h

פריצת דיסק גב תחתון

פריצת דיסק גב תחתון
פריצת דיסק גב תחתון

פריצת דיסק גב תחתון היא תופעה נפוצה המלווה בכאבים עזים, בהקרנות של כאב ולעיתים גם במגבלות תנועה.
ישנם מספר גורמים העשויים לעמוד מאחורי הפריצה, ואילו לתסמינים יכולה להיות השפעה מהותית ביותר על התפקוד היומיומי, על איכות החיים ועל מצב הרוח. אין פלא איפה, שרבים מחפשים טיפולים אפקטיביים לשיכוך הכאבים, לטיפול בדלקות הנלוות ולחיזוק האזור הפגוע. 

התסמינים של פריצת דיסק גב תחתון

ראשית, חשוב לדעת כי לפי הספרות המדעית, יותר משישים אחוזים מהאנשים שסובלים מפריצת דיסק או מבלט דיסק, אינם חווים כלל סימפטומים, כלומר א-סימפטומטיים. יחד עם זאת, גם אם רק 40% מהסובלים מפריצת דיסק או בלט גם חווים תסמינים, עדיין מדובר במספרים גדולים מאוד באוכלוסייה, וכמובן מדובר בתסמינים לא נעימים בלשון המעטה. 

התסמינים עצמם משתנים באופיים וחומרתם מאדם לאדם בהתאם לקריטריונים שונים, כגון חומרת הפגיעה עצמה, אזור הפגיעה, סף הכאב האישי ועוד.
כך לדוגמא, פריצות דיסק בחוליות L4-L5 מאופיינת בכאבים בגב כף הרגל ובצידי השוקיים, וכן כאבים חזקים ודוקרים כאשר מבצעים תנועות הרמה של הירך לכיוון הבטן, ולעיתים קושי לעמוד על העקבים ואף חוסר יכולת להרים למעלה את כף הרגל. לעומת זאת, פריצת דיסק פחות אופיינית מתרחשת בחוליות L3-L4 אשר בה מופיעים בין היתר כאבים בצד הקדמי-חיצוני של הירך, בחלק הפנימי של השוק ובפיקת הברך. בנוסף לכך פריצות דיסק בחוליות L2-L3 מאופיינות בין היתר בכאבים בחלק הקדמי של הברך, ופריצת דיסק בין חוליות L1-L2 עשויות להתבטא בכאבים במפשעה.

ההשפעות של פריצת דיסק גב תחתון

כל אדם שסבל אי פעם מתסמינים של פריצת דיסק בגב תחתון, יודע היטב שאין לזלזל בהם. מדובר בכאב עז וחודר שגם מוקרן לאזורים שונים ומגביל את התנועה ואת התפקוד היומיומי. הכאב בפני עצמו מביא לפגיעה מהותית באיכות החיים ובמצב ברוח, אבל יותר מכך, ההכבדה על הפעילות השוטפת מביאה להשלכות חמורות.
כך למשל, רבים מוצאים את עצמם מרותקים למיטה או לתנוחה מסוימת, ובכך אינם יכולים לתפקד –הן בעבודה והן בבית. מדובר בפגיעה של ממש ביכולת להמשיך ולעבוד במקצוע הנרכש, או לכל הפחות הפסד של ימי עבודה ומשכורת המתרחש הרבה יותר מפעם אחת.

הקושי לתפקד, ביחד עם המוגבלות והריתוק לבית, אובדן ההכנסה וכמובן הכאבים העזים, מביא לא פעם לירידה במצב הרוח. אכן, ניתן להקל על הכאבים באופן זמני עם משככי כאבים, אולם אין בכך אלא הקלה זמנית בלבד המאפשרת “לנשום”, והדבר אף לא מומלץ לאורך זמן מפאת תופעות הלוואי.
על כן, אין זה נדיר במיוחד שפריצת דיסק, בוודאי אם יש לה תסמינים חמורים, מלווה עם הזמן במצב רוח מדוכדך עד כדי דיכאון, ומכאן פגיעה נוספת ביכולת התפקוד היומיומית.

