הסתיידות בכתף

כאבי כתף

הסתיידות בכתף או בשמה התקני: “דלקת מסוידת של גידי הכתף”, היא בין הגורמים השכיחים המובילים להופעת כאבים באזור הכתף.

שמה של התופעה הסתיידות בכתף, נובעת מגופי הסידן השוקעים בבורסות מפרק הכתף ועל גבי גידי הכתף.
התופעה מתבטאת במשקעי סידן בין קבוצת גידי הכתף ובאמתחת הבורסה והמעטפת. בעיקר בגיד הסופרה ספינטוס SUPRA SPINATUS. לקבוצת גידי הכתף נקראת ROTATOR CUFF ביניהם עובר גיד הסופרה ספינטוס – זהו גיד עם סבירות גבוהה מאוד להיווצרות של הבעיה זאת.
גיד הסופרה ספינטוס עובר במרווח הצר שבין עצם ראש הזרוע לבין הרצועות שמייצבות את עצם הבריח לזיז עצם השכמה (SCAPULA). ולכן במצבים של הרמת היד הצידה אנו מגרים את גיד הסופרה ספינטוס שנצבט ומתחכך כל הזמן.
זו הסיבה העיקרית מבחינה ביו מכנית, להיווצרות הסתיידות בכתף.
כלומר בגלל פעולת חיכוך נוצרים משקעי סידן על הגיד או הבורסה.
זה תהליך הדרגתי ומתמשך ולרוב יחלוף זמן רב עד שהיא תבוא לידי ביטוי בתסמינים כלשהם.
יש לציין כי התופעה זאת היא מצב חולף שלא גורם לנזק קבוע בכתף.

הסתיידות בכתף נפוצה בעשור החמישי לחיים

שיא השכיחות של של זה הוא בעשור החמישי לחיים והתופעה שכיחה יותר בנשים מאשר בגברים.
עם ההתקדמות בגילאים התופעה הופכת לשכיחה פחות. ומעל גיל 70, נדיר מאוד למצוא מטופל הסובל מבעיה זו.
הסתיידות בכתף הינה תופעה אופיינית בחלקים נרחבים של הציבור. היא בדרך כלל שכיחה בגילאים 30- 70.

גורמי הסיכון

נכון להיום לא ברור עדיין מהם הגורמים לזה.
יחד עם זאת, ידועים מספר גורמי סיכון:
1. ביצוע תנועות חוזרות ונשנות המובילות לעומס יתר על הכתף, בדגש על עבודת כפיים בזמן שהכתף מורמת או אימון יתר של הכתף בחדר הכושר לדוגמה.
2. טראומה שנגרמה למבנים השריריים או גרמיים
3. יציבה לקויה (כתפיים משוכות לפנים היוצרות מתח בשרירים למשל)
4. חולשה ניכרת של השרירים האחראים לייצוב הכתף (rotator calf)
5. ישנה סברה שלחולי סכרת יש נטייה חזקה לקבל הסתיידות. כ-30% מהם סובלים מהסתיידות או תת פעילות של בלוטת התריס

הסיבות להיווצרות:

• גירוי גיד הסופרה ספינטוס שנצבט ומתחכך באופן עיקבי.
  • קיימת הערכה שמאמץ מוגבר של גידי הכתף, בעיקר בנקודות אחיזה בהרמת משא כבד מעל גובה הכתפיים, או אימון בחדר כושר עם משקולות, הם הגורמים העיקריים להיווצרות התופעה.
  • תהליכי ניוון והזדקנות הגידים שמאבדים את גמישותם
  • הסיבה נעוצה במבנה האנטומי: גיד זה עובר במרווח הצר שבין עצם ראש הזרוע לבין הרצועות שמייצבות את עצם הבריח לזיז עצם השכמה (SCAPULA) ,ולכן במצבים של הרמת היד הצידה אנו מגרים את גיד הסופרה ספינטוס שנצבט ומתחכך כל הזמן.
    זו הסיבה העיקרית מבחינה ביו-מכנית להיווצרות ההסתיידות. כלומר בגלל פעולת חיכוך נוצרים משקעי סידן על הגיד או הבורסה.

