h

תזונה סינית

תזונה סינית
תזונה סינית

המטופלים באלטרנטיבה מקבלים יעוץ תזונתי וטיפול בתזונה סינית. הייעוץ מתאים למטרת הרזייה, לסובלים מבעיות כרוניות כמו מחלות עיכול (מעי רגיז, צרבות, כאבי בטן, עצירות) וכמובן לכל אחד ואחת שרוצים לאזן את גופם, להגביר את תפקוד המערכת החיסונית ולחזק את מערכות הגוף.

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

טיפול בתזונה סינית לעומת ייעוץ תזונתי קונבנציונלי

יעוץ תזונתי קונבנציונלי מתייחס בעיקר לערכם הקלורי של מזונות ולא לוקח בחשבון את אופיו האנרגטי של האדם, בעוד שהתזונה הסינית מותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופל, וזאת לאחר אבחון מקיף ברפואה סינית מסורתית.
ההמלצות כוללות קבוצת מזונות ותוספי מזון המתאימים לאופיו האנרגטי של המטופל. כך למשל, לאדם הסובל מחום (מזיע המון,תחושת חום במהלך היום, צמא, פה יבש), בייעוץ התזונתי הסיני יומלצו מזונות “קרים” באנרגטיקה שלהם ותינתן לו רשימה של מזונות בעלי אנרגטיקה חמימה, עם המלצה להפחית את צריכתם או להימנע מהם כליל, לפחות עד שמצב החום יוטב.

יתרון נוסף לתזונה סינית הוא בכך שהרפואה הסינית יודעת לאבחן חולשה/חוסר איזון באיבר מסויים, יעוץ תזונתי יודע להמליץ על מזונות שהם ספציפיים לחיזוק איבר זה או אחר.

בעיות מטופלות

דוגמה ליתרונה של תזונה סינית: סיפור מקרה

העובדה שייעוץ תזונתי קונבנציונלי אינו לוקח בחשבון את אופיו האנרגטי של האדם, יכולה להסביר, למשל, את המצב בו נתקלים אנשים רבים, שאוכלים מעט (למשל רק סלט ירקות) ומייד מרגישים נפיחות בטנית ותחושת כבדות.
עפ”י הרפואה הסינית, קרוב לוודאי שאנשים אלו סובלים מחסר צ’י של הטחול או מלחות במערכת העיכול, ויש להתאים להם מזונות שלא יוצרים ליחה ובנוסף מחזקים את הטחול ואת אש העיכול.
כמו כן, לאנשים אלו לא מתאים אוכל שהוא קר באנרגטיקה שלו – ומומלץ שיאכלו את הירקות מבושלים וכמה שפחות טריים.

תזונה סינית לחולי פסוריאזיס

על פי הראייה של הרפואה הסינית, במחלת הפסוריאזיס מעורבים בד”כ חום באיברים הפנימיים, חום ולחות הנמצאים בשכבת העור החיצונית (לעיתים הם השתקפות של חום פנימי שנמצא באיברים הפנימיים בגוף). העור, כאמור, הוא מראה של התהליכים המתרחשים בתוך הגוף.

במונחים של רפואה מערבית, הימצאות רעלנים בגוף ופסולת במעיים שלא מנוקזת ביעילות תורמים אף הם להתפרצות של פסוריאזיס ולהישנות של המחלה.

מכאן ברור שאסטרטגיית טיפול הכוללת טיפול בקרמים ובמשחות חיצוניות בלבד (ולא משנה אם הן על בסיס קורטיזון או לא) נידונה לכישלון ברוב המקרים.

אז מה באמת משפיע על הפסוריאזיס?

האימרה “אתה מה שהינך אוכל” נכונה במיוחד בהקשר של פסוריאזיס ומחלות עור נוספות. כיום ידוע על רשימה של מזונות שנחשדים בגרימת התפרצויות עוריות אצל הסובלים ממחלות עור.