הגורמים לפריצת דיסק גב תחתון

באופן כללי, פריצת דיסק הינה קרע שנוצר בקרום העוטף את הדיסק (או דיסקים) שבין חוליות עמוד השדרה, ועקב כך פורץ החוצה הג’ל המוכל בקרום. לכן נוצרים לחצים על העצבים העוברים בעמוד השדרה ומתעוררים כאבים ובעיות תחושה, וכאמור לעיתים גם בעיות בתנועה במקום הפריצה או באזורים רלוונטיים לעצבים הפגועים.
הקרע בקרום נוצר עקב היחלשות סיבים בשל חבלה או היחלשות טבעית, וישנם גורמים רבים העשויים לתרום לכך. לדוגמא, פריצת דיסק נפוצה יותר אצל אנשים הסובלים ממשקל עודף וכן אצל בעלי שרירי גב חלשים. בנוסף, היא נפוצה אצל אנשים העובדים בישיבה ממושכת (למשל מול מחשב, נהגים וכדומה), וכן אצל העובדים בעבודת פיזיות הכרוכות בהרמת משאות כבדים. 

הטיפול המומלץ לפריצת דיסק בגב תחתון

את הטיפול המומלץ עבור פריצת דיסק בגב התחתון קובעים בהתאם לשורה של בדיקות מקדימות. במרפאת אלטרנטיבה מבצעים טיפול ייחודי וטבעי המשלב בין דיקור נוירולוגי, פיזיותרפיה, פולסים אלקטרומגנטיים ושימוש בנקודות טריגר.
מידע על הטיפולים המוצעים במרפאת אלטרנטיבה ניתן לקבל דרך האתר, וכן דרך פנייה אל נציגינו. הנכם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח להשיב לכל שאלה. אם אתם סובלים מכאבים משתקים בגב התחתון, המקרינים לרגליים ומכבידים עליכם על כל צעד ושעל, תרתי משמע, ייתכן מאוד שיש לכם פריצת דיסק בגב התחתון.

כאבי גב תחתון הנם חוויה מפוקפקת לה זוכה כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת, כשפריצת דיסק תופיע אצל כ-5% מהציבור, או במילים אחרות, אצל כמעט חצי מיליון מהנשים והגברים בישראל.
במרפאת אלטרנטיבה מציעים טיפול בפריצת דיסק מותני באופן טבעי וייחודי, בשילוב פיזיותרפיה, דיקור נוירולוגי, שימוש בנקודות טריגר ייחודיות, ובפולסים אלקטרומגנטיים.

פריצת דיסק – מה זה בכלל?

המונח ‘פריצת דיסק’ מתאר מצב בו נוצר קרע בקרום שסביב אחד או יותר מהדיסקים שבין חוליה לחוליה בעמוד השדרה, שבעקבותיו פורץ הג’ל הטמון בתוכו.

היות והדיסק כמו גם הג’ל שבתוכו נועדו למנוע לחצים ועומסים בין החוליות, עלולה פריצת הדיסק לגרום ללחץ המופעל על העצבים השדרתיים, ולעורר כאבים והפרעות בחישה ובמקרים חמורים אף בתנועתיות, הן במקום הפריצה והן באזורים המושפעים מהעצב שנפגע.
במקרים מסוימים, מתרחשת תזוזה של הדיסק ממקומו הטבעי, ללא קריעת הקרום ופריצת הג’ל מתוכו. מצב שכזה מכונה בשפה הרפואית ‘בלט דיסק‘, ועלול אף הוא לגרום לכאבים ממקור עצבי.

כאבי גב תחתון חזקים
כאבי גב תחתון חזקים

כיצד הדיסק בנוי ומהם תפקידיו הפיזיולוגיים?

הדיסקים הבין-חולייתיים הנם רקמת סחוס שקיימת בין כל חוליה בעמוד השדרה לזו שמתחתיה, שצורתה עגולה ושטוחה. מטרתו של הדיסק הבין-חולייתי היא לחבר בין החוליות. וכן נודעת לו חשיבות רבה באפשור התנועתיות ובבלימת זעזועים. מבחינה מבנית, מורכב הדיסק מטבעת ליפית, סחוסית וסיבית, אשר מחוברת לגופי החוליות ביניהן היא ממוקמת, ומגרעין מוחי, שמלא בג’ל אלסטי ונוזלי, המשנה את צורתו בעת תנועה, ומאפשר חלוקה מאוזנת של עומסי המשקל, ובלימת זעזועים. בעת התרחשותה של פריצת דיסק פורץ ג’ל זה מתוך הגרעין המוחי, והדיסק כולו זז ויוצא ממקומו הקבוע.

