טיפול בדורבן בכף הרגל

תרשים רגל

טיפול בדורבן בכף הרגל – גורמים, תסמינים ודרכי טיפול אפקטיביות. אורך החיים המערבי והדינמי בו רבים מאיתנו דוגלים , עלול לגרום להתפתחות של דורבן העקב או דלקת חריפה שגוררת אחריה כאבים באזור הפגוע וירידה ברמת החיים, שיכולה לעורר כאב באזורים אחרים עקב דריכה והליכה לא נכונה.

מקור המילה דורבן הוא החיה, המתהדרת בקוצים שמגינים עליה מפני התקפות של אויבים. הכאבים המורגשים בעקב מדומים לדריכה על קוץ חד שמפלח את כף הרגל. בהקשר הזה, חשוב לציין שאצל אנשים המאובחנים עם הבעיה, במצבים מסויימים צילום של כף הרגל חושף היווצרות של מבנה סידני שמזכיר בצורתו “קוץ” דוקרני.

בעוד שרבים מכנים את הבעייה בשמה העממי “דורבן בכף הרגל”, חשוב לספר שבמרבית המקרים הכאבים אינם נובעים מהזיז הסידני אלא מקורם במצבים דלקתיים בקשתות כף הרגל ובכאבים המוקרנים ממקומות אחרים ברגל. נסקור את המצבים האלו בהמשך המאמר בהרחבה.

אחד מהמצבים האלו נקרא מחלת החיתולית הכפית. מדובר על מצב דלקתי בקשת המשתרעת מבסיס האצבעות ועד לעצם העקב. גורמים רבים, שעליהם נרחבי בהמשך, עלולים לגרום לאותה דלקת שאף יכולה להקרין לכאבים אחרים סביב כף הרגל. לאור כך הכנו עבורכם את כל המידע העדכני והמקצועי ומדריך מקצועי למניעה והקלה על כאבי דורבן שסובלים ממנו כ- 85% מאוכלוסייה.

טיפול בדורבן

תסמיני תופעת הדורבן או דלקת

• כאבים עזים בצעדים ראשונים בעת הדריכה בעיקר אחרי מנוחה ממושכת וקימה בבוקר או כאב שמוחמר בהפעלת משקל על הרגל, כגון עלייה במדרגות
  • לפעמים אחרי הדקות הראשונות של הליכה הכאב נחלש, אבל חוזר חזרה בעיקר אחרי מנוחה.
  • רגישות למגע בעצם העקב וברקמות סמוכות
  • גיד אכילס קצר (טווח תנועה בפלקס קצר)

מה הגורמים לדורבן בכף הרגל

• ישנם מספר גורמים להיווצרותו של דורבן בכף הרגל שבעיקרו הוא קיומו של לחץ מתמשך על המיתר האורכי מאזור האצבעות ועד עצם העקב קלקנאוס.
  • טווח תנועה מוגבל ( חוסר בפלקס ) גיד אכילס ושריר תאומים קצר ורצועה פלנטרית קצרה ומתוחה .
  • מנח לא תקין של כף הרגל פלטפוס או אולפוס, כלומר רגל שטוחה מידי או שקע קימורי גדול מידי .
  • מאמץ רב מידי שהגוף לא רגיל אליו בזמן הליכה מרובה או ריצה, שגורם לעומס רב על הרצועה וכתוצאה מכך תתפתח דלקת או יווצר זיז סידני שנקרא דורבן.

דרכי טיפול מומלצות לטיפול בדורבן בכף הרגל

טיפול בגלי הלם – הטיפול המתקדם בעולם, שקיבל את אישור ה FDA האמריקאי ואף הוכר כטיפול דוחה ניתוח.

תרגילי חיזוק והגמשה על בסיס קבוע

אחת הדרכים הטובות למניעת היווצרותו של דורבן בכף הרגל, היא ביצוע תרגילים פשוטים, אשר מחזקים ומגמישים את השרירים באזור זה: הניחו מגבת על גבי הרצפה. תפסו את המגבת בעזרת קצות האצבעות בכף הרגל ובאמצעותן בלבד נסו להעביר אותה קדימה לכיוונכם. את התרגילים מומלץ לבצע בתדירות של פעמיים-שלוש ליום, כשבכל מתיחה ניתן לשהות לפחות כחצי דקה. חשוב לבצע אותם גם לאחר הקימה בבוקר או לאחר ישיבה ממושכת.

