פריצת דיסק צווארי

האם יש לכם כאבים חזקים המקרינים אל הזרועות? האם חוויתם כאבי צוואר עזים? ייתכן כי אתם סובלים מפריצת דיסק צווארי.
למרפאות אלטרנטיבה טיפול יעיל במיוחד עבור פריצת דיסק צווארי המשלב פיזיותרפיה מיוחדת, דיקור נוירולוגי וקרניו סקראל.

מהי פריצת דיסק צווארי?

עם הזמן, עקב לחצים מכניים, יווצרו קרעים קטנים בטבעת החיצונית, האנולוס – טבעת ששומרת על הנוזל הפנימי של הדיסק, דמוי ג’ל, הנקרא נוקלאוס (nucleus). הנוזל הפנימי יצא דרך הקרעים הקטנים וזוהי למעשה פריצת הדיסק בצוואר. אם הדיסק פורץ לעבר חוט השידרה או לעבר שורש של עצב שדרתי, קרוב לוודאי שיתרחשו סימנים נוירולוגיים – סימנים של פריצת דיסק צווארי.

כיצד מתרחשת פריצת דיסק צווארי?

בעמוד השידרה מתרחשים תהליכים ניווניים, ששכיחותם עולה עם הגיל.

פריצת דיסק צווארי עלולה להתרחש כתוצאה מחבלה או תנועה פתאומית (מצב המכונה בד”כ כבקע חולייתי) או כתוצאה מתהליך ניווני (תהליך ארוך יותר הנוצר באופן הדרגתי). שינוי ניווני מתבטא באיבוד הנוזל של הדיסק.
דיסק שחוק ובלוי (Aging Disc) מאבד את יכולת ספיגת הזעזועים שלו, מאבד את האלסטיות שלו ויכול להפוך לדק בצורה כזו, שהחוליה הנמצאת מעל לדיסק תיגע בחולייה השנייה שנצאת מתחת לדיסק הצווארי השחוק ו/או תחליק אחורה וקדימה.

גורם נוסף של פריצת דיסק צוואר הוא הזדקנות הדיסק ושחיקתו או צמיחה של מבנים גרמיים (זיזים גרמיים הנקראים גם אוסטיאופיטים) על גוף החולייה או על פתחים המצויים בצידי החולייה, שדרכם יוצאים העצבים השדרתיים. במצב כזה סיכוי גבוה להקרנה עצבית בידיים, בכתף, או באיזורים אחרים המעוצבים על ידי העצב השדרתי היוצא מאותה חולייה.

פריצת דיסק בצוואר תסמינים

• נימולים, הירדמויות ו/ או תחושת שריפה בכפות הידיים או בחלק מאצבעות הידיים, נימול בידיים
  • כאבי כתף המוקרנים מהצוואר
  • כאבי צוואר
  • כאבים בין השכמות המוקרנים מהצוואר
  • חולשה בגפיים הנובעת מלחץ על שורש העצב
  • סחרחורת
  • כאבי ראש
  • מיגרנה
  • טיניטוס (טינטון)

מהן החוליות בסיכון?

יש 2 קבוצות עיקריות של חוליות שעלולות להיפגע:

• פריצת דיסק צווארי c5-c6
  • פריצת דיסק צווארי c6-c7
תמונה שמתארת את תופעת פריצת הדיסק הצווארי הלוחצת על העצבים

המחשה של פריצת דיסק צווארי הלוחצת על העצבים

שיטות טיפול בפריצת דיסק

שיטות טיפול בפריצת דיסק צווארי ברפואה אלטרנטיבית וקונבנציונאלית

פריצת דיסק צווארית הוא מצב רפואי שנוצר מסיבות שונות ביניהן: חוסר איזון בגב העליון, מצבים בהם כתף אחת גבוהה יותר מהשנייה, לחץ על הכתפיים (מצבים של סטרס), הקרנה של האגן על הצוואר, דפוסים לא נכונים בחיי היומיום, חוסר במגנזיום ועוד.

