h

כאבי ראש במחזור

מיגרנה של העין
מיגרנה של העין

נשים רבות מדווחות על מיגרנה של העין או כאבי ראש המתרחשים באופן קבוע בזמן המחזור החודשי או כמה ימים לפני המחזור החודשי. 

בדרך כלל מיגרנה זו מלווה בסימנים נוספים המקוטלגים כולם כסימני קדם מחזור PMS (Post Menustration Syndrome) וכוללים: עצבנות, אי שקט, כאבי ראש, מתח, תאווה למתוק, כאבי בטן תחתונה, כאב המקרין לגב תחתון ועוד.

כאב ראש הורמונלי (נקרא גם מיגרנה הורמונלית) הוא כאב ראש המתפתח בעקבות שינויים ברמות ההורמונים בנשים. באופן כללי נשים סובלות ממיגרנה בשכיחות גבוהה יותר מאשר גברים: 17% מהנשים לאחר גיל ההתבגרות יסבלו ממיגרנות בזמן שרק שישה אחוז מהגברים יסבלו מהתופעה. מעניין לציין כי לפני גיל ההתבגרות, שכיחות המיגרנות בין המינים זהה ונעה בין שניים וחצי לארבעה אחוזים בלבד. די בנתון המרתק הזה בשביל להבין כי לכאבי הראש המאפיינים את התקפי המיגרנה, יש גורמים שונים הקשורים להורמונים הנשיים.

מעבר לכך, נשים רבות מתחילות לסבול מהתקפי מיגרנה בגיל תחילת הווסת ולאחר מכן ממשיכות לסבול מכאבי ראש או מהחמרה בכאבי הראש, בנקודות קבועות לאורך המחזור החודשי. כמו כן נשים רבות מדווחות על שיפור הן בתדירות והן בחומרת כאבי הראש, במהלך תקופת ההיריון וכן לאחר הפסקת הווסת.

אצל 60% מהנשים התקפי מיגרנה מתגברים או מופיעים בסמוך לווסת. מיגרנה כזו מכונה מיגרנה מנסטרואלית – מיגרנה המופיעה סמוך לווסת. התדירות והעוצמה של ההתקפים משתנה בסמוך לווסת, בהריון ובגיל המנופאוזה

מרפאות אלטרנטיבה מציעות טיפול יחודי טבעי לבעייה עם אחוזי הצלחה גבוהים. ליעוץ עם מומחה התקשרי עכשיו: 03-5054594

מהי מיגרנה של העין?

מיגרנה זו, אשר אולי אינה מוכרת בשמה ליותר מדי אנשים, מוכרת היטב בתופעותיה לאינספור נשים אשר חוות אותה בסמיכות לתקופת המחזור החודשי. בקרב נשים הסובלות מבעיית מיגרנה הורמונאלית, מגיעה מיגרנה זו כמעט תמיד ממש לפני המחזור החודשי, או במהלכו. סימן היכר של מיגרנה הורמונאלית או מיגרנה של העין (מלבד לתזמונה, הסמוך כאמור למחזור החודשי) ,הוא מיקום הכאבים בצדי הראש ומעל הגבות או … בעין. נשים רבות מדווחות על לחץ בארובת העין או מעל הגבה ובמקרים רבים מדווחות כאילו “העין רוצה להתפוצץ בפנים כלפי חוץ”.

אילו סימנים נוספים מאפיינים מיגרנה של העין?

הסיכוי להופעתה של מיגרנה של העין כתוצאה ממחזור הוא גבוה במיוחד. השינויים ההורמונליים יוצרים חוסר איזון מנטלי וחוסר איזון פיזיולוגי המגבירים תופעות של מתח שרירי, כעס ועצבנות. בדרך כלל הכאבים מתחילים יום לפני או באותו יום בו מופיע מחזור חודשי. מרבית הנשים מתלוננות על כאב מעל ארובת העין (במקרים רבים הכאב מתרכז בגבה עצמה) או כאב היוצא מתוך העיניים.

