כתף קפואה

כאבי כתפיים

מהי כתף קפואה? כתף קפואה היא תסמונת הבאה לידי ביטוי בהגבלה פסיבית ואקטיבית של תנועת מפרק הזרוע, ללא גורם אנטומי ישיר ידוע.
שכיחות התסמונת נעה בין 5%-2%  באוכלוסייה הבריאה ולעומת זאת באוכלוסיית חולי הסוכרת, שכיחותה גבוהה יותר ונעה בין 35% -10%.

התסמונת לא כוללת מגוון רחב של מצבים שיכולים לגרום להגבלה בתנועה ולכאבים כמו דלקת מפרקים של הכתף, פריקות, שברים, קרע או דלקת של גיד השריר הרום – קוצי, תסמונת ההתנגשות תחת שיא הכתף, כאב קורן, דלקת גיד מסויד או דלקת של הגיד הארוך של השריר הדו-ראשי של הזרוע.

טיפול חדשני בכתף קפואה – אופיר פרימן מסביר:

כיצד כתף קפואה באה לידי ביטוי?

הביטוי כתף קפואה בא לתאר מצב בו יש קושי לבצע תנועות פשוטות של מפרק הכתף. המצב האורטופדי מערב את השרירים והגידים העוטפים ותומכים במפרק הכתף.
מצבי כתף קפואה אינם פתאומיים – בדרך כל מעורב תהליך הידרדרות שיכול להימשך מספר חודשים ויותר עד לקבלת האבחנה על כתף קפואה.
כאשר נחלש שריר מסויים בכתף ומאבד מהיכולת התפקודית שלו, השרירים הנוספים התומכים בתפקוד מפרק הכתף צריכים “לפצות” על תפקוד שריר זה.
מרגע זה מתחיל למעשה “אפקט הדומינו”: כל או רוב שרירי הכתף וגידי הכתף יכרעו תחת הנטל – עד לפגיעה משמעותית בטווח התנועה של מפרק הכתף יחד עם כאבים נלווים בפעולות הכי בסיסיות של המפרק. במצב מתקדם המצב עשוי להימשך חודשים ואפילו שנים.

כתף קפואה יוצרת מגבלה פיסית בפעולות גוף פשוטות

פעולות גוף פשוטות בסיסיות נפגעות, כגון: גירוד מאחורי הגב, סירוק השיער, הרמת היד כדי לקחת מוצר מהמדף. בהרבה מצבים מי שסובל מכתף קפואה צריך להשתמש ביד הבריאה על מנת להרים את היד הפגועה על מנת לבצע פעולה פשוטה.

כתף קפואה בספרות הרפואית

יש לציין כי אין בספרות הרפואית מינוח אחיד בהתייחסות לתסמונת. אי לכך, ישנם מקומות שבהם נהוג להתייחס לתסמונת הכתף הקפואה בשמות אחרים. בין היתר מדובר בדלקת קופסית, הידבקויות קופסית מפרק הכתף, כתף קשיחה, דלקת סובבת מפרק, קשיון כתף לאחר חבלה של הכתף ועוד.

מהם הסימפטומים של כתף קפואה?

• כאמור מעלה מגבלה בטווח התנועה של מפרק הכתף
  • כאב, לעתים קבוע, עד כדי הפרעה בשינה בלילה
  • נוקשות רבה בגידי ושרירי הכתף והשכמות
  • לעתים משתלטת על הכתף והיד כולה תחושת כבדות
  • פעולות פשוטות כגון הרמת היד, נסיון לאחוז בדברים, הושטת היד לעבר חפץ כלשהו וכדומה הופכות למשימה קשב לביצוע עם כאבים חדים

כיצד נוצרת כתף קפואה?

למרבה ההפתעה, למרות שתופעת כתף קפואה ידועה מזה שנים רבות, אין בעולם הרפואי סיבה ידועה.
יתרה מכך, אין שיטה טיפולית מוכחת לפתרון הבעיה. לכן טיפול משולב בכתף קפואה חשוב להצלחת הטיפול. התופעה נקראת בספרות הרפואית Adhesive Capsulitis, אך זהו רק שם אחד מיני רבים הניתנים לבעיה.

