עייפות כרונית

האם כמה ימים של עייפות נחשבים לעייפות כרונית? מהם הסימנים של עייפות כרונית?
האם תמיד מדובר בחוסר תזונתי? או אולי מצב נפשי משפיע על מצב העייפות שלנו? איך אפשר לטפל בתופעה המטרידה מאות מליוני אנשים ברחבי העולם?

למרפאות אלטרנטיבה טיפול יחודי עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד לבעייה השכיחה, הפוגעת מאוד באיכות החיים של כולנו. הטיפול משלב כמה מרכיבים – ראו בפיסקת “שיטות הטיפול” המופיעה בהמשך.

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

טיפול בעייפות כרונית

הטיפול בעייפות כרונית צריך להתייחס לסיבה בגללה החלה התופעה.

• הפרעה הורמונלית

אם מדובר בהפרעה הורמונלית כמו חוסר איזון בלוטת התריס (או תת פעילות בלוטת התריס) יש לאזן את הבלוטה. דיקור יפני משלב טיפולים היכולים לעורר את פעילות הבלוטה ואף לאזן ערכים הקשורים לתפקוד הבלוטה כמו ערכי TSH או T4.

• דיכאון

אם הסיבה בגינה התחילה עייפות כרונית היא דיכאון – שיטות רבות יכולות לעזור: דיקור יפני, דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים, מדיטציה, התעמלות, הליכה מהירה, טיפול מקצועי כגון טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיה.

• הליכה מהירה ופעילות אירובית

יכולת עצומה לשפר מצבים של עייפות כרונית. טיפול בעייפות כרונית צריך לשלב תמיד סוג של פעילות אירובית- שכן פעילות כזו מחמצנת את תאי הגוף והמוח מקבל חמצן רב יותר. חמצון של תאי הגוף מסייע לחילוף חומרים ולניקוי פסולת ורעלים מהתאים. פסולת רבה מדי הנגרמת מתזונה לקויה (לפעמים עצירות מחמירה את המצב כי פסולת לא מתנקה מהגוף ) גם היא גורמת למצב של עייפות כרונית.

• תוספי מזון וצמחי מרפא סיניים

יכולים לתרום משמעותית לטיפול בעייפות כרונית. אם הסיבה לעייפות נעוצה בחסר ברזל, פריטין או b12 השלמה של רכיבים אלו היא הכרחית בזמן טיפול בעייפות כרונית.

• שינה

חוסר שינה ואיכות שינה גרועה תביא למצב של עייפות מתמשכת. גם שעות שינה לא סדירות או שינה בשעות מאוחרות או עבודה במשמרות לילה יתישו את הגוף.

עייפות כרונית נוצרת גם מהפרעות שינה
שיטות טיפול

מהי תסמונת העייפות הכרונית?

עייפות כרונית מוגדרת כמצב של עייפות הנמשך מעל מספר שבועות ברציפות. אין הכוונה למצבים רגילים בהם אנו מותשים – מתאוששים במשך כמה ימים וחוזרים לשיגרה. במצב של עייפות תמידית התלונה השכיחה היא: “לא משנה כמה אני ישן / ישנה – אני כל היום עייף”.. . התלונה של אלו שסובלים מהתופעה היא גם האבחנה המבדלת מסתם עייפות. יש כאלו המכנים את הבעיה גם בשם תשישות. אך כאמור, ההבדל בינה לבין עייפות רגילה היא ששינה, מנוחה ואפילו חופשה ארוכה אינן מסייעות להקל על התסמינים.

הסיבות והגורמים לעייפות כרונית

• דיכאון או מצב מנטלי ירוד  במצבים של דיכאון, דאגה לאורך זמן ומצב רגשי המלווה בפחד וחרדה האנרגיה של הגוף מתמעטת.

נניח שאדם מתחיל לעבוד בעבודה חדשה הדורשת השקעה רבה ושעות עבודה מרובות. במצב הראשוני הגוף נמצא במצב של אדרנלין גבוה – הגוף מתאים את עצמו למצב, האדם מסתגל, ישן שעות מעטות בלילה ומצליח לתפקד. לאחר תקופה מסויימת הגוף מותש. מנוחה, שינה וקפאין לא מצליחים לתת אנרגיה לגוף.