הסבר על פריצת דיסק
תמונת חתך של עמוד השדרה והדיסקים שעלולים להיפגע כתוצאה מפריצת דיסק

פריצת דיסק בחוליות L4-L5: סימנים ושכיחות

כ-45% מכלל פריצות הדיסק מתרחשות בין החוליות L4-L5, הממוקמות באזור הגב התחתון. הסיבה לשכיחות פריצות הדיסק דווקא בחוליות אלו, קשורה למיקומן בסמוך למרכז משקל הכובד של הגוף, ומהמשקל הרב המועמס עליהן כתוצאה מכך, הן בתפקוד היומיומי ברגעי עמידה, ישיבה והליכה והן בעת הרמת משאות כבדים.

לפריצת דיסק בחוליות L4-L5 תסמינים אופייניים שמקלים על זיהויה. אלו כוללים את הופעתם של כאבים בצדי השוק והירך ובגב כף הרגל, בעיקר בין הבוהן השנייה לראשונה (האגודל).
בנוסף, במרבית המקרים ניתן לראות בבדיקה גופנית שלמטופל הסובל מפריצת דיסק זו, קשה מאוד לעמוד על העקבים, ובמקרים מסוימים אף לא יוכל להרים את כף הרגל כלפי מעלה. עוד יורגש כאב דוקר ועז עם ביצוע תנועה של הרמת הירך לעבר מרכז הגוף והבטן. לצד זאת, יצוין שפגיעות עצביות ברפלקסים הן פחות אופייניות לפריצת דיסק בחוליות L4-L5.

פריצת דיסק מותנית בחוליות אחרות

נוסף על פריצת דיסק בחוליות L4-L5, יכולות להתרחש פריצות בדיסקים אחרים של עמוד השדרה המותני, בין החוליות הלומבריות לבין עצמן וכן בדיסק המחבר בין החוליה הלומברית התחתונה, L5, לבין עצם העצה.

לפניכם תיאור של מידת השכיחות והתסמינים האופייניים הנלווים לפריצות בדיסקים השונים בגב התחתון:

  • פריצות דיסק בין חוליות L3-L4: מהוות כ-10% מכלל מקרי פריצות הדיסק, וגורמות לכאבים בצדה הקדמי-חיצוני של הירך, בפיקת הברך ובחלקה הפנימי של השוק.
  • פריצות דיסק בין חוליות L2-L3: נדירות יותר, ובאות לידי ביטוי במרבית המקרים בכאב באזור קדמת הברך.
  • פריצות דיסק בין חוליות L1-L2: אף הן נדירות יותר, ויתבטאו לרוב בכאב באזור המפשעה .

אבחנת פריצת דיסק בגב התחתון ובגב העליון

כידוע, כאבי גב מהווים תופעה שכיחה כל כך בחברה המודרנית, עד כי מדובר ממש בממדי מגפה. עם זאת, לא כל כאב גב מעיד בהכרח על פריצת דיסק.

על אף האמור לעיל, חשוב לדעת כי כשלושים אחוזים מכאבי הגב התחתון אכן נובעים מפריצת דיסק, ומספר לא מבוטל של מקרי הכאב נגרם בעקבות בלטים, בקעים ובעיות נוספות בדיסקים שבין חוליות עמוד השדרה. אז כיצד ניתן לאבחן בוודאות פריצת דיסק? – ובכן, תהליך האבחון הנו מורכב, וכולל מספר שלבים חיוניים:

תשאול מקיף ומעמיק

לפני הכל, חשוב לנו, במרפאת אלטרנטיבה, להקשיב לך. המטפלים המיומנים והמקצועיים שלנו מודעים לכך, שחלק ניכר מהאינפורמציה החיונית שיכולה לסייע לאבחון נכון, שהוא הבסיס לטיפול אפקטיבי, טמון במה שאתם יודעים לספר על הבעיה ממנה אתם סובלים, והשתלשלות האירועים שגרמה לה.

לכן, במהלך הטיפול הראשון תישאלו לגבי מועד תחילת הכאבים, האופן והנסיבות שנלוו להיווצרותם, וכן לחוויה הסובייקטיבית והאישית שלכם. האם אתם חשים כאב שורף, לוחץ או דוקר, ומהן הפעילויות או הגורמים שמחמירים או מקלים עליו? – לכל אלו משמעויות חיוניות לאבחון שלכם.

בדיקה גופנית ואבחון במגע

באמצעות לחיצות ומגע באזור הגב, נוכל לאתר את החוליות הכאובות, ובמקרים מסוימים אף את אזור הפריצה, במידה והתרחשה.

הבדיקה הגופנית כוללת גם בחינה של טווח התנועה שלכם במתיחות ומנחים שונים, וכן התבוננות על היציבה הטבעית שסיגלתם לעצמכם (פריצות דיסק רבות מתרחשות על רקע יציבה לקויה).

