כאבי כתפיים

כאבי כתפיים הם בעיה שכיחה מאוד שנובעת ממגוון סיבות.
החל מבעיה בשריר – מתיחה של שרירים הקשורים למפרק הכתף, בעיה בגיד הכתף – קרע בגיד הסופרה ספינטוס (SupraSpinatus tear) ועד לבעיות המערבות את מפרק הכתף כולו, כגון הסתיידות כתף או בורסיטיס.
כאבי כתפיים יכולים לגרום לנפיחות, דלקתיות ולהגבלת טווח התנועה של הכתף.
אפילו פעולות פשוטות כגון הרמה (אבדוקציה) לצדדים של הכתף עשויות להפוך לבלתי אפשריות.

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

כאבי כתפיים - גורמים וסיבות

• דלקת של הגידים והשרירים – שאחראים על סיבוב הכתף, Rotator Cuff. במצב כזה קיים גירוי של הגידים והשרירים סביב הכתף. הכאב יבוא לידי ביטוי בתנועות מסויימות. בד”כ הדלקת נגרמת עקב גירוי הנגרם מהפעלת לחץ מוגבר על הגידים והרצועות, כמו במקרים של אימון יתר בחדר הכושר ומשחקי טניס.
  • בורסיטיס של הכתף – מצב של פגיעה בבורסה. דלקת של הבורסה המפרקית. בד”כ תהיה נפיחות עם כאב עז.
  • קרע בשרירי הכתף, מצב הקרוי גם Rotator Cuff Tear – עלול להוביל לארתריטיס חמורה. במצב כזה ניתוח עשוי לפתור את כאבי הכתף, אך ייתכן שטווח התנועה לעולם לא יחזור קדמותו. במקרים רבים בעייה זו מלווה עם הסתיידות בכתף.
  • בעיה שרירית או דלקת בכתף.
  • בעיה בגיד כגון דלקת בגיד הסופרהספינטוס המובילה גם למגבלה בטווח התנועה של המפרק.
  • חוסר איזון מבני כגון קיפוזיס, סקוליוזיס, הבדלים באורכי הרגליים, גבהי כתפיים לא שווים
  • פריצת דיסק או בלט דיסק צווארי – הגורמים ללחץ נוירווסקולרי הבא לביטוי בכאבי כתפיים.
  • בעיה גרמית כגון הסתיידות – צמיחת זיז גרמי הלוחץ על עצבים ועל מבנים במפרק הכתף ומוביל לכאבים.
  • תופעה המכונה – כתף קפואה

כאבי כתפיים נובעים לרוב מבעיה (כגון דלקת / קרע) של הרקמות הרכות שמסביב למפרק ולא מהמפרק עצמו. הרקמות האלו כוללות גידים העוברים במפרק, רצועות המחברות שרירים למפרק ובורסה. כיסים קטנים שמלאים בנוזל, הנמצאים בכל מפרק סינוביאלי (מפרק בעל תנועתיות) ותפקידם לרפד את המפרקים.

כאבים בגלל כתף קפואה

סוגי פגיעות, פציעות ובעיות כתף שונות

1. אוסטאוארתריטיס – דלקת מפרקים ניוונית

בארתריטיס הסחוס במפרק נפגע. לאחר מכן מתחילה הידרדרות עד לפגיעה במבני המפרק הכוללים את השקע בו מתחברת עצם הזרוע אל הכתף. בסופו של דבר העצם נחשפת ועלולה להצמיח זיזים (bone spurs) שיגרו את העצבים, הגידים וכלי הדם העוברים במפרק ויגרמו למצב דלקתי ולכאב.
ללא הריפוד של הסחוס, המפרק הופך לנוקשה. אנשים מסויימים מדווחים על תחושה “שהכתף יוצאת מהמקום” בגלל חסר בסיכה של הרקמה הסחוסית.

2. דלקת מפרקים שיגרונית – Rheumatoid Arthritis

מחלת ראומטואיד ארתריטיס, מחלה כרונית, הורסת את הסחוס במפרק, עקב גדילתה של רקמה, המפרישה כימיקלים הפוגעים בסחוס המפרקי.

3. מות / נמק העצם של מפרק הכתף, מצב הקרוי אוסטאונקרוזיס Avascular Necrosis

מצב כזה עלול להיגרם במצבים מסויימים, הכוללים שימוש ממושך בסטרואידים ובאלכוהול. אזי נוצרת פגיעה בכלי הדם המזינים את העצם, אספקת הדם נפגעת והעצם נמקה. המחלה שכיחה בד”כ במפרק הירך, אך עלולה להיגרם בכל מפרק בגוף, בעיקר עקב חבלה.

4. זיהומים בעצמות מפרק הכתף

מצב נדיר יחסית, אך מצב של חום, נפיחות ואדמומיות בכתף יכולים לרמז על זיהום המצריך טיפול רפואי. תסמינים נוספים הם, שחיקת סחוס ושבר של מפרק הכתף.

חוסר תנועה מוחלט של מפרק הכתף מהסיבות שהוזכרו מעלה, עלול לגרום לנוקשות ולאובדן תנועתיות במפרק, מצב הקרוי כתף קפואה. לכן בטיפול בכאבי כתפיים, חלק חשוב מהטיפול הוא לשמור על טווח התנועה של המפרק. מצב של כתף קפואה עשוי להיות מורכב יותר לטיפול, במיוחד אם מלווה אליו הסתיידות כתף.