מי שסובל מפריצת דיסק צווארית, סובל מכאבים עזים בצוואר, מחוסר נוחות ותפקוד בחיי היומיום, וכאבים שיכולים להוביל למיגרנות, כאבי ראש וסחרחורות ואף נימול בידיים וברגליים – מה שפוגע באיכות החיים במידה רבה.

• טיפול בפריצת דיסק צווארי ברפואה הקונבנציונלית: הניתוח האנדוסקופי משמר ומשפר את תנועת הצוואר.במהלך הניתוח מוצאים חלק מהדיסק הצווארי או מהרקמה שלוחצת על ומייצרת את הכאב.
  • טיפול בפריצת דיסק צווארי ברפואה האלטרנטיבית: הטיפול מבוסס על אסטרטגיה של הורדת הכאב העצבי המוקרן מחוליות הצוואר. הטיפול כולל הרפייה של שרירי חגורת הכתפיים והצוואר ומעודד את זרימת הדם באזור.

בנוסף, המגמה היא לתקן את חוסר האיזון שנוצר בגב העליון, אשר מקשה את הצוואר וגורם לכאבים עזים.בשלב האבחון חשוב לבדוק האם כתף אחת גבוהה יותר מהשנייה. אבחון זה הוא חלק אינטגראלי מהטיפול, שכן הצוואר והכתף חולקים שרירים משותפים – מה שעלול לערער את היציבות של חוליות הצוואר. לאחר מכן, ניתן לטפל באזור במגוון דרכים ביניהן: דיקור, פיזיותרפיה, גלי הלם, צמחי מרפא ושיטות נוספות.

כיצד מתבצע טיפול אלטרנטיבי לפריצת דיסק צווארי

לאחר האבחון, שמטרתו להבין מהם השרירים המעורבים בצוואר, ואילו קבוצות שרירים מעורבות בשכמות וגב העליון, חשוב לדעת מה מקור הבעיה: האם הבעיה היא מהאגן? האם נובעת מחוסר איזון? מעקמת? מסטרס? מכיווץ של הצוואר?

בנוסף יש להתבונן בצילומי ה CT וה- MRI ולבצע בדיקות ידניות של החוליות.

חשוב ללמוד את ההתנהגותו של המטופל בחיי היומיום, ללמוד את הדפוסים הפיזיים והנפשיים שלו, מהי סביבת עבודתו, האם חש לחצים המוקרנים לאזור הצוואר, ומה בדיוק יוצר את הכאב.

שיטות טיפול טבעיות בפריצת דיסק צווארי

• דיקור נירולוגי לפריצת דיסק צווארי – טיפול זה, הוא אחד הטיפולים הבטוחים ביותר בכל הנוגע לטיפולי צוואר ועמוד שדרה. הדבר טמון בכך שהדיקור לא נעשה באזור הצוואר אלא בשדר לקליפת המוח, דרך גירוי של הקליפה מדיקור הנעשה במקום אחר בגוף המדמה את הצוואר – כמו למשל דיקור באזור כף היד. העניין חשוב במיוחד בצוואר ובחוט השדרה, מה שהופך את הטיפול, לטיפול מונע עדין.
  • טיפול בפולסים אלקטרו מגנטים – טיפול הנעשה בשדות מגנטים באזור הפגוע. טיפול זה נעשה על ידי כיפות טיפול, הנראות ממש כמו מכשיר MRI. הטיפול משפר הולכה עצבית, מרפה שרירים, מרפא את הרקמות הפגועות ועוזר להחלמה של העצבים בעמוד השדרה. הטיפול הוא טיפול שמרני עם כיפה שאינה נמצאת על הצוואר והיא נמצאת באוויר ובכך אינה דבוקה לצוואר. המכשיר עצמו משדר שדה מגנטי בפעימות משתנות ומשך הזמן של הטיפול עומד על 30 דקות, כאשר לעיתים יש הרגשה של חום או עקצוץ אך הטיפול הינו ללא כאבים והוא נחשב טיפול עדין.
  • טיפול בפיזיותרפיה – טיפול פופולארי במיוחד, המשלב תרגילים, עיסוי ידני עדין שלא מבוצע על עמוד השדרה שמטרתו להרפות שרירים ולעודד את הגוף להחלמה.
    טיפולים נוספים

