h

טיפול בלחץ דם גבוה

מדידת לחץ דם גבוה
מדידת לחץ דם גבוה

מדוע לחץ דם הגבוה נקרא הרוצח השקט? אנשים מסויימים נוטלים תרופות ועדיין לחץ הדם לא מאוזן. האם יש טיפול אפקטיבי לבעיה? מסתבר שכן.

סובלים מלחץ דם גבוה או לחץ דם שאינו מאוזן? יש אלטרנטיבה לכדורים ולטיפול התרופתי. הטיפול הייחודי במרפאה שלנו יכול לסייע גם לרוצים להימנע מטיפול תרופתי וגם לאנשים הנוטלים תרופות אך עדיין לא מאוזנים מבחינת ערכי לחץ הדם. הטיפול היחודי מתבסס על דיקור יפני, רפואת תדרים, דיקור בשיטת YNSA, צמחי מרפא סיניים וקרניו סקראל.

 

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

מדוע חשוב לאזן מצבים של לחץ דם גבוה?

הבעיה עם יתר לחץ דם היא בסיבוכים שהוא עלול ליצור בגוף. חלק מהסיבוכים קשורים למערכת הלב ועשויים לגרום לאי ספיקה לבבית, שבץ מסוג דימום מוחי ובעיות נוספות כמו פגיעה בעורקים ובכלי הדם. כלי הדם בגופנו הם כמו צינורות שאמורים לעמוד בלחץ מסויים.

כאשר מופעל לחץ רב מדי על דפנות כלי הדם הם עשויים להיפגע. התהליך לא קורה אומנם ברגע אחד, אך לחץ דם הוא בעייה סמויה, שמתגלה בדרך כלל רק כשמתחילים סימפטומים כמו כאבי ראש, לחץ בראש או בעורף, כאבי עיניים או בבדיקה שגרתית בכלל במסגרת רפואית.

הלב, שמנסה להזרים חמצן ודם לרקמות הגוף, נתקל בעורקים מוצרים ומנסה לפצות על הצורך של האיברים בכמויות חמצן שמתמעטות באמצעות הגברת קצב הפעימות. הלב עובד (פועם) מספר רב יותר של פעימות בדקה – ותפקודו נשחק עם הזמן – כמו כל מכונה שעובדת מהר מדי.

לחץ דם מושפע מעורקי הכליות
לחץ דם מושפע מעורקי הכליות
שיטות טיפול

טיפים לאיזון לחץ דם

טיפול בלחץ דם גבוה צריך להתחשב בסיבות שהביאו מלכתחילה לבעיה:

  1. תזונה –  יש להפחית באופן משמעותי צריכת מלח שגורם לצבירת נוזלים בגוף ועל ידי כך לעלייה בלחץ הדם.
  2. שיטות הרגעה –  מדיטציה, יוגה, נשימה בטנית ופעילות גופנית. יש להיוועץ ברופא לפני התאמת הפעילות, כיוון שיש אנשים שבזמן מאמץ נפח הדם בעורקים עולה ואז תופעת יתר לחץ דם עשויה דווקא להתגבר. מאידך, באנשים מסויימים דווקא הפעילות מרגיעה את מערכת העצבים וזה משפיע לטובה על בעיות לחץ דם.

מה זה לחץ דם גבוה?

המונח “לחץ דם” אינו מושג שלילי. כולנו זקוקים ללחץ מסויים שיזרום בעורקי גופנו ויזין את הרקמות ואת התאים בגופנו בחמצן ובחומרי הזנה, המגיעים מן הדם. מרבית האנשים נוטים לכנות מצב של יתר לחץ דם בשם לחץ דם גבוה. הפרעות של לחץ דם זוכות לשתי ההגדרות הבאות בעיקר:

  • לחץ דם נמוך
  • לחץ דם גבוה

נהוג להפריד בין שני מצבים:

  1. יתר לחץ דם ראשוני – במצב כזה בדרך כלל הסיבה לא ידועה (אדיופטית). מרבית מקרי הלחץ דם מוגדרים כראשוניים.
  2. יתר לחץ דם משני – הסיבה ידועה והכוונה במושג משני הוא שבעיית לחץ הדם משנית לבעייה בריאותית אחרת בגוף, למשל בעייה כלייתית כמו היצרות עורק הכלייה. מדובר בעד 10% מהמקרים.