לרפואה הסינית והיפנית יש הסבר מעניין מאוד מדוע מחזור מגביר היתכנות של מיגרנה. הסיבה נעוצה בחוסר איזון של איבר הכבד, האחראי על פי הרפואה הסינית על זרימת הדם והצ’י ברחבי הגוף. בזמן מחזור הכבד הוא זה שמזרים דם אל חלל הרחם. במקרים רבים חוסר איזון של הכבד גורם לו “להיתקע”.

כתוצאה מכך נוצר חום פנימי אנרגטי באיבר הכבד המביא לתופעות של אנרגיה העולה מעלה לכיוון הראש והפנים – מה שנקרא בסין בשם “עליה של אש הכבד”. הביטוי המידי הוא תופעות שנשים רבות לא יודעות תמיד לשייכן לזמן ה מחזור, ביניהן פנים אדומות וסמוקות, טען מר בפה, כאבי ראש, מיגרנה ש ל העיניים, חוסר שקט והפרעות שינה מרובות.

מטפל ברפואה סינית או יפנית שיודע לאבחן חוסר איזון של הכבד ידע להקל באופן משמעותי על מיגרנה הנובעת מהופעת מחזור חודשי או מיגרנה הנובעת מחוסר איזון הורמונלי.

בנוסף, לכך, במקרים של מיגרנה הורמונאלית ניתן לחוש בתסמינים רבים נוספים, הנלווים למיגרנה עצמה – בתור התחלה, כאבי הראש במקרה של מיגרנה הורמונאלית פשוט מתווספים לכאבי המחזור עצמו, אותו מרגישות נשים רבות.

בנוסף, קיימת השפעה רגשית – הורמונאלית, אשר עשויה לבוא לכדי ביטוי בתחושת אי שקט פנימי, דיכאון ובאופן כללי מצב רוח לא טוב – סימנים ברורים של חוסר איזון הורמונאלי.

מיגרנה של העין עשויה להימשך לאורך מספר ימים ברציפות, לעיתים אפילו ללא הפסקה אפילו בשעות הלילה. כמובן שמדובר במצב בלתי נסבל, מה שמעלה את הצורך שלנו לאבחן ולזהות את כאבי הראש כמיגרנה הורמונאלית כמה שיותר מוקדם, על מנת שנוכל לטפל בבעיה ולהתמודד עמה.

חשוב להדגיש כי במרבית המקרים ישנה תחושת הקלה משמעותית עם סיום תקופת המחזור, הקלה אשר נמשכת עד לחודש הבא, אז כנראה שניאלץ להתמודד שוב עם התופעה הלא נעימה הזו.

כיצד השינוי ההורמונלי גורם מיגרנה?

שינויים הורמונליים, בעיקר ברמת הורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון, משפיעים השפעה מכרעת על מנגנון ההיווצרות של התקפי מיגרנה.

אותם שינויים עלולים לגרום גם להופעת מיגרנה בהריון.

ההיפותלמוס, הורמוני מין והשפעתם על מיגרנה

תחילה נגדיר מהו ההיפותלמוס hypothalamus: ההיפותלמוס הוא מבנה קטן במוח הקדמי, המכיל מרכזים רבים וחשובים השולטים במדדים כגון טמפרטורת הגוף, רעב, צמא, ותפקוד מיני.

ההיפותלמוס קשור גם לפעילות רגשית ושינה, ומשפיע על הפעילות ההורמונלית, עקב שליטתו שליטתו בהפרשות בלוטת יותרת המוח. ההיפותלמוס מפריש הורמונים שונים, ביניהם אנדרופינים (חומרים בעלי יכולת לשיכוך כאב). בנוסף, ההיפותלמוס גורם לבלוטת יותר המוח להפריש שני הורמונים: LH, FS בשחלות. הורמונים אלו מכינים את השחלה לקראת הביוץ ובנוסף גורמים לשחלה להפריש כמויות הולכות וגדלות של הורמוני המין פרוגסטרון ואסטרוגן.

