h

כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון
מבנה הגב התחתון

כאבי גב תחתון הם נחלתם של מליארדי אנשים ברחבי העולם. הסיבות הן רבות ומגוונות ולכן גם דרך הטיפול משתנה ממקרה למקרה.
פעמים רבות משתמשים במונח כאבי גב תחתון על מנת לתאר כאבים המופיעים באיזור האגן, בעצם הזנב, בישבנים ובמפרק (עצם) הירך. זו לא טעות, שכן קיים קשר אנטומי קרוב מאוד בין מפרק האגן לבין מפרק הגב התחתון.
בדף זה נרחיב על הסיבות השונות להיווצרות כאבי גב תחתון. ניתן טיפים למניעה של הכאבים ונרחיב על שיטות טיפול בכאב גב תחתון שהרבה פעמים אף פותרות את התופעה.

מבנה הגב התחתון

הגב התחתון הוא מבנה אנטומי מורכב הבנוי משרירים, גידים, עמוד שידרה ובו חמש חוליות לומבריות (המכונות בשם L1-L2-L3-L4-L5). האות L משמעותה Lumbar = של הגב התחתון. החלק התחתון של הגב התחתון מחובר לעצם האגן ולעצם העצה המכונה בשם “סקרום”. ברחבי הגב עוברים עצבים רבים היוצאים מחוליות עמוד השידרה. עצבים אלו יורדים לעצבב את הרגליים ואת הישבנים.

כאבי גב תחתון

 

בין כל שתי חוליות נמצא מבנה טבעתי הנקרא דיסק. הדיסק משמש כבולם זעזועים וסופג תנודות ולחצים המתרחשים בחיי היום יום שלנו. חלק גדול מאוכלוסיית העולם סובל מתופעה הנקראת פריצת דיסק או בלט דיסק. בעיה זו היא אחת מהסיבות המרכזיות להיווצרותם של כאבי גב תחתון.

טיפול בכאבי גב תחתון

 

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

כיצד נגרמים כאבי גב תחתון?

  • שרירים תפוסים היוצרים מגבלה בתנועת הגב ובמפרקי הגב התחתון.
  • חוסר איזון במבנה השלד ובמרכז הכובד – גורם זה הוא אחד מהחשובים ביותר ופעמים רבות מתעלמים ממנו או “מפספסים” אותו. רובנו מתהלכים עם מרכז כובד שאינו מאוזן.
  • פריצת דיסק או בלט דיסק – זהו מצב נפוץ ביותר שבו נוזל הדיסק המשמש כסופג זעזועים בולט או פורץ החוצה מהמבנה הטבעתי של הדיסק . העצבים היוצאים מאותה חולייה נלחצים ומייצרים כאב עצבי המקרין לגב התחתון ולישבנים ובמקרים רבים אף לאורך הרגליים וכפות הרגליים. 
  • שינויים ניווניים בעמוד השידרה כגון היצרות של המרווח הבין חולייתי, היצרות בתעלת חוט השידרה וזיזים בעמוד השידרה – תופעה זו מתרחשת בעיקר עם הגיל והמשמעות שלה היא שינויים בחוליות או במבנים אחרים של עמוד השידרה. השינויים גורמים פעמים רבות ללחץ על עצבים היוצאים מעמוד השידרה. הלחץ העצבי מקרין לגב התחתון ולרגליים.
  • על פי הגישה הסינית המסורתית, עבודה פיסית מאומצת מחלישה את האנרגיה (Qi) של הכליות וגורמת לתקיעות צ’י ודם
  • טרואמה – כמו תנועה חדה, סיבוב חד, הרמת משקל כבד, חבלה או תאונה
  • שברים ומחלות של רקמות החיבור כמו אוסתיאופרוזיס או גיל מתקדם.
  • גורמים אקלימיים – כמו פלישת רוח ולחות מחמירים את כאבי הגב. איזור הגב התחתון אמור להיות חם ומוגן. מדובר על שינה ללא חולצה, פעילות ספורטיבית ללא חולצה, שחייה ויציאה מייד החוצה אל הקור וכדומה.
  • קשת מותנית מודגשת מדי – דבר שמוביל ללחץ על עצבים ספינליים בגב התחתון ועלול לגרום לשחיקת הדיסקים או לפריצת דיסק, בגלל משיכת החוליות אחת אל השנייה (משקל הגוף לא מתחלק בצורה שווה אלא יורד לכיוון החוליות התחתונות ונוצר לחץ עצום על הדיסקים – פוטנציאל להיווצרות פריצת דיסק)
  • אנשים שיושבים שעות רבות סובלים מלחץ על הדיסקים. בד”כ רוב הלחץ הוא על החוליות הלומבריות L3 – L4 – L5 ורוב פריצות הדיסק ובלטי הדיסק מתרחשים בחוליות אלו.
  • פעילות מינית מוגברת מחלישה את הכליות ואת הגב התחתון (עפ”י תיאוריות של רפואה סינית)
  • חוסר פעילות גופנית גורם לחוסר הזנה של הגידים, השרירים והרצועות.

כאבי גב תחתון תסמינים

קושי בהליכה או בעמידה. במצבים מסויימים ייתכן התקף אקוטי של כאבים הגורם לאנשים “לזחול על ארבע” פשוטו כמשמעו והם לא מסוגלים לעבור ממצב של שכיבה לישיבה או עמידה.

