נוירופתיה סוכרתית

נוירופתיה סוכרתית היא הפרעה הנגרמת ממחלת הסכרת. ההפרעה עלולה להתפתח במשך הזמן, ועלולה לגרום להפרעה בעצבים, בעיקר אלו המעצבבים את כפות הרגליים והידיים ואת הרגליים והידיים. בנוסף, עלולה להתרחש פגיעה עצבית גם באיברים פנימייים, איברי המין ומערכות שונות בגוף.

על פי דיווחים של אתרי בריאות מובילים בארה”ב, למעלה מחמישים אחוז (!) מהסוכרתיים סובלים מנוירופתיה סוכרתית. במקרים רבים התופעה משפיעה על כף הרגל וזוכה לכינוי כף רגל סוכרתית. רמות גלוקוז גבוהות של סוכר בדם לאורך זמן, שלא טופלו כראוי, גורמות להרס בשכבה של המיאלין, חומר העוטף את העצב.

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

טיפול יחודי משולב בנוירופתיה סוכרתית

בסין וביפן הצטבר במאה האחרונה נסיון רב לגבי טיפול בנוירופתיה בכלל ובפרט לגבי טיפול בנוירופתיה סוכרתית. שיטות שונות של דיקור נוירולוגי יכולות להקל באופן משמעותי על כאב נוירופטי. שיטות אלו מטפלות הן בשורש הבעיה (למשל איזון מצבי סוכרת שהביאו לנוירופתיה סוכרתית או מחלות אוטואימוניות שהביאו לכאב נוירופטי) והן בסימפטום שהוא הכאב הנוירופטי.
דיקור הוא אחד מענפי הטיפול הנחקרים ביותר כיום במערב, כשאר נחקרים מראים השפעה של דיקור על מערכת העצבים המרכזית ומערכת העצבים הפריפריאלית.

במרפאות אלטרנטיבה נעשה שימוש בשיטות הבאות, המהוות את המרכיב העיקרי של הטיפול:

• טיפול בכאבים בשיטת ד”ר טאן
  • דיקור יפני
  • רפואת תדרים

מהי נוירופתיה?

נוירופתיה היא שם כולל (גנרי) להפרעה במערכת העצבים הפריפריאלית (היקפית), הפוגעת בעצבים בשני מישורים:

1. מישור סנסורי (תחושתי): נימולים, שריפה, רדימות ועקצוצים המורגשים לאורך העצב הנפגע.
  2. מישור תנועתי: פגיעה מוטורית (תנועתית) בשרירים המעוצבבים על ידי עצבים שנפגעו.

מהן הסיבות להיווצרות נוירופתיה סוכרתית?

• מחלת סוכרת הנמשכת זמן רב – בדרך כלל מדובר על אנשים ששנים רבות מאובחנים כסוכרתיים.
  • מצבים מכניים נוספים היוצרים לחץ על עצבים, למשל: תסמונת התעלה הקרפלית או כליאה של העצב האולנרי במרפק (Ulnar Nerve Entrapment)
  • מחלות אוטואימוניות כגון דלקות פרקים אוטואימוניות היכולות לגרום לנזק לעצבים

מהם הסימנים לנוירופתיה סוכרתית - סימפטומים

הסימנים תלויים בעצב שנפגע. בכל אופן, אלו הם הסימנים הכלליים:

• נימול או עיקצוצים לאורך הגפה או בכפות הידיים והרגליים
  • כאב או חוסר תחושה באצבעות או בכפות הידיים והרגליים
  • אם הנוירופתיה מתרחשת במערכות פנימיות או איברים ייתכנו סימנים של חסר עיכולי כגון עצירות או שלשול, בחילות, דחיפות ותכיפות בהטלת שתן, בעיות זיקפה, בעיות בלחץ הדם, הזעת יתר ועוד.
  • חולשה או ניוון של השרירים המעוצבבים על ידי העצב הנפגע

כיצד מטפלים בנוירופתיה סוכרתית ברפואה המערבית?

• טיפול בכאב מתבצע באמצעות משככי כאבים
  • איזון רמות הסוכר הוא הכרחי שכן רמות הסוכר הגבוהות בדם הביאו מלכתחילה לתופעה.
  • מעקב קפדני אחרי פצעים / סדקים בכפות הרגליים על מנת למנוע זיהומים
  • גמילה מעישון, שכן עישון מגביר את התופעות ומגדיל את הסיכון להופעת הבעיה

מהי סוכרת?

סוכרת היא מחלה מטבולית (הפרעה בחילוף החומרים בגוף), הגורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם. קיימים שני סוגים של סוכרת: סוכרת סוג 1 וסכרת מסוג 2.

• סוכרת מסוג 1 – קשורה בהרס תאים בלבלב המייצרים אינסולין ונקראת גם בשם סכרת נעורים. החולים בסוג זה זקוקים להזרקה קבועה של אינסולין.
  • בסוכרת מסוג 2 יש פגיעה מסוימת אך לא משמעותית בהפרשת האינסולין על ידי בלוטת הלבלב, והבעייה העיקרית היא ברגישות תאי הגוף לאינסולין.