לעתים יעלו במהלך הבדיקה הגופנית בעיות רפואיות אחרות שעשויות להוות את שורש הבעיה, כמו דלקת סיאטית (המכונה סיאטיקה), דלקות במפרקי הירך או עצם העצה ועוד. האבחון במגע יתבצע לא רק על אזור הכאב, אלא גם במוקדי שיקוף ואבחנה נוספים בגוף, על פי הרפואה הסינית והיפנית, כמו בבטן.

בדיקות מעבדה

חשוב להדגיש, שבדיקות מעבדה וספירת דם, מהווים רק אמצעי עזר לאבחנה, ואנו נפנה אתכם לבצען רק במיעוט המקרים בהם קיים צורך ספציפי בכך. ספירת דם עשויה לסייע באיתור גורמי דלקת וסמנים ראומטיים המעידים על דלקת פרקים שיגרונית, במידה וקיים חשד סביר לקיומם, על בסיס התשאול והבדיקה הגופנית.

בדיקות הדמיה

גם בדיקות הדמיה מהוות במרפאת אלטרנטיבה רק אמצעי לאישוש הנחות מושכלות העולות מתוך תהליך התשאול והאבחון במגע. במידה והגעתם כבר עם תוצאות של בדיקות הדמיה שהתבצעו, נבקש מכם להביא אותן אתכם, על מנת להקל על האבחנה המדויקת והיעילה של מצבכם.

לצד זאת, חשוב להדגיש כי בדיקות הדמיה מדגימות במקרים רבים פתולוגיות אקראיות שעשויות להיות בלתי סימפטומטיות אצל אנשים רבים. לפיכך, נפנה אתכם לבדיקות הדמיה כמו בדיקת רנטגן, MRI, CT ו- EMG, רק במצבים בהם קיים חשד סביר וצורך ממשי לבצען.

טיפול בפריצת דיסק מותני

טיפולי פיזיותרפיה

טיפולי הפיזיותרפיה מסייעים להחזיר לגוף את מלוא טווח התנועה לאחר פריצת הדיסק, ולהפיג את הכאבים, באמצעות שילוב של עיסוי, חימום האזור הפגוע, דיקור יבש מערבי, וטיפול הידרותרפי בבריכת שחייה.

בנוסף, במהלך טיפולי הפיזיותרפיה תיבנה עבורכם תכנית אישית לתרגול ומתיחות מתאימות, אשר יחזקו את שרירי הגב וימנעו את חזרתה של הבעיה.

דיקור נוירולוגי-אורתופדי

דיקור הקרקפת, בשיטת YNSA, מסייע לטפל בבעיה מהשורש וכן לשכך את הכאבים, בעזרת איזון נוירולוגי דרך ערוצים עצביים. ערוצים אלו ממוקמים באזור הקרקפת, ומדוקרים במחטים דקיקות ועדינות ביותר, להשגת אפקט טיפולי יעיל ומהיר, והשפעה רבת עוצמה המשככת כאב ומקדמת ריפוי ואיחוי של הפגיעה.

טיפול בנקודות הטריגר

שיטת טיפול אפקטיבית זו, הנה נגזרת של הפיזיותרפיה. ההשפעה המשחררת והמפיגה כאבים מושגת באמצעות לחיצות על נקודות הטריגר, שהן למעשה אזורים בהם רקמה דלקתית חסומה בתוך רקמת החיבור שעוטפת את השרירים, באופן שמשבש את התפקוד העצבי וגורם לכאב. הלחיצה על גבי נקודות הטריגר משחררת אותן, ובעקבות כך את השריר והיחידה המוטורית המקומית כולה, וכן מרחיבה את טווח התנועה.

טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים

הטיפול במכשיר המפיק פולסים אלקטרומגנטיים, ואשר זכה לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (F.D.A), מתאים את תדירותו, עוצמתו וצורתו של גל השדה החשמלי לצרכיו האישיים של כל מטופל. הטיפול משפיע על רמת התא, משפר ומאיץ את תהליכי האיחוי וההחלמה ואת אספקת הדם התקינה לאזור הפגוע  לאחר פריצת הדיסק. בנוסף, משפיע הטיפול ברמה העצבית ומסייע לשיכוך כאבים מתקדם.

מחטי דיקור, פרח וכדורים מצמחי מרפא
מחטי דיקור, פרח וכדורים מצמחי מרפא
כתבות וסרטונים
טיפול משולב בפריצת דיסק
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