רפואה סינית

סמל יין-יאנג

מרפאת אלטרנטיבה מתמחה ברפואה סינית אינטגרטיבית, כלומר טיפולי רפואה סינית בשיטה משולבת (Chinese Medicine Comprehensive Method). רפואה סינית אינטגרטיבית משלבת מספר שיטות טיפוליות. הרבה מטופלים שניסו טיפולי דיקור סיני בלבד, למשל, לא הצליחו לפתור את בעיות הבריאות שלהם ועברו משיטת טיפול אחת לאחרת ללא תוצאות.

שיטת טיפול זו נלמדה ע”י אופיר שגב פרימן במהלך תקופת שהותו בסין, בה התמחה בארבע שיטות הטיפול העיקריות
ברפואה סינית עתיקה מסורתית: דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים, טווינה וכוסות רוח. אופיר שגב התמחה בין היתר במחלקות הבאות: נוירולוגיה, אורטופדיה ואקופונקטורה.
סובלים מבעיה בריאותית ורוצים לטפל בשורש הבעיה? נמאס לכם מתופעות הלוואי של התרופות?

ממה מורכבים טיפולי רפואה סינית אינטגרטיבית?

טיפול משולב ברפואה סינית אינטגרטיבית ורפואה יפנית משלב שיטות שונות כתלות בבעיה. טיפול משולב עשוי לכלול את הרכיבים הבאים במהלך טיפול בבעיה רפואית מסויימת:

• דיקור סיני
  • דיקור (אקופונקטורה) יפנית
  • צמחי מרפא סיניים
  • טווינה (הפיזיותרפיה הסינית)
  • כוסות רוח

"הכאבים חלפו. הדיקור הסיני שינה את חיי"

זיוה בכר להמלצה המלאה

מהי רפואה סינית?

רפואה סינית עתיקה מוערכת כבת 5000 שנה לפחות, והיא מתבססת על מגוון שיטות כמו תזונה, צמחי מרפא,טווינה (הפיזיוטרפיה הסינית), דיקור סיני. רפואה סינית רואה באדם אינטגרציה של הפכים.

בראיה זו, האדם הוא שילוב של רוח וחומר כאשר אנרגית החיים הקרויה צ’י מאפשרת לו להתקיים ולתפקד כראוי. הרפואה הסינית נחשבת למערכת הבריאות השנייה בגודלה בעולם, כאשר אנשים רבים בכל רחבי העולם משתמשים בה הן כרפואה מונעת והן כרפואה אלטרנטיבית לטיפולים תרופתיים וטיפולים קונבנציונליים אחרים.

הרפואה סינית באה לאזן כוחות הנמצאים בגוף, שיצאו מאיזון. הכוחות העיקריים הנמצאים בגוף האדם הם: צ’י (Qi), דם, יין (Yin) ויאנג (Yang). על  מנת להבין כיצד עובדת רפואה סינית על גוף האדם, נרחיב בהמשך הדף על מושגים אלו.

התקופה שהייתי תחת טיפולך עברה עליי בצורה הטובה ביותר

גבע ראובן להמלצה המלאה

במה נבדלת רפואה סינית מהרפואה המערבית?

בהרבה מקרים, רפואה מערבית מטפלת בסימפטום ולא בשורש הבעייה. כך למשל, בבעיית מיגרנה. תרופות יעילות בהקלת הכאב, אך אינן מטפלות בשורש: מדוע מתרחשת המיגרנה ? או מדוע הפציינט סובל מכאבי בטן כרוניים ? כך נוצר פרדוקס, בו אדם הסובל מבעייה מסויימת נוטל תרופה, שבהרבה פעמים, יוצרת תופעות לוואי והוא נזקק לתרופה נוספת על מנת לסתור את תופעות הלוואי הללו.

רפואה סינית מתבססת על המחזוריות של הטבע ומטפלת בחוסר האיזון שמאובחן בגוף. חוסר איזון זה יכול להתבטא בזרימת Qi (אנרגיה) לא טובה ובאיברים פנימיים לא מאוזנים. הסינים מצאו שלכל איבר יש נפש משלו, ואם יש בעייה באיבר מסויים יהיו השפעות פסיכולוגיות – אמוציונליות על האדם. כך שהטיפול של רפואה סינית באיברים לא מאוזנים הרבה פעמים מבטל או מפחית משמעותית מצבים רגשיים כמו פחד, כעס, מתח, דאגה וחרדה שהם השורש לחולי בגוף.

משמעות הכאב על פי רפואה סינית

רפואה סינית רואה בכאב תוצאה של חסימת הזרימה התקינה במרידיאנים של אותה אנרגיה הנקראת צ’י. כאב מופיע באיזור החסימה. הסיבות לכאב יכולות לנבוע ממקורות שונים כמו חשיפה לקור, טראומה, תזונה לא נכונה ועוד. שחרור החסימה מעלים את הכאב ובכך נפתרת הבעיה המקומית ואז פונים בהמשך הטיפול לשחרור הבעיה המערכתית.

אין בפינו מספיק מילים להודות לך

רותי אלעד להמלצה המלאה

שיטות טיפול של רפואה סינית

רפואה סינית מורכבת מכמה שיטות טיפול. שיטות הטיפול העיקריות הן:

• דיקור סיני
  • צמחי מרפא סיניים
  • טווינה (פיזיותרפיה סינית)
  • כוסות רוח

נרחיב על שלושת השיטות העיקריות:

דיקור סיני

במסגרת הטמעת הרפואה הסינית במערכת הבריאות שלנו, נעשה שימוש בשיטות שונות ומגוונות, חלקן מוכרות לנו יותר, וחלקן פחות. שיטת הטיפול המוכרת והפופולארית ביותר המגיעה מהרפואה הסינית היא שיטת הדיקור הסיני.

אינספור מרפאות של דיקור סיני נפתחו בישראל בשנים האחרונות, שכן מדובר בשיטת טיפול אשר עשויה להיות אפקטיבית בטיפול במגוון רחב ביותר של בעיות רפואיות, החל מכאבים כרוניים בלתי מוסברים ועד דלקות כאלו ואחרות, בעיות פוריות (באמצעות דיקור סיני לפוריות) ועוד ועוד. הרשימה נמשכת וכוללת מחלות ובעיות רפואיות רבות המציקות לחלק גדול מאוד מן האוכלוסייה.

במסגרת דיקור סיני נעשה שימוש כידוע במחטים קטנות ודקות, הננעצות בנקודות מפתח בגופו של המטופל. נקודות אלו נקבעות על פי מפת המרידיאנים – ערוצי אנרגיה העוברים לאורך גופנו על פי פילוסופיית הרפואה הסינית. בערוצים אלו עוברת אנרגיית החיים שלנו – ה”צ’י”.

על ידי דיקור וגירוי של נקודות רלבנטיות שונות מביא המדקר לאיזון מערכות רצוי, אשר מסייע לטפל כאמור במכלול רחב של בעיות – כל בעיה ונקודות הדיקור הרלבנטיות עבורה. עבור מרבית האנשים הסברים אלו של שיטת הדיקור הסיני נשמעים מופרכים במידה מסוימת, אך ההצלחה חסרת התקדים של שיטת הדיקור הסיני במדינות המערב אינה מותירה יותר מדי מקום לספק.

צמחי מרפא סיניים

שיטת טיפול פופולארית נוספת במסגרת רפואה סינית היא שימוש בצמחי מרפא סיניים שונים. הסינים עצמם משתמשים בצמחי מרפא שונים מזה אלפי שנים, ויחד עם הגעתה של רפואה סינית למערב, הגיע גם הטיפול באמצעות תמציות צמחי מרפא.