כמובן שמה שנכון לגבי חולה פסוריאזיס אחד לא נכון בהכרח לגבי השני, אך מומלץ להימנע מקבוצת המזונות הבאים:

  • מזונות חריפים (תבלינים חריפים, פלפל שחור, שום)
  • אלכוהול על מגוון צורותיו (כולל יין)
  • תזונה שומנית (עוגות, שוקולדים, בצקים)
  • מזונות בעלי איכות אנרגטית חמה כגון קפה, בשרים מסויימים (במיוחד בשר אדום)

המלצות תזונתיות מקיפות ניתנות לכל מטופל הסובל ממחלות עור, לאחר אבחון מסורתי ברפואה סינית.

עקרונות תזונה סינית בשילוב רפואה סינית

תזונה נכונה היא חלק חשוב מאוד ובלתי נפרד מהתהליך הטיפולי. רפואה סינית כוללת מספר שיטות טיפול, ביניהן דיקור סיני, תזונה סינית, טווינה ובמקרים מסויימים צמחי מרפא סיניים.

האדם הוא שילוב של רוח וחומר, כאשר אנרגית החיים הקרויה צ’י – מאפשרת לו להתקיים ולתפקד כראוי. איכות וכמות הצ’י מושפעות בצורה ישירה מגורמים כמו תזונה, רגשות, ואורח חיים (פעילות גופנית וכדומה) אך בעיקר מתזונה.

הסינים, בדומה לכל עם אחר שהתפרנס וחי מהאדמה, היו חייבים להבין את חוקי הטבע. קיומם היה תלוי בהבנת הסביבה, המחזוריות ועולם התופעות המשתנות תדיר. הם הבינו שבדיוק כפי שמשתנה העולם החיצוני הסובב אותם, כך משתנה גם עולמו הפנימי של האדם – הסמוי מן העין. הם קלטו באופן אינסטינקטיבי, שתהליכים הפועלים בתוכם עוקבים אחר אותם חוקים הפועלים על הטבע. כך, למשל, כאשר השמש שוקעת בערב – גם בתוך גוף האדם מתרחשת שקיעה, מערכת העיכול מאיטה את פעילותה והגוף מתכוונן לעבר שנת הלילה – סיבה מספיק טובה לכך שיש לאכול את ארוחת הערב בערב ולא בלילה!!

כמה הנחיות תזונתיות של רפואה סינית שנכונות עבור כולם:

  • להימנע מאכילת יתר. אכילת יתר היא אחת הסיבות העיקריות להזדקנות יתר. לא לאכול עד שובע (“אין מספיק אוכל בעולם להאכיל נפש רעבה” ). המלצה זו אינה רק הראשונה, אלא ,גם ,החשובה ביותר.
  • לעסו הרבה – לוקח זמן עד שמרכז השובע במוח משדר תחושת שובע. בכל פעם שתקחו מהצלחת – הניחו את הכף בצלחת, “התרחקו” מהצלחת עד לביס הבא – תראו שאתם אוכלים בהרבה פחות ממה שתכננתם – בדוק!!
  • התזונה צריכה להיות מגוונת ככל האפשר- כך הגוף מקבל מספיק מרכיבים חיוניים.
  • מומלץ מאוד להמעיט בחלבון מן החי- מעמסה כבדה על מערכת העיכול ומכבה את “אש העיכול”. להחליף חלק מארוחות הבשר בשילוב של דגן מלא (אורז מלא, דוחן, קינואה, כוסמת מלאה, וכד’) + קטניה (שעועית שחורה, מאש, חומוס ופולי סויה) = שילוב שנותן חלבון מלא. השילוב של קטניה ודגן מלא עשיר בויטמינים מקבוצת B, בברזל, עתיר סיבים תזונתיים וגם יטפל בעצירות, אם יש כזו.
  • להימנע ככל האפשר מהמוצרים ה”לבנים”- קמח לבן, סוכר לבן, ממתיקים – כולם חסרי ערך תזונתי, נחשבים כיוצרי ליחה ולחות בגוף – תזונה שמתבססת עליהם היא כמו לתדלק מכונית במים במקום בדלק! במקום זאת לעבור למוצרים המלאים: לחם מקמח שיפון מלא ,דגנים מלאים. אם כבר סוכר – לצרוך סוכר חום מגידול אורגני.
  • קפה- מומלץ לא לצרוך יותר מכוס אחת ליום – במינונים גבוהים גורם לחום בגוף, ממכר,פוגע בספיגת המזון בגוף ויוצר אצל חלק מהאנשים מתח, עצבנות ומעי רגיז. גם אם הקפה ממריץ אתכם (וסביר להניח שזה רגעי) – המריצו עצמכם בפעילות גופנית כמו הליכה מהירה, טאי-צי’, צ’י- קונג או פעילות אירובית.
  • לצמצם את כמות המיצים – גם אם הם טבעיים – זכרו: טבעי הוא לא בהכרח בריא! המיצים עשירים בסוכר, יוצרים לחות וליחה בגוף.
  • להימנע ממזון קר ומשתייה קרה- מזון קר הוא למשל ירקות ופירות שמוציאים מהמקרר ואוכלים מייד, כמו חלב קר ומיצים קרים. מזון עשוי להיות קר גם מבחינה אנרגטית: עגבנייה,למשל, גם אם לא היתה במקרר, היא מאוד קרה.
  • להימנע ממזון מתובל מדי וחריף מדי- לאותם אלו שאוכלים סחוג עם חומוס במקום לאכול חומוס עם סחוג. החריף במינון גבוה מכלה את ה-Yin. להימנע ממזון מלוח מדי – מקרר מאוד ולאורך זמן מחליש את הכליות.
  • ללעוס את המזון כמה שיותר- הקיבה משולה למדורה. למי שבילה אי-פעם במדורות ל”ג בעומר, דמיינו לעצמכם כי כאשר לא לועסים אתם “זורקים” בולי עץ במקום זרדים למדורה – ומכבים אותה! מבחינה פיסיולוגית, לעיסה של המזון יחד עם הרוק המצוי בחלל הפה, יוצרים עיסה מהמזון ולקיבה יש מספיק זמן כדי להפריש אנזימים שיעכלו את המזון).
  • לא לשתות בזמן הארוחה (זוכרים את המדורה? מים גם מכבים את המדורה!) אם ממש צריכים אז רק שתייה חמה.
  • יש לאכול לאט ובנחת, לא כשמתוחים מדי, ולא מול גורמים מסיחים כמו עיתון/ טלוויזיה. הצ’י (= הכוונה) שלכם צריך להיות מושקע באכילה ולעיסה בלבד. ולמי שהמחשבות נודדות לו בשעת הארוחה – לספור את הלעיסות.
  • רצוי לאכול ארוחה אחרונה בסביבות השעה 18:00-18:30 וכעיקרון 3 שעות לפחות לפני השינה. ארוחות לילה משבשות את תפקוד מערכת העיכול (חוץ מזה שזה גם לא תורם לגיזרה..) ויוצרות עומס על הכבד, שגם כך “קורס” מעומס הרעלים שאנו מקבלים מהאוויר, מהמזון וממצבים רגשיים.
  • עישון- “תזונה” מאוד לא בריאה ועל “נפלאותיו” לא צריך להרחיב – מספיק לפתוח מנועי חיפוש באינטרנט ולהקיש את מילות המפתח: “מחלות ריאה”, “נזקי עישון”. ולמי שלא יכול לוותר- שם המשחק הוא מינון! – להפחית במינון כמה שיותר ולנסות להבין למה כ”כ זקוקים לסיגריה (רבות הן הדרכים להירגע).
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