הכאבים המאפיינים הסתיידות בכתף

התסמינים של הסתיידות בכתף, מופיעים בקרב 20% – 5% אחוז מהאוכלוסייה. לרוב בין גיל 50 – 30 ובאים לידי ביטוי בעיקר בכאבים.
הכאבים המאפיינים שמופיעים בזמן ביצוע של תנועות שבהן היד מורמת לצד, בזמן הזזת היד מאחורי הגב, בזמן שכיבה על הצד המעורב ואף בזמן שכיבה על הצד הבריא.
בבדיקה גופנית ניתן לזהות בחלק מהמקרים חוסר הרמוניה בתנועה של הכתף יחסית לשכמה, שיבלוט בהרמת היד הצידה או קדימה בהשוואה ליד הבריאה. בנוסף, הכאבים גורמים להגבלה בטווח התנועה של מפרק הכתף.

המטופלים סובלים מהתקף בודד או ממספר התקפים חדים שביניהם תקופות של רגיעה על רקע ספיגת ההסתיידות.
ההתקף החריף נמשך לרוב בין שבוע לעשרה ימים.
אך התקף תת חריף, יכול להימשך אף מספר שבועות.
בזמן ההתקף מלבד הכאבים, הכתף עשויה להיות רגישה למגע, נפוחה וחמה, בשל הדלקת המקומית.

הסתיידות בכתף עשויה במקרים מסוימים להוביל להתפתחות של תסמונת הצביטה, הבאה לידי ביטוי בתסמינים הבאים:

• כאבים המופיעים בזמן הרמת היד – הכאב במקרה הזה ממוקם בעיקר בחלק הקדמי של ראש הזרוע. הוא מוחמר בזמן הרמת היד מעל גובה השכמה, הרחקת המפרק מהגוף, הישענות על הצד הפגוע, הושטת היד מאחורי הגב והרמת משקלים.
  • כאבים בזמן שכיבה על הצד וכאבים ליליים – בזמן ישיבה ובזמן עמידה, כוח המשיכה מושך את הזרוע כלפי מטה ומרחיק במידה מסוימת את ראש עצם הזרוע מהמבנים האנטומיים הממוקמים מעליו. לעומת זמן בזמן שכיבה, מתרחשת תנועה כלפי מעלה של ראש עצם הזרוע וכתוצאה מכך האזור הדלקתי מתחכך במבנים האנטומיים שמעליו, מה שמוביל להחמרת הכאבים. כמו כן שכיבה על הצד הפגוע מובילה להפעלה של לחץ ישיר על אזור הדלקת וגורמת להחמרת הכאבים במנגנון דומה.
  • הגבלה מדומה בהנעה האקטיבית – נהוג להבחין בין הגבלה אמיתית לבין הגבלה מדומה. הגבלה אמיתית בהנעה האקטיבית של הכתף היא תוצאה של שינויים ניווניים בשרירים הגורמים לחולשה משמעותית בשרירים או תוצאה של קרעים נרחבים בשרירים למשל. הגבלה מדומה לעומת זאת היא הגבלה המתפתחת כניסיון להימנע מכאב. כפיצוי על המוגבלות בתנועה, נכנסים לפעולה מנגנוני פיצוי הכוללים למשל הזזה מוגזמת של השכמה ושל עמוד השדרה. מנגנונים אלה יכולים לגרום להופעה של כאבי צוואר, כאבי שכמות, כאבי גב ועוד.
  • הגבלה בהנעה הפסיבית – הנעה סבילה או פסיבית היא הנעה של היד על ידי גורם חיצוני כמו פיזיותרפיסט או רופא, שלא מפעילה עומס על השרירים. כחלק מהתהליך הדלקתי וכתוצאה משימוש מועט ביד, נוצרות סביב המפרק הידבקויות המובילות להגבלה ביכולת ההנעה הפסיבית של המפרק. מצב זה נקרא כתף קפואה או כתף נוקשה

כמה זמן נמשכת הסתיידות בכתף?

כאמור תהליך ההסתיידות או דלקת יכולים להימשך זמן ממושך. זהו תהליך שנבנה ומצטבר. קיימות הסתיידויות שונות ובגדלים שונים בין 2 ל- 20 מ”מ וככל שההסתיידות גדולה יותר כך יגברו הכאב וההגבלה בתנועה.
ההסתיידות תגרום לאספקת דם לא תקינה שתתבטא בסימפטומים של כאב ודלקת.
בעקבות הכאב תיווצר הגבלה בטווחי התנועה של המפרק. השלב הבא שעלול להתרחש כהחמרה של הבעיה הוא היווצרות של דלקת ואולי כתף קפואה.

