פריצת דיסק ב L4-L5

פריצת דיסק

עמוד השדרה האנושי הוא לא פחות מפלא הנדסי מתוחכם. תפקידיו העיקריים הם לייצב את הגוף ולהגן על חוט השדרה והוא מורכב סך הכול מ-24 חוליות הממוקמות בין הצוואר למותניים ומשמונה עד עשר חוליות נוספות שחלקן מאוחות בעצם העוקץ ועצם העצה.

בין החוליות ישנן טבעות סחוסיות המכילות ג’לטין, הנקראות דיסקים בין חולייתיים. הדיסקים מאפשרים בין היתר את התנועתיות של עמוד השדרה ובנוסף משמשים כבולמי זעזועים.
אם אתם סובלים מפריצת דיסק ומעוניינים להבין מהי הסיבה שגרמה לכך, מומלץ לשלב טיפול אלטרנטיבי דוגמת דיקור סיני שיעזרו להתמודדות עם הבעיה.
על מנת להתמודד טוב יותר עם הבעיה כדאי קודם כל להכיר אותה מקרוב.

מהי פריצת דיסק ב L4-L5?

כאשר מופעל עומס יתר חוזר ונשנה על עמוד השדרה, הדיסקים הבין חולייתיים עשויים להגיע למצב שבו קצב השחיקה שלהם יהיה גבוה יותר מקצב ההתחדשות. במצב כזה עלולה להתרחש פריצת דיסק. פריצת דיסק היא פציעה שבה המבנה המפריד בין החוליות לא יכול לשכך את הזעזועים כראוי והחולה צפוי לסבול מכאבים. מעבר לכך, כאשר צורתו של הדיסק הבין חולייתי מתעוותת מפאת העומסים המופעלים עליו, הוא עלול לזלוג לכיוון תעלת השדרה ולגרום למגוון רחב של תסמינים נוירולוגיים כמו חולשה בשרירי הרגליים ואפילו שיתוק. מבין כל האזורים לאורך עמוד השדרה, האזור המועד ביותר לפורענות ושבו מתרחשת פריצת דיסק בשכיחות הגבוהה ביותר, הוא עמוד השדרה המותני, בדגש על הדיסק הממוקם בין חוליה L4 לחולייה L5. סך הכול בין 45-40 אחוז מפריצות הדיסק מתרחשות בין חוליות אלה.

שמן של החוליות נגזר מהמיקום שלהן לאורך עמוד השדרה:

• חוליות הצוואר – בעמוד השדרה הצווארי ישנן שבע חוליות סך הכול. חלק זה של עמוד השדרה נקרא בלעז cervical ולכן החוליות באזור זה מסומנות באות C: החוליה העליונה ביותר נקראת C1, זו שמתחתיה נקראת C2 וכך עד C7.
  • חוליות החזה – בעמוד השדרה החזי ישנן 12 חוליות סך הכול, המחוברות כל אחת מהן לזוג צלעות (ימנית ושמאלית). החוליות בעמוד השדרה החזי מסומנות באות T (Thoracic), כך שהחוליה העליונה ביותר נקראת T1 והתחתונה נקראת T12.
  • חוליות המותן – בעמוד השדרה המותני ישנן חמש חוליות בלבד, הנושאות את המשקל של פלג הגוף העליון. חוליות אלה מסומנות באות L, כשהחוליה העליונה נקראת L1 והתחתונה נקראת L5.

טיפול בפריצת דיסק ב L4-L5

נהוג לסווג את כל סוגי הטיפולים לפריצת דיסק באופן כללי לשתי קבוצות עיקריות: טיפולים שמרניים וטיפולים פולשניים. בניגוד למה שרבים בקרב הציבור הרחב נוטים לחשוב, נראה כי כעשרה אחוז בלבד מהמטופלים הסובלים מפריצת דיסק, אכן יזדקקו בסופו של דבר לטיפול ניתוחי. זאת כיוון שברוב המקרים ניתן יהיה להגיע להחלמה ולהמשיך לתפקד בצורה תקינה באמצעות טיפול שמרני בלבד. כמו כן הטיפול השמרני כולל מגוון סוגים של טיפולים שניתן לסווגם בגסות לשתי קבוצות: הטיפולים האלטרנטיביים והטיפולים הקונבנציונליים. הטיפולים הקונבנציונליים כוללים בין היתר שימוש בתרופות לשיכוך כאבים, נוגדי דלקת שאינם סטרואידים וסטרואידים, פיזיותרפיה ועוד. הטיפול האלטרנטיבי כולל בין היתר שיטות טיפול כמו דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד.

טיפולים אלטרנטיביים לפריצת דיסק L4-L5

היופי ברפואה האלטרנטיבית הוא שההתייחסות למטופל היא בעלת אופי הוליסטי. אי לכך, המטפל לא יתמקד באופן ספציפי בתסמין או בבעיה המסוימת בגינה הגיע המטופל לקליניקה. תחת זאת הוא ינסה להבין מה הם הגורמים העמוקים לבעיה ולאילו בעיות מהווה פריצת הדיסק ביטוי. כך לדוגמה במקרים רבים מתברר שהמטופל סובל מחוסר תמיכה או חוסר יציבות והדברים מוצאים ביטוי בגב התחתון. ישנו מגוון רחב ביותר של טיפולים אלטרנטיביים שיכולים להתאים לסובלים מפריצת דיסק בחוליות L4-L5. בין היתר ידוע כיום כי דיקור סיני יכול להקל בצורה משמעותית על הסובלים מכאבי גב תחתון והדבר נכון גם לגבי רפלקסולוגיה ושיאצו. באמצעות טיפול נטורופתי ניתן לסייע למטופל לסגל אורח חיים בריא יותר ואף לסייע לו להפחית מהעומסים שבהם נתון עמוד השדרה שלו ובנוסף ניתן לסייע רבות לסובלים מפריצת דיסק ב-L5-L4 באמצעות דיקור יפני, טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים וטיפולי פיזיותרפיה.

הגישה המודרנית לטיפול בפריצות דיסק דוגלת בכך שחשוב להימנע ממנוחה מוחלטת וכי יש לשמור על אורח חיים פעיל במידת האפשר. זאת כיוון שכשהגב נמצא בתנועה, משך ההחלמה צפוי להיות קצר יותר. לפיכך כדאי לשקול גם את האפשרות של הצטרפות לשיעורי יוגה, פלדנקרייז, צ’י קונג או טאי צ’י. במקרים שבהם קיים נזק נוירולוגי או למטופלים לאחר ניתוח, כדאי גם כן להתעניין בנוגע לשיטת פאולה, המסייעת רבות בין השאר לסובלים מבעיות שליטה על הסוגרים כתוצאה מבעיות נוירולוגיות שונות.