דיקור וצמחי מרפא יכולים לסייע במצב בו הסיבה לפריצת הדיסק היא סטרס.

כיצד מונעים פריצת דיסק צווארית?

• חשוב להפחית סטרס מאורך החיים שלנו, פעילות פיזית מעיקה ולחצים שמוקרנים באופן ישיר על אזור הצוואר.
  • מוטב לעבוד בעבודות עם מינימום לחץ שמופעל על הצוואר.
  • יש לשתות מים בכמות גדולה, עד שניים שלושה ליטרים ביום.
  • חשוב לאכול נכון להתייעץ עם תזונאית על תזונה נכונה.
  • כדאי ללמוד איזה תרגילי נכונים לצווארכם, כמו תרגילי יוגה לשחרור כאבים בצוואר.

מספר תרגילים לחיזוק הצוואר והקלה על כאבים

רוב תרגילי הצוואר הינם תרגילים המזכירים מעט יוגה, ולכן יש לחמם את האזור לפני תחילת התרגילים. את התרגול יש להתחיל בעמידה נכונה או ישיבה זקופה, יש לנשום פנימה, לנשוף החוצה להרפות את הגוף.

1. שבו על הרצפה כשרגליכם משולבות או בכיסא עם הרגליים שטוחות על הרצפה, מתחו את זרוע ימין לכיוון ברך ימין או בצדו הימני של הכיסא. הניחו את יד שמאל על החלק העליון של הראש ולאט לאט הטו את הראש לצד שמאל. הפעילו לחץ עדין עם היד כדי להגביר את המתיחה והחזיקו כך כ- 30 שניות. החליפו צדדים ובצעו שנית.
  2. השתמשו בשתי הידיים כדי לבצע מתיחה טובה לעורף ולגב העליון. שבו או עמדו בפיסוק קל, הצליבו את הידיים והניחו אותן על החלק התחתון של ראשכם. השתמשו בכריות הידיים על מנת לדחוף בצורה עדינה את הראש לכיוון הברכיים, אותם תרימו אחת אחת בעדינות אל הראש, הקפידו על גב ישר. הישארו שלושים שניות בכל פעם.

תרגילים אלו כדאי לתרגל בכל יום. התרגול מסייע להקלה בכאבים, לרגיעה ומשפר את איכות החיים.

האם מי שסובל מפריצת דיסק צווארית נחשב מוגבל?

לעיתים פריצות דיסק צווארית יכולות להתרחש במקום העבודה, בין אם מדובר בעבודה פיזית או משרדית. יתרה מכך, פריצת דיסק צווארית עלולה לגרום לקשיים בתפקוד היום יומי, לירידה ביכולת העבודה והתפוקה וכנגזרת מכך פגיעה בעיסוק והשכר.

לכן, אנשים שסובלים מבעיה זאת יכולים להגיש תביעה לביטוח לאומי כדי לממש זכויות כגון קצבת נכות או כל הטבה הקשורה למי שסובל ממגבלה והוכר ככזה.

כתבות וסרטונים
כאבים חזקים בעורף
כאבים בעורף
כאבי עורף הם תסמין נפוץ ושכיח מאוד באוכלוסייה הכללית וישנם גורמים רבים מאוד שיכולים להוביל להתפתחות של כאבים אלה - כיצד מטפלים בבעיה במרפאות אלטרנטיבה? קראו