בהקשר הזה חשוב להזכיר כי כל המשקאות על בסיס קפאין – כמו משקאות אנרגיה, קפה וקולה גורמים לעליית אנרגיה זמנית בלבד. לאחר מכן מגיעה גם הצניחה. מה שעוד יותר חשוב לציין היא העובדה שקפאין גורם ברמות גבוהות לסימנים של חרדה, דופק מואץ וחילוף חומרים גבוה – מה שעוד יותר מתיש את הגוף בטווח הארוך. מצב של מתח כרוני או דאגה לאורך זמן מתישים את האדם.

• חוסר מוטיבציה או התמעטות אש החיים אנשים רבים מעידים כי פשוט “אין להם חשק לקום בבוקר” לעבודה לא מספקת או שיש להם קושי רב להתמודד עם מתחים יומיומיים רגילים. שינה מבחינה הוליסטית היא “עצימת עיניים” – העיניים נסגרות לא רק מבחינה פיסית – נאמר על אדם שישן הרבה שהוא מסרב לראות את המציאות (או להתמודד עם המציאות).
    • מחלה כרונית המתישה את הגוף – מחלה כרונית שגורמת למצב של עייפות כרונית יכולה להיות מחלה כמו סרטן או כשל חיסוני אחר, המלווה בהקרנות ובטיפולים תרופתיים המתישים את הגוף. תרופות מסויימות נוטות להחליש את הגוף. אנשים הנוטלים תרופות לחרדה ונוגדי דיכאון מדווחים לעתיים קרובות על עייפות רבה וחוסר חשק לבצע מטלות יום – יומיות.
    • תסמונת תשישות כרונית – אנשים רבים בעולם סובלים מתסמונת המכונה תסמונת תשישות כרונית – מדובר במצב של תשישות או עייפות, הנמשך מעל חצי שנה – שאינו מוקל במנוחה. בדרך כלל מצב זה אינו מוחמר על ידי מאמץ – והסובלים ממנו פשוט תשושים ללא סיבה. מצב של תשישות כרונית יכול להיגרם מזיהום וירלי או לאחר זיהום חיידקי. לפעמים התסמונת הזו (כמו עייפות כרונית) מגיעה לאחר תקופה מתמשכת של מתח וסטרס.התחושות דומות למצב של שפעת – אך הן מתמשכות ולא מוקלות לפעמים אפילו לאורך שנים.
    • אנמיה – אנמיה המערבת חסר בברזל ו/או ויטמין B12 גורמת לפעמים למצבים של חולשה, עייפות וחסר רצון או מוטיבציה בחיי היום –יום.
    • מחלות ריאה או עישון –  ירידה בריכוז החמצן בדם עשויה לגרום לתסמיני עייפות.
    • תזונה לקויה או שאינה מספיקה – אנשים רבים חיים על תזונה המורכבת מסוכרים ומפחמימות “ריקות” – הכוונה לאנשים החיים על סוכרים, קינוחים, מוצרי בצק ומאפה ושתזונתם אינה מכילה ירקות, פירות או חלבונים.

אנשים אלו יפתחו עם הזמן עייפות כרונית עקב חסרים של הגוף. מתוק יוצר אנרגיה לזמן מסויים אך בטווח הארוך גוף שלא מקבל חומצות אמינו (מפירוק של חלבונים) ואנזימים (המצויים במצורים טריים כמו פירות וירקות) משול לאוטו הנוסע על מים. תאי הגוף יפתחו עייפות ובעקבותיהם מערכות הנשימה והדם יסבלו מהפרעות שונות שיובילו למצב של עייפות כרונית.

• הפרעות מטבוליות כמו מצב של היפותירואידיזם – ( תת פעילות של בלוטת התריס ) – במצבים של תת פעילות בלוטת התריס יש חוסר איזון הורמונלי הגורם למצב של עייפות. טיפול בעייפות כרונית מחייב איזון של הבלוטה.