כתף שחיינים

המונח “כתף שחיינים” בא לעולם ב-1974, כשבמקור הוא בא לתאר כאבים בחלק הקדמי של הכתף, שהתגלו כשכיחים מאוד בקרב שחיינים מקצועיים.
שחיינים מקצועיים נוהגים להתאמן כ-30-20 שעות מדי שבוע. במהלך אימון שבו השחיין שוחה כתשעה ק”מ בסגנון חתירה, הוא מבצע כ – 4000 תנועות חתירה (STROKE). במהלך שנת אימונים אחת, מדובר בכחצי מיליון תנועות חתירה בכל אחת מהידיים. החזרות המרובות על תנועת החתירה, בשילוב עם חוסר איזון בחלוקת העומסים בשרירים שמסביב למפרק הכתף, הם הגורמים המרכזיים לפציעות כתף מסוג OVERUSE, השכיחות בקרב שחיינים. כיום המונח כתף שחיינים מהווה הגדרת מטרייה לפציעות רבות מסוג זה וכן ישנם שנוהגים לכנות את תסמונת התפס בשם “כתף שחיינים”.

מי נמצא בסיכון לפציעת ספורט בכתף?

פציעות ספורט בכתף מתרחשות בשכיחות גבוהה יחסית בקרב ספורטאים המבצעים תנועות חוזרות ונשנות של הזרוע מעל לגובה הראש. ברוב המקרים פגיעות כתף המתרחשות כתוצאה מתנועות אלה, מערבות חולשה של שרירי הכתף וחוסר יציבות של מפרק הכתף. גורמי הסיכון לפציעות כתף כוללים טכניקת שחייה לקויה, פציעה קודמת באזור הכתף, גמישות יתר במפרק, עיוות אנטומי במפרק, אימון יתר ועוד.

יש לציין כי לא רק שחיינים השוחים בסגנון חתירה או פרפר נמצאים בסיכון לפציעות כתף. פציעות אלו שכיחות בנוסף גם בקרב אתלטים מקצועיים העוסקים בזריקת כידון, שחקני כדור בסיס (בייסבול), שחקני כדור עף, שחקני כדור יד ועוד. ככול שמופעל יותר לחץ על מפרק הכתף (בעיקר בזמן תנועה) וככול שמספר החזרות על התנועה שבה היד מורמת מעל לגובה הראש גבוה יותר, כך הסיכון לפציעות כתף גבוה יותר בהתאם.

כיצד מאבחנים כתף שחיינים?

מבלי להבין את הגורמים לתסמינים, לא ניתן יהיה להתאים את הטיפול הנכון למטופל. זיהוי הגורמים לכאבי הכתף ואבחנת הבעיה מבוססים על הקליניקה והאנמנזה, הבדיקה הגופנית ובדיקות עזר נוספות. במסגרת הבדיקה הגופנית המטפל ימשש את הכתף וינסה לחפש סימנים של רגישות ונפיחות, יבחן את טווח התנועה של המפרק ואת כוח השרירים ויתבונן בגופו העליון של המטופל על מנת להעריך חוסר סימטריה במסת השרירים בין צד ימין לצד שמאל, לזהות בליטות גרמיות באזור עצם הבריח ושיא הכתף ועוד. במרפאות אלטרנטיבה נצבר במהלך השנים ניסיון רב באבחון של מטופלים הסובלים מבעיות במפרק הכתף אך במקרה הצורך, המטופל יופנה לבדיקות נוספות כמו צילום רנטגן, בדיקת אולטרסאונד, CT או MRI.

כיצד מטפלים בסובלים מכתף שחיינים במרפאות אלטרנטיבה?

במרפאות של רשת אלטרנטיבה, המפעילה סניפים בנס ציונה, חולון ורעננה, מעניקים למטופלים קשת רחבה ביותר של טיפולים אלטרנטיביים וקונבנציונליים המתאימים לסובלים מכתף שחיינים. חשוב לציין כי רוב המטופלים שסובלים מכתף שחיינים יצליחו להחלים ולחזור לפעילות מלאה באמצעות טיפול שמרני בלבד ואילו חמישה אחוז בלבד מהמטופלים, יופנו בסופו של דבר לניתוח.

בין היתר ניתן לקבל במרפאות של רשת אלטרנטיבה טיפולי פיזיותרפיה וטווינא (פיזיותרפיה סינית), דיקור סיני ודיקור יפני נוירולוגי, טיפולים ברפאות תדרים (ביוריזוננס) ובפולסים אלקטרומגנטיים וכן טיפולים המבוצעים באמצעות מכשירי גלי הלם. הטיפול בגלי הלם נמצא יעיל במיוחד עבור הסובלים מבעיות אורתופדיות שונות לרבות כאבי מפרקים, דלקות מפרקים והסתיידויות באזור הגידים ובמקרים רבים מסייע למטופלים שהתמודדו עם פגיעות כתף במשך חודשים ארוכים והתנסו בטיפולים רבים ללא השפעה מרובה. זוהי אחת הסיבות בגינן הטיפול בגלי הלם מוגדר במקרים מסוימים כטיפול מונע ניתוח.

לקבלת פרטים נוספים על כתף שחיינים ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ עם מומחה, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם נציגי השירות של אלטרנטיבה, בטלפון מספר 072-3902476. אולי יעניין אותכם לקרוא על הסתיידות בכתף?