כיצד מאבחנים הסתיידות בכתף?

בדרך כלל ניתן לאבחן בעיה זו באמצעות צילום רנטגן.
הרבה פעמים המפענח ירשום: “צל מסויד”.
המונח הזה מצביע על הסתיידות כתף – כלומר מבנה סידני שנוצר באזור המפרק. ההסתיידות עצמה עשויה ללחוץ על כלי דם ועצבים העוברים במפרק הכתף וליצור כאבי כתפיים עזים וממושכים.

ניתן לבדוק את זה בעזרת צילום או אולטרסאונד בבדיקה קלינית חוסר תנועה והגבלה בכתף ביחס לשיכמה לעומת הכתף הבריאה בבדיקה סטאטית של הסופרה ספינטוס, המטופל ירגיש כאב וייתכן גם הגבלה בתנועה וחולשה, לעתים עם סימני כתף קפואה.

שיטות טיפול ברפואה הקונבציונלית VS במרפאה אלטרנטיבית

בשיטות הרפואה הקונבנציונליות, הטיפול בזמן התקף חד, כולל שימוש בתרופות נגד כאבים ובסוגים שונים של תרופות נרקוטיות בהתאם לצורך.
כמו כן ברפואה הקונבנציונלית נהוג לטפל במקרים הקשים של באמצעות הזרקות של קורטיזון שרק מקלות על הכאב בכתפיים.
במרפאת אלטרנטיבה מוצעים מגוון טיפולים לסובלים מבעיה הזאת: הכוללים בין היתר שילוב של גלי הלם, דיקור נוירולוגי, שיטת קאופמן ופולסים אלקטרומגנטיים.
השילוב הטיפולי הזה נמצא כטוב ביותר לבעיה. מעניין לדעת כי מנגנון הפעולה של גלי הלם במקרה של הסתיידות בכתף עדיין לא ידוע שכן לא מדובר בפינוי המשקעים בדומה לפינוי משקעים בדרכי השתן.

הסתיידות בכתף

גלי הלם כטיפול בתופעה

הטיפול האפקטיבי ביותר הוא טיפול בגלי הלם. הטיפול היחידי שאכן מצליח למוסס את זה. גלי ההלם יוצרים שינוי בסביבה הפיזיקלית והכימית סביב ההסתיידות. ולאחר מכן מתחיל תהליך של ספיגה הנמשך מספר חודשים.
שיעורי ההצלחה של הטיפול המבוסס על גלי הלם גבוה מאוד. בין 80%-65% מהמטופלים מדווחים על הטבה מלאה והיתר נהנים משיפור משמעותי בתסמינים.

לקבלת פרטים נוספים על הטיפולים המתאימים לסובלים מהסתיידות בכתף ולקביעת מועד לפגישת ייעוץ עם מומחה, צרו קשר עוד היום עם מרפאת אלטרנטיבה הקרובה לביתכם, בטלפון מספר 072-3902476.

שאלות ותשובות

ישנם ארבעה סוגים עיקריים של הסתיידות בכתף:

• סוג I: בתוך הגיד.
  • סוג II: סביב הגיד.
  • סוג III: בתוך הגיד עם קרע חלקי.
  • סוג IV: הסתיידות בתוך הגיד עם קרע מלא.

הסתיידות בכתף ודלקת פרקים הן שתי מחלות שונות הגורמות לכאב בכתף. ההבדלים העיקריים בין שתי המחלות הם:

• הגורם: הסתיידות בכתף נגרמת מהצטברות של סידן ברקמות הרכות של הכתף, ודלקת פרקים נגרמת משחיקה של הסחוס במפרק הכתף.
  • התסמינים: הסתיידות בכתף גורמת לכאב קשיח וטווח תנועה מוגבל, ודלקת פרקים גורמת לכאב, נוקשות וקושי בתנועה.
  • הטיפול: הטיפול בהסתיידות בכתף כולל תרופות, פיזיותרפיה, זריקות וניתוח. הטיפול בדלקת פרקים כולל תרופות, פיזיותרפיה, זריקות וניתוח.

כן, ניתן לרפא הסתיידות בכתף. רוב המקרים חולפים תוך שנה עד שנתיים עם טיפול מתאים. במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח.