מהו כאב עצבי?

כאב עצבי

כאב עצבי או כאב נוירופתי, הוא כאב שמקורו בפגיעה בעצב. זאת בניגוד לכאב שמקורו בפגיעה ברקמה שלא מהווה חלק ממערכת העצבים, הנקרא כאב נוסיספטיבי (Nociceptive pain).

בדומה לכאב שמקורו בפגיעה ברקמה כלשהי מרקמות הגוף, גם הכאב העצבי יכול להיות קצר טווח ולהטריד את המטופל במשך תקופה קצרה בלבד. יחד עם זאת בחלק ניכר מהמקרים הכאבים העצביים הופכים לכרוניים ומטרידים את המטופל במשך זמן רב (אפילו במשך שנים).

בניגוד לכאבים שמופיעים בעקבות פגיעה ברקמה, הנוטים להירגע במהלך תהליך ההחלמה של הרקמה ולהיעלם עם סיומו, הכאב העצבי עשוי להופיע זמן רב אחרי שהתרחשה הפגיעה העצבית ולהמשיך להציק למטופל גם לאחר החלמת העצב.
אולי יעניין אותך לקרוא על כאבים במרפק

מה הם הגורמים לכאב עצבי?

לפי הידוע לנו כיום לאחר שעצב מחלים מפציעה הוא מתפקד בצורה שונה מזו שהיה מתפקד בה לפני הפציעה. ההפרעה התפקודית באה לידי ביטוי בשליחת אותות שגויים למוח, לעיתים בתדירות ובעוצמה גבוהות מהרגיל, שעשויים להתפרש כתחושת כאב.

בין חמישה לשבעה אחוז מהאוכלוסייה סובלים מכאב עצבי, כשהגורמים לכאב עצבי רבים ומגוונים. כך למשל בין עשרה ל-20 אחוז מחולי הסוכרת יפתחו בשלב מסוים נוירופתיה היקפית הבאה לידי ביטוי בהפרעות שונות בעצבים של כפות הרגליים ו/או הידיים. בנוסף כ-70 אחוז מהמטופלים שעברו ניתוח בשד או בבית החזה, מדווחים על כאבים עצביים באזור הניתוח.

כאב עצבי שכיח גם במטופלים שסבלו משלבקת חוגרת והחלימו, חולים אונקולוגים עשויים לסבול מכאב עצבי במקרים שבהם הגידול או גרורותיו מפעילים לחץ על עצב וגם קטועי איברים סובלים מהתופעה בשכיחות גבוהה (תופעה זו נקראת כאבי פנטום, כיוון שהכאבים מופיעים באיבר הקטוע).

מעבר לכל זה מחלות שונות המערבות את מערכת העצבים ופוגעות בתפקוד שלה עשויות גם כן לגרום לכאב עצבי. דוגמה טובה למחלה שכזו ניתן למצוא בטרשת נפוצה, שבה תאי מערכת החיסון תוקפים את רקמת המיאלין המצפה את סיבי העצבים ובכך גורמים לבעיות בתקשורת העצבית. חלק מהחולים במחלה מדווחים על תחושת שריפה, צריבה, דקירה או כאב באזורים שונים בגוף, בשל הפגיעה העצבית.

איך מטפלים ברפואה הקונבנציונלית בסובלים מכאב עצבי?

הטיפול הקונבנציונלי בסובלים מכאב עצבי כולל שני אלמנטים מרכזיים: טיפולים תרופתיים וטיפולים פולשניים. אבני היסוד בטיפול בסובלים מכאב עצבי הן תרופות נגד פרכוסים, תרופות נגד דיכאון ואופיואידים. לעומת זאת במכלול הטיפולים הפולשניים מדובר על גירוי חשמלי של חוט השדרה  באמצעות אלקטרודה המוחדרת לתעלת עמוד השדרה (במטרה לחסום את מסלול הולכת הכאב למוח), מתן אופיואידים לנוזל חוט השדרה באמצעות משאבת מורפין (לרוב מדובר בטיפול המוצע אך ורק לחולים שהתנסו בכל שיטות הטיפול האחרות) וחסימה עצבית על ידי הזרקה של חומר מאלחש ישירות לעצב. במקרים שבהם ניתן לזהות כי מופעל לחץ על העצב הפגוע, נהוג לשקול גם לבצע ניתוח להפחתת הלחץ מהעצב המעורב (דה קומפרסיה).

איך מטפלים בסובלים מכאב עצבי במרפאות אלטרנטיבה?

ברשת אלטרנטיבה, המונה כיום שלוש מרפאות (בחולון, נס ציונה ורעננה), נצבר במהלך ארבעת העשורים האחרונים ידע רב בתחום הטיפול בכאב עצבי. המטפלים שעובדים במרפאות הרשת מציעים מניפה רחבה של טיפולים שיכולים להתאים כמו כפפה ליד לסובלים מכאב עצבי על רקע גורמים שונים. בין היתר מדובר בטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, דיקור נוירולוגי יפני, דיקור סיני, רפואת תדרים (ביוריזוננס), גלי הלם, רפלקסולוגיה, שיאצו ועוד.

לקבלת פרטים נוספים על כאב עצבי ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ עם מומחה, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם אנשי המקצוע של אלטרנטיבה, בטלפון מספר 072-3902476.