המונח Adhesive שמשמעותו דביק, דבק, מרמז על הבעיה: קישיון של המפרק או דביקויות (לעתים גידים הנדבקים לקפסולית המפרק) המונעים תנועה של המפרק.
אך במקרים רבים Adhesive Capsulitis איננה הסיבה לכתף קפואה, מה שמוסיף בילבול רב להבנת הבעיה. כאמור, הרפואה לא יודעת להסביר בצורה ברורה למה זה קורה.

גורמים אפשריים להיווצרות כתף קפואה

• תגובה של הגוף (בעית חיסון עצמי כלומר הגוף “תוקף” את תאי וגידי הכתף) מאמץ יתר של גידי הכתף
  • חבלה בכתף או טראומה בחגורת הכתפיים
  • דלקת של הבורסה בכתף (CAPSULITIS)
  • מחלות מטבוליות (=הקשורות לחילוף חומרים) כגון מחלת הסוכרת ובלוטת התריס.

אבחון ושיטות טיפול בכתף קפואה ברפואה מערבית

האורטופד יזמן צילום רנטגן ובדיקת אולטרה סאונד על מנת לשלול בעיות אחרות. במרבית המקרים יומלץ על במקרים מסויימים ניתוח שההחלמה ממנו ואחוזי ההצלחה שלו אינם ברורים יגרור שיקום ארוך ביותר. בשלב הראשוני יומלץ על תרופות אנטי דלקתיות להקלה.

• טיפול ניתוחי – לא תמיד מצליח והשיקום הוא ארוך
  • הסרת חלק מהסינוביום – הנוזל הסינוביאלי
  • ניתוח לפתיחת הקפסולה האנטריורית (הקדמית) של מפרק הכתף
  • הפרדה של גיד ה Subscapular
  • הסרה אורתוסקופית של הדביקויות
  • פיזיותרפיה

האם כתף קפואה יכולה לעבור ללא טיפול?

במרבית המקרים, מצב של כתף קפואה יעבור ללא התערבות שמרנית או ניתוחית, כלומר ללא טיפול.
הבעיה היא שהשיפור עשוי להתרחש רק אחרי שנה ובמקרים מסויימים אף אחרי שנתיים ויותר.
לכן התערבות טיפולית במצבי כתף קפואה היא חשובה ביותר.
ההתערבות הטיפולית דוגמת טיפול בגלי הלם, דיקור נוירולוגי ופיזיותרפיה עשויים לקצר את תקופת ההחלמה לשלושה – שישה חודשים – דבר שיעניק איכות חיים טובה יותר לסובלים מהתופעה. בנוסף, טיפול משולב יפחית את הכאב ואת הדלקתיות.

טיפול בכתף קפואה באמצעות גלי הלם

ברוב המקרים הטיפול בסובלים מתסמונת הכתף הקפואה הוא טיפול שמרני, המבוסס על טיפולי פיזיותרפיה.
בין הטיפולים חשוב במיוחד להזכיר את הטיפול באמצעות גלי הלם, המוביל לשיפור ניכר כבר לאחר הטיפול הראשון.
הטיפול גורם לפירוק מלא של ההסתיידויות שעלולות ללחוץ על עצבים וכלי דם במפרקים הבעייתיים ומקל באופן משמעותי על הכאבים ומסייע למטופל לחזור לטווחי תנועה מלאים תוך זמן קצר יחסית. הטיפול מפחית את התהליך הדלקתי, מחדש את הרקמה הפגועה ומעודד את הגוף לרפא את עצמו על ידי הגברת הפעילות של התאים האחראים על ריפוי של רקמות חיבור.

יתרונות הטיפול בגלי הלם

אחד היתרונות המרכזיים של טיפול בתסמונת הכתף הקפואה באמצעות גלי הלם, בא לידי ביטוי בכך שהשיטה כמעט ולא גורמת לתופעות לוואי:
תופעות הלוואי הידועות נחשבות לנדירות ומעבר לכך, מדובר בתופעות קלות יחסית כמו אדמומיות, עקצוצים או כאבים קלים החולפים מאליהם תוך זמן קצר. זאת כמובן בניגוד לטיפולים אחרים המוצעים לחולים, כמו הזרקת סטרואידים, הרחבה ארתרוגרפית או ניתוח. כמו כן, טיפול בגלי הלם נחשב לטיפול דוחה ניתוח ואוקטופדים רבים ממליצים עליו כטיפול מונע ניתוח (כך גם בביטוחים).

יתרונות הטיפול בכתף קפואה במרפאתנו

• ניסיון ומוניטין של 39 שנים
  • הטיפול המתקדם בעולם – טכנולוגיה מוכחת מחקרית – המשלבת פולסים אלקטרומגנטיים, דיקור נוירולוגי וגלי הלם.
  • אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.
  • במרבית המקרים תוצאות מהירות במיוחד
  • החזרים כספיים משמעותיים לבעלי ביטוחי בריאות דוחי ניתוח וביטוחי בריאות של רפואה משלימה. מרפאתנו משמשת כמרפאת הסדר לטיפולי פיזיותרפיה במסגרת כללית מושלם.

כיצד להתנהג עם כתף קפואה? מה מותר ומה אסור?

א. ניתן להניע עד הכאב ולשמור טווחים על מנת לשמור על פעילות השרירים
ב. בשינה ניתן להעזר בכרית שתתמוך ולהפחית את העומס על הכתף
ג. ניתן לשכב על הבטן כאשר הכתף והזרוע מחוץ למידה במצב כזה שרירי וגידי הכתף מקבלים מנוחה והרפיה.

תסמונת כתף קפואה כוללת 4 שלבים:

• השלב הכואב – כאב מפושט תמידי במפרק הכתף (החולה מתקשה להגדיר את המיקום של הכאב), שלא הופיע לאחר אירוע מסוים. בשלב הזה החולה לא יכול להצביע על גורמים כאלו ואחרים שיכולים לגרום להחמרה או הקלה בחומרת הכאב אם כי לרוב הכאב נהיה חמור יותר כאשר החולה שוכב על הצד הפגוע. בשלב הראשון של התסמונת בדרך כל רמת החרדה תהיה הגבוהה ביותר. שלב זה נמשך בין חודש אחד לשלושה חודשים וההגבלה התפקודית לא ניכרת בבדיקה המבוצעת בהרדמה כללית.
  • שלב הקפיאה – בשלב השני של התסמונת, מופיעה הגבלה אורגנית בתנועתיות של הכתף, שהולכת ומחמירה בהדרגתיות. בשלב הזה חולה ידווח על כאבים הולכים וגוברים ועל קושי הולך וגובר בביצוע של תנועות יומיומיות כמו לבוש, היגיינה אישית ורחצה. כמו כן בניגוד לשלב הראשון, בשלב השני המוגבלות בתנועת המפרק בזמן הרדמה כללית, תהיה זהה למוגבלות הנצפית ללא הרדמה. שלב זה נמשך בין שלושה לתשעה חודשים.
  • שלב הקיפאון – בשלב הזה החולה ידווח על כאב עמום עם הופעה של כאבים חדים בזמן הפעלה של המפרק בסוף טווח התנועה. השלב השלישי נמשך בין תשעה ל -15 חודשים.
  • שלב ההפשרה – בשלב הסופי של התסמונת, החולה מדווח על חזרה הדרגתית לטווחי תנועה תקינים ועל הקלה ניכרת באי הנוחות ובכאבים. אורכו של שלב זה משתנה בין החולים ויכול להימשך בין ארבעה שבועות במקרים הקלים לתשעה חודשים במקרים בקשים ביותר.