האסטרוגן והפרוגסטרון מכינים את הרחם ואתצוואר הרחם להפרייה ולהריון. כמות האסטרוגן מגיעה לשיאה בזמן הביוץ (בד”כ מדובר ביום ה- 14 של מחזור נורמלי). לאחר מכן כמות האסטרוגן יורדת בצורה דרמטית. כמות הפרוגסטרון מגיעה לשיאה שבוע אחר כך.  בזמן הווסת רמת שני ההורמונים האלו מגיעה לשפל.

השפעת הירידה בריכוז האסטרוגן והפרוגסטרון על היווצרות מיגרנה

מה שחשוב לזכור בהקשר של מיגרנה, הוא שהורמוני המין משפיעים לא רק על מנגנון הרבייה, אלא ביכולתם לשנות התנהגות, זיכרון, מצב כלי דם, חילוף חומרים וחילוף חומרים של רקמת העצם.

השינויים הגדולים ברמת הורמוני המין קשורים להיווצרות מיגרנה ולהיווצרות כאבי ראש. הירידה בכמות האסטרוגן בזמן הווסת מביאה להיווצרות מיגרנה מנסטרואלית (בניסויים שנעשו התברר שכאשר נשים הסובלות ממיגרנה מקבלות אסטרוגן כמה ימים לפני הווסת, זמן הופעת כאבי הראש נדחה, קרי: הירידה בריכוז האסטרוגן קשורה באופן ישיר להופעת מיגרנה מנסטרואלית). אותם שינויים הורמונליים, כאמור מעלה, עשויים גם לגרום מיגרנה בהריון.

סיבות נוספות להיווצרות מיגרנה בזמן מחזור

  • בזמן הווסת עולה ריכוז הפרוסטגלנדינים. הפרוסטגלנדינים הםחומרים דמויי הורמונים, בעלי תפקידים רבים בגוף, ביניהם גרימת כאב ודלקת (גורמים לשינויים דלקתיים בדופן כלי דם) ברקמות פגועות וגרימת התכווצויות של הרחם. מתן תרופות הבולמות ייצור פרוסטגלנדינים משפיע לטובה על מיגרנה מנסטרואלית.
  • ירידה ברמות האנדרופינים (החשובים לדיכוי תיאבון ומצויים בהיפותלמוס)
  • ירידה ברמת המגנזיום בתאים, שמפעילה במוח רצפטורים (קולטנים) שגורמים להעברת כאב.

הגורמים לכאב ראש הורמונלי

ישנו מגוון רחב של גורמים להתפתחות של כאב ראש הורמונלי אך ככול הנראה הגורם המרכזי הוא ירידה או תנודתיות ברמת האסטרוגן. ריכוז האסטרוגן מגיע לשיאו בזמן הביוץ (לרוב מדובר ביום ה-14 של מחזור תקין) ולאחר מכן ריכוזו יורד בצורה דרסטית. שבוע מאוחר יותר ריכוז הפרוגסטרון מגיע לשיא ובזמן הדימום, הריכוז של שני ההורמונים הנ”ל מגיע לנקודת השפל. חשוב לציין כי לפי הידוע לנו כיום, הרמות הנמוכות של האסטרוגן הן לא הגורם להתפתחות כאבי הראש אלא עצם הירידה בריכוז.

תובנה זו התפתחה לאחר שהתברר כי שכיחות כאבי הראש נמוכה יחסית בנשים לאחר המנופאוזה, למרות שבתקופה זו בחיי האישה, רמות האסטרוגן נמוכות במיוחד. לפיכך כפי שציינו, התנודתיות בריכוז היא הגורם המרכזי ולאו דווקא הריכוז הנמוך עצמו.

באילו מצבים יופיע כאב ראש הורמונלי?

שינויים הורמונליים מתרחשים בגוף האישה במגוון מועדים ולאו דווקא בזמן המחזור החודשי. כך לדוגמה ישנן נשים המדווחות על כאבי ראש בתקופה שבה הן מחליפות גלולות למניעת היריון. בנוסף נשים רבות מדווחות על כאבים המופיעים לאחר הלידה, עם צניחת רמת האסטרוגן וכן ישנן נשים המדווחות על כאבי ראש בתחילת ההיריון. הסיבה לכך ככול הנראה נעוצה בעובדה שהתנודות ברמות האסטרוגן באות לידי ביטוי בעיקר בתחילת ובסוף ההיריון, בעוד שבשאר התקופה, רמות האסטרוגן נותרות פחות או יותר יציבות.