הרבה אנשים מתבלבלים בין הערכים של לחץ הדם. ניקח למשל מדידה שמראה על לחץ 160/90. לחץ הדם נמדד באמצעות שני ערכים. ערך אחד הוא הלחץ המופעל בעורקים בזמן פעימה של הלב (לחץ דם סיסטולי) והוא הערך הגבוה (160 בדוגמא). הערך השני הוא לחץ הדם הנמדד בזמן מנוחה של הלב (לחץ דם דיאסטולי – בדוגמא למעלה הערך הוא 90).

לחץ דם גבוה מוגדר כמצב בו הלחץ הסיסטולי הוא שווה או גדול מ 140 והלחץ הדיאסטולי שווה או גדול מ 90. באנשים המפתחים לחץ גבוה, לא תמיד הנטייה היא תורשתית. אנשים הסובלים ממחלות כלייתיות או מסוכרת נוטים לפתח יתר לחץ דם.

סיבות ללחץ דם גבוה

  • בעיה כלייתית
  • היצרות עורקים (טרשת עורקים): פולסים עצביים ממערכת העצבים פוקדים על העורקים להתכווץ או להתרחב בהתאם לכמות הדם היוצאת עקב פעימות הלב. כמובן שלצורך כך על העורקים להיות אלסטיים, חסרי חסימות.

    אם העורקים פתוחים כראוי, הדם יכול לעבור באופן חופשי. אם העורקים מוצרים, למשל עקב שומנים בדם (טריגלצירידים) שיוצרים משקעים על דפנות כלי הדם, כמות קטנה של דם יכולה לעבור בכלי הדם והלחץ המופעל בכל פעימה של הלב יוצר נזק לדפנות כלי הדם. שני איברים עיקריים שמושפעים מנזק לכלי הדם המזינים אותם הם המוח והכליה.

  • מתח וחרדה (מערכת סימפטטית דומיננטית) סטרס ומערכת עצבים סימפטטית – בהרבה מקרים יתר לחץ דם מתפתח על רקע של מתח או שוק שמביאים לעליה בלתי נשלטת בלחץ הדם. מתח או שוק ופחד לאורך זמן עשויים להביא גם להתפרצות מחלות מטבוליות כגון סוכרת.

    אנשים רבים מעידים כי לקו במחלה לאחר משבר אישי כמו גירושין או אובדן של מישהו קרוב. בזמני מתח ומצוקה מערכת העצבים הסימפטטית הופכת לדומיננטית – הדופק עולה ובהרבה מקרים לחץ הדם עולה לרמות גבוהות גם באנשים שבדרך כלל מאוזנים מבחינת רמת לחץ הם שלהם. האם זה אומר שרק אדם מתוח ועצבני יכול לסבול מהתופעה ? ממש לא. גם אדם שקט, מופנם ורגוע יכול לחיות עם רמות גבוהות של לחץ דם מבלי לדעת על התופעה.

  • שימוש בתרופות מסויימות – לעיתים תרופות מסויימות, לדוגמא חומרים דמויי קורטיזון (קורטיקו סטרואידים), עשויים להעלות את לחץ הדם, אפילו באופן זמני. בזמן נטילתם מומלץ לנטר את ערכי לחץ הדם באופן רציף.
  • בעייה מבנית של אבי העורקים (Aorta) מלידה. אבי העורקים הוא העורק הראשי היוצא מהלב וממנו מסתעפים כל העורקים הראשיים שמזינים את איברי גופנו בדם.
לתזונה השפעה חשובה על לחץ דם
לתזונה השפעה חשובה על לחץ דם

איך יודעים אם קיים לחץ דם גבוה?

זהו, הבעיה היא שבדרך כלל לא יודעים. בגלל זה התופעה מכונה בשם “הרוצח השקט”. הדרך הפשוטה ביותר היא להיבדק על ידי מכשיר מדידה. מדובר בבדיקה פשוטה ומהירה (כדקה). לא מספיקה מדידה אחת. הלחץ עשוי להשתנות ולהיות מושפע במשך שעות היום, במצבי רגשיים כמו כעס, עצבנות או התרגשות או עקב אכילת מזונות מסויימים, בעיקר מזונות עתירי מלח או אלכוהול.

לעיתים, כאבי ראש חזקים, סחרחורות חזקות, תחושה של לחץ בעורף או בראש וכאבי עיניים יכולים לרמז על לחץ דם גבוה אך יש לשלול סיבות אחרות.

סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