  • קושי בהתכופפות או שריכה של שרוכים בנעליים
  • כאב בינוני עד חמור המופיע בגב התחתון או בישבנים
  • מגבלה בסיבוב הגב התחתון מצד לצד
  • הרגשה של שרירים תפוסים וכואבים
  • במקרים מסויימים ייתכנו זרמים או “זיצים” חשמליים בגלל לחץ על עצבים

דרכי מניעה של כאבי גב תחתון

  • פעילויות כגון שחייה (בעיקר שחיית גב או שחיית חתירה – אך יש להתייעץ עם אורטופד טרם הפעילות לא לכל אחד מומלצת פעילות כזו), הליכה, הנעלה נכונה ותרגילים לחיזוק הגב התחתון והבטן התחתונה עשויים לשפר משמעותית את כאבי הגב שלכם.
  • טיפולים אלטרנטיביים של מרפאת כאב עם ניסיון טיפולי יכולים להועיל מאוד ובמקרים רבים לרפא את הבעיה.
  • ירידה במשקל תוריד עומס רב ממשקל הכובד המכני של מערכת השלד שלכם. שרירי בטן חזקים והפחתת הכרס נותנים תמיכה טובה לקשת הגבית ומפחיתים לחץ מהחוליות בעיקר החוליות התחתונות המכונות בשם L4 – L5 – S1.
  • במקרים מסויימים מדרסים המותאמים לכף הרגל יגרמו לכפות הרגליים שלכם לגעת בקרקע בצורה מאוזנת ומערכת השרירים פחות תתאמץ וימנעו עומסים על שרירי הגב התחתון.

במה מתבטא חוסר איזון במבנה השלד?

  1. הבדלים בין אורכי הרגליים – לא תמיד מודבר בדבר מולד. לעיתים צד אחד בגב המכווץ בצורה חזקה או מבנה של עצמות אגן לא מאוזן “מושכים” את שרירי הרגל באותו צד שכן הרגל מתחברת למפרק האגן בעצן הירך. במצב זה נוצר לחץ עצום על הגב התחתון, שכן על הצד “המקוצר” מופעל לחץ רב והגב “משלם את המחיר” שבו נושאת הרגל הקצרה יותר.
  2.  סקוליוזס (עקמת) – במצב זה עמוד השידרה אינו “ישר” והוא נוטה בחלק העליון לצד מסויים ובחלק התחתון לצד הנגדי. למשל: בצד ימין הוא נוטה לכיון השכמה הימנית ובצד שמאל הוא נוטה לעבר האגן השמאלי. כתוצאה מכך השרירים הנאחזים בעמוד השידרה מפתחים “תפיסות” כרונית שכן הם צריכים להתאמץ על מנת לפצות על העקמת. זוהי סיבה נפוצה להיווצרות כאבי גב תחתון.
  3.  מבנה כפות רגליים שאינו מאוזן – כפות הרגליים שלנו הן הבסיס ליציבות כל מערכת השלד ובכללה עמוד השידרה. אנשים רבים סובלים מכפות רגליים הנוטות ימינה או שמאלה? ניתן לאבחן מצב כזה בקלות על ידי בדיקה של סוליית הנעל. אם יש שחיקה רבה יותר בצד מסויים של הסולייה, כף הרגל שלכם “קורסת” לאותו צד. כתוצאה ממצב זה הרגליים ושרירי הגב התחתון צריכים להתאמץ על מנת “לפצות” על המנח הלא תקין של כפות הרגליים.
  4.  שרירי שכמות וגב עליון לא מאוזנים – פעמים רבות מתייחסים בטעות לשרירי הגב העליון כאל יחידה נפרדת מהגב התחתון. למעשה זוקפי הגב הם שרירים העוברים מגובה השכמות ועד לעצמות האגן והישבנים. תפיסות בגב העליון תשפיע משמעותית על כאבי גב תחתון.

טיפול בכאבי גב תחתון

הרפואה המערבית והמשלימה מציעות שיטות רבות ומגוונות לטיפול בכאב גב תחתון. לעיתים יש צורך בשילוב של יותר משיטה אחת על מנת לפתור כאבי גב תחתון כרוניים עקשניים.
לא לכל אחד מתאימות השיטות המופיעות מטה ורצוי מאוד להתייעץ עם מומחים בעלי נסיון על מנת להימנע מתופעות לוואי או נזק. שכן חלק מהשיטות עלולות לגרום לנזק אם אינן ניתנות על ידי אנשים מקצוע נכונים.

מרכיבי הטיפול בכאב גב תחתון:

  • דיקור סיני – נחשב כשיטה אפקטיבית נטולת תופעת לוואי לטיפול בכאב גב התחתון. השפעת המחטים היא הפחתת כאב, שיפור זרימת הדם לשרירי ומפרקי הגב התחתון ואיזון מרכז הכובד.
  • דיקור בשיטת ד”ר טאן – שיטת דיקור נוירולוגי רבת עוצמה המשפיעה על מערכת העצבים וגורמת לשחרור משככחי כאב ושדר אנטי דלקתי יחד עם שדר המרפה שרירים
  • פיזיותרפיה – עיסוי וחימום של הגב התחתון ומתן תרגילים לחיזוק שרירי הגב
  • כירופרקטיקה – איזון מרכז הכובד ומניפולציות על חוליות שזזו ממקומן
  • עיסוי רפואי ועיסוי רקמות עמוק – לשיפור זרימת הדם ושחרור שרירים תפוסים המכבידים על הגב
  • שיטת מייטלנד – נענועים ומוביליזציות (תנועתיות) עדינות לשחרור מפרקי האגן והגב התחתון
כתבות וסרטונים
כאבי גב בהריון
כאבי גב בהיריון
הכאבים גב לא פוסקים? חשוב שלא לקבל את הכאבים כגזירת גורל- ישנו מגוון רחב של דרכים להתמודד עם הכאבים ולכן אין סיבה להמשיך ולסבול לחינם. קראי
טיפול משולב בפריצת דיסק
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