הרפואה הסינית עושה שימוש במגוון רחב של צמחי מרפא, אשר לכל אחד הרכב כימי מעט שונה, המביא כמובן להשפעות שונות על הגוף. שימוש בתמציות צמחי מרפא סיניים נעשה במסגרת טיפולי פוריות, טיפול בכאבים כרוניים, טיפול בזיהומים שונים התוקפים את הגוף ועוד ועוד.

טווינא – פיזיותרפיה סינית

עוד ברפואה הסינית אנחנו יכולים למצוא את שיטת הטווינא – סוג של פיזיותרפיה סינית עתיקת יומין, המבוסס על טיפולים נגיעות ולחיצות של המטפל, באזורי מפתח בגוף, כמובן על פי אבחון הבעיה. גם שיטת טיפול זו הולכת וצוברת תאוצה ופופולאריות בישראל ובעולם המערבי כולו. לסיכום, שיטות הטיפול השונות של הרפואה הסינית נכנסות יותר ויותר לשימוש במסגרת אורח החיים המודרני. כנראה ששילוב בין רפואה סינית לבין רפואה מודרנית, הוא יעיל ורצוי על מנת להשיג תוצאות מרביות…

גלי החום פסקו, ירדתי 17 ק"ג במשקל ואני ישנה לילה שלם

צילה אסייג להמלצה המלאה

באיזה מחלות מטפלת רפואה סינית?

הקליניקה לרפואה סינית באלטרנטיבה מטפלת בבעיות בריאות, בעיות אורטופדיות, בעיות כאב, מיגרנה, בעיות פנימיות ובעיות נוירולוגיות שלא זכו להקלה על ידי הרפואה הקונבנציונלית ושיטות אחרות. שיטת הטיפול היא משולבת.

• מחלות של מערכת העצבים כמו פציאליס (שיתוק עצב הפנים), שיקום לאחר שבץ מוחי C.V.A, שיתוק, פיברומילגיה, תסמונת העייפות הכרונית, המיפלגיה (שיתוק חצי גוף), בעיות זיכרון
  • בעיות אורטופדיות ובעיות כאב כגון כאבי שרירים כלליים, התכווצויות שרירים, כאבי גב , פריצת דיסק, אוסטוארתריטיס (דלקת פרקים ניוונית), כאבי ברכיים, דורבן העקב, כאבי פרקים, כאבי כתף, כאבי צוואר, דלקת פרקים, דלקות בכף היד, מרפק טניס
  • בעיות נוירולוגיות כגון מיגרנה, כאבי ראש, תחושה של הירדמות בפנים, הקרנה לגפיים עקב לחץ עצבי הנובע מעמוד השידרה, חולשה ביד, חולשה ברגל, חוסר תחושה בגפיים, נימולים
  • מחלות ריאה ומערכת הנשימה כמו כאבי אוזניים, אלרגיות, אלרגיה, מערכת חיסון חלשה, אסטמה, ליחה, שיעול כרוני, דלקת של בלוטות הרוק, נפיחות בבלוטות הלימפה, כאבי גרון כרוניים
  • מחלות מערכת העיכול ומעיים IBS, בחילות כרוניות, מעי רגיז, קרוהן, קוליטיס, מעי דלקתי, עצירות, שלשולים, טחורים, בעיות ספיגה, נפיחות בטנית, כאבי בטן כרוניים, רפלוקס קיבתי, צרבת, ריפלוקס
  • מחלות מערכת השתן כמו דלקות כרוניות בשתן, צריבה בעת מתן שתן ועוד
  • הפרעות שינה כמו נדודי שינה, התעוררות מוקדמת, שינה המלווה בכאבי ראש, שינה לא רציפה
  • מחלות עור כמו פסוריאזיס, אקנה, אורטיקריה, סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס, גרד ופריחות
  • בעיות גניקולוגיות  כגון מחזור לא סדיר, אי מחזור (אמנוריאה) , דלקת וגינלית, שחלות פוליציסטיות, כאבי מחזור , בעיות פריון, תסמונת קדם מחזור PMS
  • חוסר איזון נפשי : עצבנות, פחד, מתח , חרדה ,אי שקט, מועקות, התפרצויות, דיכאון
  • בעיות הורמונליות כגון תת פעילות בלוטת התריס, בעיות גיל המעבר

