טיפול בעצירות באמצעות רפואה סינית

עצירות כרונית

מהי עצירות על פי הרפואה הסינית? הידעתם? על פי ראייתה של הרפואה הסינית, אדם שלוקח לו הרבה זמן לתת צואה (אלו שיושבים הרבה זמן ופשוט.. לא יוצא להם) סובל גם הוא מעצירות.

על פי התיאוריות של רפואה סינית, קיימים שלושה סוגי עצירות:

• יציאה פעם ב 3- 4 ימים (עפ”י הרפואה הסינית אמורה להיות יציאה בכל יום).
  • יש מתן צואה בכל יום אך היא קשה ו/או יבשה.
  • יש מתן צואה בכל יום אך יש קושי להוציאה.

כלומר עצירות אינה מסתכמת רק במצב שבו אין צואה.

מדוע נגרמת עצירות על פי הרפואה הסינית?

• מצב רגשי – דכאון, כעס או תסכול, שגורמים לתקיעות ה- Qi בגוף (האנרגיה הזורמת ברחבי הגוף). התקיעות הופכת לחום ואש והאנרגיה שזורמת במעיים אינה מווסתת. בד”כ במצב רגשי יופיע כאב בצלעות, נפיחות בטנית, פה וגרון יבשים, אי שקט ועצבנות, עצירות ושלשול לסירוגין.
  • תזונה לא נכונה ואוכל חריף – אוכל חריף צורך את הנוזלים וגורם ליובש במעיים. הצואה במצב כזה תהיה יבשה וקשה. כמו כן יופיעו סימפטומים נוספים כגון פה יבש, צמא וטעם מר בפה.
  • מחלות כרוניות – מחלות שמערבות חום או שצורכות את הנוזלים.
  • חסר Qi – אין כוח שדוחף את הצואה מטה (למעשה בראייה מערבית אין פריסטלטיקה מספקת במעיים). לחסר Qi מתלווים סימנים כגון: עייפות רבה, הצואה היא לעיתים רכה, נפיחות בטנית. מדובר בד”כ באנשים שנאלצים להישאר בשירותים הרבה זמן וצריכים להתאמץ על מנת לתת צואה.
  • חסר דם – אין לחלוח של המעיים והצואה יבשה וקשה, לחסר דם מתלווים סימנים כגון: פנים חוורות, גוף לשון חוור, כאבי ראש, סחרחורות, מחזור עם דימום מועט.
  • טיפול תרופתי שמשפיע על הצואה.
  • חסר יאנג – הצואה אולי תהיה יבשה, הגפיים קרות, יש רתיעה מקור, כאב בברכיים או בגב תחתון.

הטיפול בעצירות על פי רפואה הסינית

• צמחי מרפא סיניים המותאמים באופן אישי למטופל ומטפלים בעצירות עפ”י האבחנה שהתקבלה. כך, למשל, אצל מטופל שאובחן אצלו חסר דם – יינתנו צמחים המחזקים את הדם ומלחלחים את המעיים.
  • דיקור סיני – יעיל מאוד לבעיות עצירות, במיוחד אם הן על רקע רגשי (מתח, עצבנות וכדומה ).
  • טיפול בתזונה סינית – המלצות תזוונתיות לשיפור הפריסטלטיקה של המעיים וללחלוח המעיים.
  • מוקסה (לענה) – צמח שמחמם ומניע דם באיזור המעיים – למקרים שבהם העצירות נגרמת על רקע קור בגוף (חסר יאנג).
  • שינוי דפוסי התנהגות של המטופל – למשל מתן צואה בשעה קבועה בבוקר.

טיפול מהשורש בעזרת רפואה סינית

לסיכום, רפואה סינית מטפלת בעצירות בצורה יעילה ובטוחה. ואולי החשוב מכל: יכולתה של הרפואה הסינית לאבחן את הסיבות לעצירות, מאפשרת שילוב כלים מעשיים שימנעו בהמשך את הישנותה של העצירות.

עצירות – למה לא להשתמש במשלשלים?

חשוב לזכור שחומרים מסויימים, שמהם מיוצרים חלק מן המוצרים שמטפלים בעצירות הם למעשה משלשלים הפוגעים בגוף לאורך זמן וגורמים לבעיות הבאות:

• נוצרת תלות וללא שימוש במשלשלים אין יציאה.
  • יכולת הספיגה בגוף נפגעת וחומרים חיוניים (אלקטרוליטים) ואנזימים נשטפים מן הגוף.
  • מתפתח מצב הנקרא: “מעיים עצלות “– המעיים , כמו כל שריר בגוף, זקוקות ל “תרגול” – ברגע שיש תלות במשלשלים – עם הזמן המעיים יאבדו את יכולת הפריסטלטיקה (התנועה) הטבעית שלהן.
  • נוצרת חולשה גדולה בגוף ותופעות של אי נוחות המתלוות לשימוש במשלשלים ובתרופות למיניהן.