלת תקופת ההחלמה.

שחיקת סחוס בברך - גורם מרכזי לכאבי ברכיים

שחיקת סחוס, המהווה גורם עיקרי לכאבי ברכיים, מביאה מטופלים שונים מצב בו הם כמעט ואינם מסוגלים לעשות אף פעולה מרכזית (דוגמת הליכה, ישיבה וכד’) ללא כאבים, אשר עשויים לעיתים להיות חזקים וחדים במיוחד.
שחיקת סחוס היא מצב נפוץ הנוצר עקב עומס המוטל על הברכיים, בין אם בעקבות פעילות ספורטיבית מאומצת מדי, עבודה פיסית הדורשת שימוש מוגבר בברכיים או מגוון סיבות אחרות.
לסיכום, רק על ידי שילוב מנצח של מספר שיטות טיפול שונות ניתן להביא לסיכויי החלמה מרביים, ולהתמודדות אמיתית עם הבעיות השונות.

כתבות וסרטונים
משה פרימן
סרטון מתוך "כל בוקר" עם סיגל שחמון
משה פרימן, מומחה לרפואה טבעית ונטורופתיה והבעלים של מרפאות אלטרנטיבה מספר בתוכנית האירוח של סיגל שחמון על הטיפול בכאבי ברכיים באמצעות גלי הלם, מהו תהליך האבחון, משך ואופן הטיפול, האם זה כואב? ומהם אחוזי ההצלחה של טיפול ייחודי זה?
3 שלבים בטיפול בכאבי ברכיים
שניים ממומחי מרפאות אלטרנטיבה, ד"ר לרפואה טבעית ונטורופתיה, משה פרימן ואופיר שגב פרימן, מומחה לרפואה סינית ויפנית, מציגים את בעיית כאבי הברכיים הכה נפוצה ואת הטיפול המשולב בן שלושת השלבים הנפרדים של מרפאות אלטרנטיבה לחיזוק השרירים, החלמת התאים הפגועים וסוף לכאבים.