אופיר תודה לך כאדם וכמטפל על דבקות במטרה שגרמה לי לבטחון מלא וסייעה לי להתמודד ולהתקדם בתהליך בהצלחה

זהבה חדד להמלצה המלאה

רפואה סינית מטפלת בשורש ולא רק בסימפטום (בענף)

רפואה סינית הינה רפואה הוליסטית. כלומר, היא מטפלת באדם ולא רק במחלה. רפואה סינית מטפלת לא רק בסימפטום המחלה, אלה פותרת בעיות רפואיות מן השורש שהוא מקור המחלה. לכל מחלה יש סימפטום. אחד מהסימפטומים האפשריים של מחלת הסכרת, למשל, הוא לחץ דם גבוה. אחד מהסימפטומים של לחץ דם גבוה הוא כאבי ראש חזקים.

המושגים ענף ושורש לקוחים מעולם הצומח. הכוונה במושג ענף היא לסימפטום. השורש – הוא המחלה עצמה וברפואה סינית הכוונה היא רחבה אף יותר – חוסר איזון באיברים הפנימיים המוביל למחלה.

ניקח מצב בו המטופל סובל משיעול עם ליחה כדוגמא. הטיפול בענף:

המטופל נוטל תרופה מכייחת או תרופות שמקלות על שיעול ועל צפצופי נשימה. התרופות אומנם יכולות להיות יעילות (להוציא את תופעות הלוואי שלהן שמזיקות לגוף), אך השיעול והליחה יכולים להמשיך ולהישנות, כיון שהשורש – אותו חוסר איזון היוצר ליחה בגוף לא מטופל ע”י התרופות. פה הטיפול התרופתי הוא דוגמא לטיפול סימפטומטי.

הטיפול בשורש בעזרת רפואה סינית

נניח שהליחה כוייחה והשיעול פסק. מה ימנע מהם להופיע שוב כעבור מספר ימים? פה עלינו לטפל בשורש. הטחול, על פי הרפואה הסינית, מייצר לחות. לכן, חייבים לחזק את הטחול (ע”י מתן תזונה נכונה, דיקור סיני וצמחי מרפא סיניים) ולבדוק את דפוסי האכילה והתזונה של המטופל. אם הוא אוכל מזונות שמנים, תזונה בעלת אנרגטיקה קרה, אוכל בשעות מאוחרות או תוך כדי פעילות, הטחול ייחלש יותר ויותר, ויתחיל תהליך של יצור ליחה מוגבר בגוף.

בעזרתו ובטיפולו המסור והמקצועי של המטפל אופיר פרימן גיליתי את התועלת שבשיטת הדיקור.

חדווה צוריאל להמלצה המלאה

מושגי יסוד של רפואה סינית

תארו לכם את התרחיש הבא: התגלה אצלכם יתר לחץ דם. ברוב המקרים, הרופא יתאים לכם תרופה שמטפלת בלחץ הדם. רפואה סינית לא מכירה את המושג “לחץ דם”. צריך לזכור כי מדובר ברפואה שהתפתחה לפני אלפי שנים. אז לא היתה מחלה כזו הנקראת לחץ דם.

אז איך רפואה סינית מטפלת בלחץ דם?

אבחון ברפואה סינית עשוי לגלות חוסר איזון הקיים בגוף, למשל עודף יאנג (Yang) של הכבד עקב חוסר יין של הכבד. (יין? יאנג? נשמע מבלבל? בהמשך נרחיב על מושגים אלו). על מנת לטפל בלחץ הדם, מטפל בדיקור סיני יבחר בנקודות המורידות את היאנג של הכבד ובצמחי מרפא המחזקים את היין של הכבד. האיזון של הגוף יקל או יפתור את בעיית לחץ הדם.