ביצוע מתיחות לפני אימון גופני

מומלץ וחשוב למתוח את שרירי כף הרגל, בדגש על שרירי התאומים וגיד אכילס, לפני מאמצים גופניים כדי למנוע את התקצרות הגיד או השריר, ונזקים עתידיים שעלולים גם לכלול גם היווצרותו של דורבן.

רכישת נעליים מתאימות

על מנת לשמור על בריאותן של כפות הרגליים, מומלץ לנעול נעליים המספקות תמיכה טובה לקשת כף הרגל וכוללות ריפוד רך ועבה דיו באזור העקב.

ריפוד משטחים שצריך לעמוד עליהם לזמן ממושך

אם אתם נדרשים לעמוד לפרקי זמן ממושכים על גבי משטחים קשים, בבית או במקום העבודה, כדאי שתשתמשו בשטיחון גומי עבה, על מנת לרפדם ולהגן על כפות רגליכם.

שמירה על משקל גוף תקין

עודף משקל אינו בריא לגוף כולו, ובנוסף גם מגביר את העומס היומיומי שמופעל על כפות הרגליים. חשוב לקבל ייעוץ תזונתי וסיוע מקצועי כדי לרזות ולהגיע למצב מאוזן.

עיסוי כף הרגל

עיסוי קבוע של כף הרגל, אצל רפלקסולוג או פיזיותרפיסט, כשאתם מעסים את כפות הרגליים של עצמכם בסופו של יום עמוס, הוא דרך נפלאה לשמור על בריאות כפות הרגליים ולמנוע בעיות שונות שעלולות להיגרם, לרבות דורבן.

טיפולים טבעיים ושיטות משולבות בטיפול בדורבן בכף הרגל במרפאת אלטרנטיבה

אנו מספקים טיפולים משולבים ואפקטיביים ביותר המטפלים בשורש הבעיה בתופעת הדורבן ובעיות נוספות הגורמות לכאבים בעקב וכף הרגל. לפניכם עיקר שיטות הטיפול בדורבן ברגל המיוחדות אשר משותף להם ריפוי הבעיה מהשורש.

טיפול חשוב עם השפעה רבה טיפול בגלי הלם (טיפול מחליף ניתוח)

טיפול בגלי הלם מבוצע על ידי מכשיר מתקדם מסוגו בעולם, שאף קיבל את אישור ה FDA כטיפול דוחה ניתוח מוכח לדורבן. המכשיר, הנקרא “אורטוספק”, מיוצר על ידי חברת מדיספק המובילה בתחום זה. המכשיר מפיק גלי קול בעלי כושר חדירות גבוה, אשר מסייעים לרפא הסתיידויות ודלקות בגידים, ומכוונים ישירות לאזור הפגוע. במהלך הטיפול המטפל המפעיל את המכונה מכוון את כיפת המכשיר אל האיזור שזקוק לטיפול, מכוון את עוצמת הגלים הנשלחים ואת תדירות הגלים הנשלחים ולוחץ על כפתור ההפעלה שמשדר את גלי ההלם.

• גלי הלם הינם גלי קול אקוסטיים בעלי כושר חדירות גבוה אשר מפוררים הסתיידויות ומטפלים בהידבקויות של גיד למעטפת.
  • משפרים  את זרימת הדם ועוזרים לבניית כלי דם חדשים
  • עוזרים לרפא דלקת.

תחילת הדרך בטיפול בגלי הלם היה בריסוק אבנים בכליה, עד שהגיעו למסקנה שבגלל יכולתם לרסק מבנים סידניים כמו אבן בכלייה, הם יכולים  לעזור ולרפא גם בעיות אורטופדיות. למכשיר יש את כל האישורים המתאימים הוא נמצא בשימוש במספר בתי חולים בארץ ובעולם. הצלחת טיפול בגלי הלם מאוד תלוי בניסיונו של המטפל והמרפאה, אנו מהראשונים בארץ שמפעילים שיטה זו קרוב ל 18 שנה עם הצלחות מרובות.לפני שניגש לטיפול עצמו חשוב מאוד לאבחן את מקור הבעיה בהיווצרות הדורבן או הדלקת. האבחון מצריך ניסיון טיפולי רב ויבדוק:

• האם מנח כף הרגל הוא הגורם לבעיה.
  • האם טווח תנועה של גידי ומפרקי כף הרגל לא תקין הוא הגורם לבעיה
  • ישנם מקרים שקיים דורבן ברגל אבל ישנם גם בנוסף הקרנה של עצב מחוליית L4, L5  שמקרין עד לעקב בעיקר בצד החיצוני שלה, ולכן יהיה חובה לטפל גם בגב

טיפולי פיזיותרפיה משולבים

טיפולי הפיזיותרפיה משלימים את הטיפול בגלי הלם ומטרתם לטפל ולהקל באופן אפקטיבי על הרקמות הרכות יותר וליצור השפעות נוספות:

• ליצור איזון בין מערכת השלד המפרקים והשרירים שמשפיעים על האיזור הפגוע.
  • חיזוק שרירים מסוימים שקשורים לבעיה .
  • טיפולים בלייזר רך ואולטרה סאונד יחד עם טיפולים בגירוי חשמלי.
  •  מסייעים בבניית תוכנית מניעתית והתאמת תרגילים אישיים למטופל
  • טיפולי הפיזיותרפיה יסייעו ויקלו על הכאב והדלקת ובנוסף ילמדו אתכם כיצד להימנע מדפוסי הליכה לא נכונים

מדרסים אורטופדיים לטיפול בדורבן בכף הרגל

מדובר במדרס איכותי שמטפל בהיבט המכני של הדורבן ומיוצר בהתאמה מלאה למבנה כף הרגל והדרישות לשינוי במנח כף הרגל בכדי לאזן עומסים. המדרסים שלנו עשויים מחומרים איכותיים שכוללים בולמי זעזועים להורדת עומס מהעקב ותמיכה בנקודות הלחץ המתאימות בקשת כף הרגל האורכית.

השפעות נוספות של המדרסים:

1. מסייעים להפחתת משקל ועומס על כף הרגל והעקב
  2. גורמים לויסות של מרכז הכובד בזמן הליכה ועמידה

שיטת האיזון של ד”ר טאן

שיטת דיקור יחודית, הנקראת גם בשם דיקור נוירולוגי, שפותחה על ידי ד”ר ריצארד טאן בארצות הברית. בשיטה זו מדקרים אזורים אחרים בגוף שמדמים את אזור הכאב ולא מדקרים בנקודות הכאב עצמו .  על פי שיטת ד”ר טאן כף הרגל על כל חלקיה משקפת את היד ולכן במקרים מסוימים ניתן לדקר איזור בכף היד שמתאים לדורבן ברגל. השיטה מתאימה בעיקר במצבי כאב אקוטיים מאוד שבהם הדלקת חריפה. הטיפול באיזור המרוחק יגרום למרכזים במוח להפריש חומרים אנטי דלקתיים (הנקראים קורטיקו-סטרואידים), חומרים משככי כאב (אנדרופינים) וימריץ את זרימת הדם לכף הרגל.

מצבים נוספים שמערבים כאבים בכף הרגל (אך למעשה אינם דורבן)

ישנם מצבים כמו פריצת דיסק באיזור L5 S1  בגב התחתון, שמקרין על לאזור העקב ודומים מאוד לכאב דורבן ומכאן אנו מציינים פעם נוספת את חשיבות האבחון ולברר את מקור הכאב. ישנם מקרים נוספים כמו הקרנה מאזור גיד האכילס ואז צריך לטפל בנוסף לדורבן גם בגיד האכילס. מצב נוסף הוא כאב בעקב בגלל מחסור בשכבה שומנית. מופיע בעיקר אצל אנשים מבוגרים שמאבדים את השומניות ברקמות הרכות שמשמות כבולמי זעזועים , הטיפול דורש פיזיותרפיה ייחודית בשילוב מדרסים עם בולמי זעזועים. התסמינים כאן מזכירים כאבי דורבן אך המקרה אינו דורבן.

במרפאת אלטרנטיבה אחוזי החלמה גבוהים במיוחד כ 85%

• בעיקר בגלל הניסיון הרב שיש למרפאה .
  • אבחון מדויק ומנוסה של מקור הבעיה ושילוב של שיטות ייחודיות ומיוחדות יחד עם גלי הלם.

לטיפול בדורבן ברגל, הנך מוזמן לקבוע תור לאבחון חינם של הבעיה.
חבר קופת חולים מכבי? קבלו מדרסים מכבי במחירים נמוכים מהרגיל