מה הם גורמי הסיכון לתסמונת הכתף הקפואה?

• חוסר תנועתיות – ככול הנראה להימנעות מהנעה של מפרק הכתף יש תפקיד מרכזי בהתפתחות התסמונת. למרות זאת, כמחצית מהחולים הפונים לרופא הראשוני עם תלונות על כאבים בכתף, לא מקבלים שום הנחיות לגבי הפעלת הכתף.
  • גיל – התסמונת בדרך כלל מופיעה בגילאים 70- 40. בגברים הגיל הממוצע מעט גבוה מאשר בנשים ובקרב חולי סוכרת, פיזור הגילאים רחב יותר.
  • סוכרת – בקרב חולי סוכרת התסמונת שכיחה פי חמישה יותר מבאוכלוסיית הלא סוכרתיים. בסוכרתיים השכיחות גבוהה במיוחד בחולים המשתמשים באינסולין ובנוסף עד 42 אחוז מהם סובלים מתסמונת דו צדדית.
  • טראומה – ישנו קשר ברור בין חבלות בגפה העליונה או בכתף לבין התפתחות של קשיון כתף. יחד עם זאת, קשה להעריך את הקשר בין התסמונת לבין חבלות קלות. במקרה של ניתוח באזור הכתף, ניתן למנוע את התפתחות התסמונת על ידי התחלת טיפולי פיזיותרפיה ישר לאחר הניתוח.
  • מחלות תוך-חזיות – מחלות של בית החזה המלוות באשפוז ממושך קשורות בשכיחות גבוהה יחסית של תסמונת הכתף הקפואה. הכוונה היא למשל לאמפיזמה (נפחת), דלקת סמפונות כרונית, מחלת לב איבכמית ושחפת.
  • הפרעות בבלוטת התריס – ישנו קשר בין יתר תריסיות לתסמונת הכתף הקפואה. בדרך כלל טיפול אופטימלי בבעיה ההורמונלית, מוביל להיעלמות התסמינים בכתף.
  • פתולוגיות תוך-גולגוליות – חולים הסובלים מגידולים תוך מוחיים, דימומים תוך מוחיים ושיתוק חצי-גוף, נמצאים בסיכון גבוה לפתח את התסמונת. ככול הנראה הסיבה לכך נעוצה בירידה בתנועתיות של מפרק הכתף בחולים אלה.
  • קשחת חוליות צווארית – ניתן לראות שכיחות גבוהה יחסית של תסמונת הכתף הקפואה בקרב חולים הסובלים מדלקת חוליות מקשחת ממקור דיסקלי ודלקת חוליות מקשחת ממקור ניווני כאחד.

אם אתם סובלים מתסמונת הכתף הקפואה, אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו למרפאת אלטרנטיבה לבצע טיפולים בגלי הלם דרך הטופס או דרך הטלפון 072-3902476. כך תוכלו  לחסוך מעצמכם תקופת החלמה ממושכת, מוגבלות, אי נוחות וכאבים מיותרים.

גלי הלם לכאבי גב
סובלים מכאבי גב? הטיפול בגלי הלם הצליח לסייע למטופלים שהתנסו במגוון רחב של שיטות טיפול ללא השפעה מרובה - על טיפול בגלי הלם במרפאות אלטרנטיבה
טיפול בגלי הלם לכתפיים
אתם לא צריכים יותר להסכים עם ההנחה שניתן לחיות עם כתף כואבת! אחד הטיפולים היעילים ביותר המוצעים לסובלים מבעיות כתפיים שונות הוא טיפול המבוסס על גלי הלם
הטכנולוגיה המתקדמת של גלי הלם
במהלך השנים התגלו עוד ועוד דרכים שבהן משפיע הטיפול בגלי הלם על רקמות פגועות וכיום השימוש במכשירי גלי הלם נפוץ מאי פעם: מיליוני מטופלים בכל רחבי העולם וגם כאן בישראל, זוכים להקלה בסבלם הודות למכשירי גלי ההלם המודרניים.