כיצד ניתן לטפל בכאבי ראש הורמונליים?

הואיל ומדובר בבעיה נפוצה מאוד, הפוגעת באיכות החיים של נשים רבות, אין זה פלא שקיימים טיפולים רבים המיועדים לסייע למטופלות להתמודד עם התופעה. ברפואה הקונבנציונלית, נהוג למשל לעשות שימוש בהורמונים סינטטיים, שמטרתם לשנות את ריכוז ההורמונים הטבעיים של הגוף באופן מלאכותי.
ברפואה האלטרנטיבית לעומת זאת, נעשה שימוש בשיטות טיפול שונות שמטרתן להביא לאיזון הורמונלי באופן טבעי. כמו כן השיטות האלטרנטיביות מאפשרות למטופלת להתמודד עם השינויים והתנודות בריכוזי ההורמונים המתרחשים באופן טבעי, מבלי לחוש כאבים או לסבול. כל זאת מבלי ליטול משככי כאבים או תרופות מלאכותיות.

אילו טיפולים מוצעים לסובלות מכאב ראש הורמונלי במרפאות אלטרנטיבה?

במרפאות המומחים של רשת אלטרנטיבה, הממוקמות בנס ציונה, רעננה וחולון, תוכלו לקבל מגוון רחב של טיפולים המתאימים לנשים הסובלות מכאב ראש הורמונלי. בין היתר מדובר בטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, דיקור נוירולוגי יפני, דיקור סיני להריוניות וטווינא (פיזיותרפיה סינית). לכל מטופלת מותאמת תכנית הטיפולים הייחודית המתאימה לה באופן אישי. זאת מתוך הבנה כי כאב ראש הורמונלי הוא תסמין מורכב, שיכול לנבוע ממגוון גורמים וכי טיפול שיכול להביא לתוצאות מצוינות במטופלת אחת, לאו דווקא יהיה יעיל עבור מטופלת אחרת.

מדוע נגרמת מיגרנה של העין לפי הרפואה הסינית ומדוע הכאב מתבטא בעיקר בעין או מעל לגבה ?

על פי הרפואה הסינית, מיגרנה של העין נוצרת מחוסר איזון של איבר הכבד, שאיבר החישה המזוהה איתו הוא העין.

בדרך כלל חוסר איזון זה מתבטא בסימנים נוספים של כאבי מחזור, גושים סגולים המגיעים עם הדימום, אי שקט וכאבי ראש.

דיקור סיני וצמחי מרפא סינים יכולים להקל באופן משמעותי על מיגרנה של העין הנובעת מחוסר איזון של איבר הכבד.

אז נאמר ואנחנו סובלות מתסמינים אלו מדי חודש, ומגיעות למסקנה כי מדובר במיגרנה הורמונאלית – מה עושים עכשיו?

קיימות דרכים ושיטות שונות להתמודד עם כאבי ראש ומיגרנות בכלל, ועם מיגרנה הורמונאלית בפרט.

עבור מי שמעוניינת לנסות שיטות טיפול אלטרנטיביות וטבעיות, מומלץ לנסות את הטיפול המשולב, הכולל בתוכו כמה וכמה טיפולים אלטרנטיביים שונים, דוגמת דיקור יפני ודיקור יפני, שימוש בצמחי מרפא ושיטות נוספות דוגמת קרניו סקראל ועוד.

בעוד שיטות דיקור שונות מסייעות להשיב את האיזונים ההורמונאליים לגוף, להפחית מתח מצטבר ולהרגיע את הכאב, השימוש בצמחי מרפא והדגש על תזונה נכונה חשוב מאוד גם הוא, כמו גם כל שאר השיטות בהן נעשה שימוש.

הצורך בטיפול משולב המאגד יחדיו שיטות טיפול וריפוי רבות, משותף לרוב למרבית הטיפולים במקרים שונים של מיגרנות…

סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