הכוחות העיקריים הפועלים בגוף האדם על פי רפואה סינית

1. צ’י (Qi) – סך כל האנרגיה הזורמת בגוף האדם. קיימים מספר סוגי צ’י. כמה דוגמאות: הצ’י המופק ממערכת העיכול (אחרי אכילה וספיגה של המזון) מכונה צ’י של העיכול (Gu Qi). הצ’י ששומר על הגוף מפני מחלות, חיידקים ופולשים מכונה הצ’י המגן (Wei Qi). תיאוריות של רפואה סינית גורסות כי הצ’י זורם במרידיאנים (תעלות אנרגיה המצויות בגוף האדם), באיברים הפנימיים ובגוף כולו. דיקור סיני משפיע על האנרגיה העוברת בגוף באמצעות דיקור נקודות המצויות על פני המרידיאנים.
  2. Yin יין ו – Yang (יאנג) – אלו שני כוחות עיקריים הפועלים בגוף האדם. הם נמצאים באיברים הפנימיים, במרידיאנים ובגוף כולו. ניתן להשוותם במידה מסויימת לחום וקור. כפי שבעולם פועלים כוחות של חום וקור (השמש, למשל, מאירה את העולם, מטפחת בכוח קרניה את הצמחים והיבולים ועוזרת בהבשלת פירות העצים, הירח מאיר בלילה), כך גם בגוף האדם פועלים כוחות כאלו.  יין – הכוונה למשהו חומרי, כגון נוזל, דם, דמעות וכדומה. יאנג – הכוונה לכוח יותר מאשר לחומר. לדוגמא: הלב אוגר בתוכו דם (זהו סוג של יין), אך הכוח שמפעיל את משאבת הלב הוא יאנג הלב. יין ויאנג צריכים להיות מאוזנים כדי שלאדם תהיה בריאות ושקט מנטלי. בהרבה מצבים, אם חסר יין יהיה עודף של יאנג באופן יחסי ולהיפך.
  3. דם – הדם הוא סוג של אנרגיה שזורמת בגוף, במרידיאנים ובאיברים. ברפואה סינית ההתייחסות לדם שונה מההתייחסות לדם הקיימת ברפואה המערבית. הרבה מטופלים שעוברים טיפולי רפואה סינית מאובחנים עם אנמיה סינית. הכוונה כאן היא לחסר דם “סיני”, לא לירידה בערכי ההמוגלובין, ברזל או ערכי B12. לדם ברפואה סינית משמעות מיוחדת: הוא מכיל את הנפש ומשפיע על הנפש.  אם, למשל, חסר דם בלב – האדם יסבול מאי שקט ומבעיות שינה. אם חסר דם בכבד, האדם יסבול מחוסר שקט ועצבנות.

דוגמא לחוסר איזון בכוחות וכיצד תטפל רפואה סינית בחוסר האיזון:

מטופל מגיע עם לחץ דם גבוה. בהרבה מצבים של לחץ דם, אבחון ברפואה סינית יגלה שחסר יין בכבד. כיוון שהיין חסר, היאנג של הכבד, הכוח המשלים אותו, יהיה באופן יחסי גדול יותר. בהרבה מקרים, היאנג של הכבד יעלה מעלה לכיוון הראש ויצור כאבי ראש, פנים אדומות, תחושת חום ועצבנות. סימפטומים אלו נפוצים במצבי לחץ דם גבוה.
בטיפולי דיקור סיני המטפל יבחר בנקודות דיקור שמורידות יאנג של הכבד ובמקביל ישתמש בצמחי מרפא שמחזקים את היין של הכבד. ברגע שהיין של הכבד יתחזק, היין והיאנג של איבר הכבד יחזרו להיות מאוזנים והסימפטומים ייעלמו או יפחתו באופן משמעותי. בהרבה מקרים מדידה של לחץ הדם תראה כי לחץ הדם התאזן לחלוטין.

עור הפנים הבריא לגמרי, כמות הנגעים פחתה, ואלו שנשארו הפכו רדודים...

כתבות
עצירות כרונית