כאבי כתף

ד"ר משה פרימן מסביר על כאבי כתפיים

כיצד אנו מטפלים בכאבי כתפיים?

במרפאת הכאב אלטרנטיבה, מתבצע הטיפול המתקדם בעולם לבעיות כתפיים הכולל סדרת טיפולים משולבים

1. פיזיותרפיה משולבת.
  2. טווחי תנועה + גירוי חשמלי + לחיצות ועיסוי בנקודות טריגר.
  3. הדרכה לתרגילים לשיפור טווחי תנועה.
  4. פולסים אלקטרומגנטיים.

הטיפול המתקדם בעולם לכאבים כרוניים ודלקות. הטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים משלים את הטיפול בגלי הלם, מזרים דם וחמצן לרקמות ולמפרק הכתף, מחזיר תפקוד תאים לרמה התקינה, עוזר בשיכוך הכאב בכתף ובהבראת המקום.

5. טיפול ע”י שיטת דיקור ייחודית – דיקור נוירולוגי יפני.

שיטת דיקור מיוחדת המטפלת גם במצבים דלקתיים במפרקים ובגידים.
שיטת הדיקור היפני זו יכולה לעודד הפרשת קורטיקו-סטרואידים שהם חומר אנטי דלקתי טבעי המופרש מהגוף בקביעות. במצבים דלקתיים חמורים כפי שמתרחש לאחר דלקת בכתף, גירוי הבלוטה האחראית להפרשת קורטיזון עשוי להפחית את הכאב והדלקתיות. דיקור יפני, בניגוד לדיקור סיני, מטפל גם בחוסר איזון מבני הקיים בגוף.
חוסר איזון בגבהי הכתפיים ומתח כרוני בשריר הגב העליון הנובעים ממבנה לא מאוזן (למשל אורכי רגליים לא שווים) יחריף מצבים של כאבי כתפיים.

6. טווינא:

פיזיותרפיה סינית הכוללת רוטציות, מתיחות וטכניקות עיסוי להגדלת טווח התנועה של המפרק ולשיפור סירקולציית הדם למפרק הבעיתי. טיפול בכתף קפואה משלב לפעמים טווינה וטכניקות מגע אחרות.
טיפול בכתף קפואה יכלול תרגילים למתיחה וחיזוק של שרירי הכתף לשיקום טווח התנועה של המפרק.

7. גלי הלם
ריפוי רקמות מודלקות ליצירת זרימת דם מוגברת במפרק הכתף:
גלי הלם מטפלים בעילות במצבים של דלקת בכתף והסתיידות בכתף. טיפול בכתף קפואה נעשה גם הוא באמצעות טיפול בגלי הלם.

טיפול בגלי הלם לכתף

הסיבות להיווצרות דלקת בכתף

• גירוי גיד הסופרה ספינטוס שנצבט ומתחכך באופן עיקבי.
  • קיימת הערכה שמאמץ מוגבר של גידי הכתף, בעיקר בנקודות אחיזה בהרמת משא כבד מעל גובה הכתפיים, או אימון בחדר כושר עם משקולות, הם הגורמים העיקריים להיווצרות התופעה.
  • תהליכי ניוון והזדקנות הגידים שמאבדים את גמישותם
  • ישנה סברה שלחולי סכרת יש נטייה חזקה לקבל הסתיידות. כ -30%  מהם סובלים מהסתיידות או תת פעילות של בלוטת התריס.

קרע בכתף מאובחן על ידי בדיקת אולטראסאונד. עלייך לבקש מהאורטופד המטפל בדיקת אלוטראסאונד לשלילת קרע. בדרך כלל, קרע בכתף מתרחש בגיד סופרהספינטוס וגרום למגבלה בטווח התנועה של הכתף יחד עם כאבי כתפיים עזים. קרע בכתף מצריך זהירות רבה בטיפולים. במיוחד בטיפולים ידניים (כגון פיזיותרפיה, טווינה, מסאג’ ועוד), כיון שמתיחה או תנועה אגרסיבית מדי שהמטפל יצור אצל אדם הסובל מקרע בכתף עשויה להחמיר את הבעייה או לגרום נזק.

דלקת כתף מטופלת עם טיפול משולב, הכולל טכנולוגיות חדישות כגון גלי הלם, יחד עם שיטות שמרניות מסורתיות יעילות כמו דיקור יפני, דיקור סיני, שיטות מנואליות כגון טווינה או אוסטאופתיה.

כתבות וסרטונים
טיפול בכאבי כתף
ד"ר משה פרימן, מומחה לרפואה טבעית ונטורופתיה, מסביר על כאבים שונים במפרק הכתף שהינם בעיה נפוצה ומטרידה הנגרמת ממגוון סיבות ומזמין אתכם למרפאות אלטרנטיבה שבבעלותו לשים סוף לכאבים הכתפיים באמצעות טיפול ייחודי משולב בגלי הלם, פיזיותרפיה ודיקור נוירולוגי המתבצע רק במרפאות אלטרנטיבה!