שבר בקרסול

שבר ברגל

בכל צעד וצעד שאנו עושים במהלך החיים, מפרק הקרסול הממוקם בין כף הרגל לשוק, נושא את כל משקל גופנו. בנוסף לכך על הקרסול להתאים למגוון רחב של צורות קרקע ולקחת חלק חשוב בהנעה של הגוף.

מטבע הדברים הקרסול הוא מפרק חזק מאוד ויציב מאוד, בין היתר הודות לרצועות החזקות שלו, מבנה העצמות שלו ועוצמת וחוזק השרירים המניעים אותו. למרות כל זה, מדובר גם במפרק שסובל מפציעות ונזקים בשכיחות הגבוהה ביותר מכל מפרקי הגוף.

מה ההבדל בין נקע לבין שבר בקרסול?

נקע בקרסול מהווה סך הכול כ-90% מכלל פציעות הקרסול באשר הן. הנקע נוצר כשהעומסים המופעלים על רצועות המפרק גבוהים יותר מהיכולת של מערכת הרצועות לעמוד בעומס.

העומס הרב עשוי לגרום למתיחה של אחת או יותר מהרצועות, לקרע חלקי או לקרע מלא. מתיחה בלבד מוגדרת כנקע קל או נקע מדרגה, קרע חלקי מוגדר כנקע מתון או נקע מדרגה, ואילו קרע מלא מוגדר כנקע קשה או נקע מדרגה
.בדרך כלל ניתן לטפל בנקע בקרסול באופן שמרני ורובם המוחלט של המטופלים שסובלים מנקע בקרסול, יחלימו ללא צורך בניתוח.

לעומת זאת שבר של עצם או עצמות בקרסול, מורכב יותר לטיפול ועשוי להצריך לכל הפחות גיבוס של המפרק ובמקרים רבים מאוד גם ניתוח להחזרת העצמות למקומן וקיבוע שלהן למניעה של פציעה נוספת באמצעות אמצעי קיבוע שונים כמו פלטת מתכת, מסמרים ו/או ברגים רפואיים.

מדוע חשוב לעבור תהליך שיקומי לאחר שבר ונקע בקרסול?

מעבר לכך ששבר בקרסול מהווה פגיעה חמורה יותר, הרי שגם משך הטיפול בשבר ממושך יותר בהשוואה לנקע בקרסול. זאת כיוון שלאחר ההחלמה מהניתוח על המטופל לעבור תהליך שיקומי. למשל בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח על המטופל להימנע מדריכה על הרגל. לאחר מכן המטופל מחויב לעבור טיפולי פיזיותרפיה רבים על מנת להימנע מפגיעה ביכולת התנועה של המפרק.

סיבוך זה הוא תוצאה של תהליכי הצטלקות והידבקויות של רקמות רכות באזור המפרק והוא יכול להופיע גם במטופלים שלא עברו ניתוח. גם לאחר ההחלמה מנקע בקרסול מומלץ לעבור תהליך שיקומי שתפקידו להחזיר את הקרסול לטווח תנועה מלא ולהעמיק את התחושה של מנח המפרק. למעשה מטופל שבוחר לוותר על התהליך השיקומי, נמצא בסיכון גבוה פי שניים לסבול מנקע נוסף, בהשוואה לאדם שלא סבל מנקע בעבר.

כיצד ניתן להתמודד עם כאבים בקרסול?

ברפואה הקונבנציונלית נהוג להשתמש בתרופות לשיכוך כאבים בקרסול מסוגים שונים, בדגש על נוגדי דלקת שאינם סטרואידים. השאיפה היא להחזיר את המטופל לפעילות במהירות הגבוהה ביותר ולכן נעשים ניסיונות לדכא את הכאבים, המפריעים לתהליך השיקומי. בדומה לכל תרופה באשר היא, גם משככי הכאבים, לרבות משככי כאבים הניתנים לרכישה ללא מרשם לרופא, עשויים להוביל לתופעות לוואי שליליות, חלקן חמורות מאוד. כמו כן חלק ממשככי הכאבים הינם בעלי פוטנציאל התמכרות.

טיפול בכאבי קרסול ללא תופעות לוואי

לעומת זאת ישנו מגוון רחב של טיפולים שלא גורמים לתופעות לוואי כלשהן, שהינם בעלי השפעה חיובית הן על חומרת הכאבים והן על קצב ההחלמה של הקרסול הפגוע. בין היתר מדובר על טיפול בגלי הלם ייעודיים לקרסול, פולסים אלקטרומגנטיים, טווינא (פיזיותרפיה סינית), דיקור יפני, דיקור סיני ורפואת תדרים (ביוריזוננס). את כל הטיפולים הללו ועוד רבים אחרים ניתן לקבל במרפאות של רשת אלטרנטיבה, הפועלות בנס ציונה, חולון ורעננה.

לקבלת פרטים נוספים על כאבים בקרסול לאחר נקע או שבר ולתיאום מועד לפגישת יעוץ עם מומחה, צרו קשר עוד היום עם נציגי השירות של רשת מרפאות אלטרנטיבה בטלפון מספר 072-3902476.